دفاع از کارنامه اقتصادی- سیاسی
 دولت موفق، دولتی است که بتواند اعتماد ایجاد کند و پشتیبانی عملیاتی داشته باشد تا صاحبان سرمایه بی‌دغدغه وارد میدان شوند در مجموع عملکرد دولت روحانی را مثبت ارزیابی می کنم. روند را سازنده می بینم ولی معنایش این نیست که عملکرد ایده آل است و انتظارمان از دولت روحانی، انتظار معجزه گرایانه نیستمهم‌ترین بستر رشد و شکوفایی اصلاح طلبان صندوق رای است و با همه موانع و محدویت‌هایی که وجود دارد بسیار خوش‌بین هستیم  دنیای اقتصاد،گروه سیاسی- سید حسن رسولی در دولت هفتم استاندار لرستان و مدتی هم معاون برنامه ریزی و پشتیبانی وزیر وقت کشور بوده است. بعد از آن در دولت دوم سیدمحمدخاتمی به استان خراسان بزرگ آمد و حدود چهار سال پس از محسن مهرعلیزاده در سمت استانداری خراسان خدمت کرد. او که از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در بنیاد باران به شمار می رود، در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 سخنگو و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی دکتر محمدرضا عارف بود و همچنان در کنار او در بنیاد امید ایرانیان نقش آفرینی می‌کند.
به عقیده آقای رسولی در مدتی که وی استاندار خراسان بوده است، اقدامات مهمی در جهت توسعه صنعتی استان انجام شده است و به دلیل برخی موانع که مختص استان خراسان رضوی است، وضعیت توسعه در استان کارنامه قابل قبولی دارد و باید بسترسازی برای رشد استان با یک نگاه وسیع و به دور از تنگ نظری صورت بگیرد.او به اصل تفکیک قوای سه گانه در کشور و عدم دخالت قوا در کار یکدیگر معتقد است، در حوزه مدیریت سیاست داخلی به دولت نقد دارد اما تاکید می کند که در مجموع عملکرد دولت مثبت است. از برنامه‌ریزی اصلاح طلبان برای ورود منسجم به انتخابات آتی مجلس می‌گوید و به آینده کشور خوش‌بین است. با او درباره مسائل روز کشور و استان به گفت وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.
طی مدتی که استاندار بودید، چه اقداماتی در حوزه‌های مختلف ازجمله اشتغال، توسعه، صنعت و... انجام شد که به عنوان دستاورد می‎توانید از آن یاد کنید؟
مهم‌ترین چالش‌های فراروی استان را وجود کاستی‌های جدی در زیربناهای توسعه استان می‌دانستم. لذا برای برطرف کردن این چالش‌ها ظرف کمتر از سه سال نزدیک به هزار کیلومترراه آهن در سطح استان احداث شد. راه آهن بافق- مشهد وصل شد و خط آهن ۱۵۰ کیلومتری تربت حیدریه- خواف متصل شد و با رایزنی که با مقامات افغانی داشتیم، پایه ریزی اتصال خط راه آهن ایران به استان هرات افغانستان با استاندارد ایران می‌باشد که تا امروز ۵۰ درصد پروژه اجرا شده‌است. در حوزه زیربنایی انرژی، میزان تولید نیروگاه‌های موجود استان با توجه به روند شتابان سرمایه‌گذاری در آن دوران یعنی دولت دوم آقای خاتمی، در کل کشور رشد صنعت ۵/۱۱ درصد بود که در سی سال گذشته بی سابقه بوده‌است . رشد سرمایه‌گذاری و صنعتی شدن جامعه رابطه مستقیمی با انرژی دارد و لذا دولت باید در مقام پاسخ دهی به نیازهای کارآفرینان و صنعت‌گران در اقصی نقاط استان علاوه بر خدمات حمل و نقلی، انرژی به موقع و پایدار و ارزان تولید می‌کرد. با سرمایه‌گذاری‌هایی که در قائن، شیروان و نیشابور انجام شد و به روز رسانی نیروگاه‌های موجود در استان، نه تنها روند شتابان سرمایه گذاری صنعتی استان را پاسخ می‌داد بلکه برای سال‌ها این تراز به نفع ظرفیت‌سازی انرژی در مقابله با تراز مصرفی حوزه صنعتی، روند مثبت داشت. در بحث تولید و اشتغال همانطورکه می‌دانید ایران خودروی خراسان در دوره آقای مهرعلیزاده پایه‌گذاری شد که به عنوان ایجاد اشتغال انبوه مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه تا پایان دوره دوم دولت آقای خاتمی به بهره‌برداری رسید. علاوه بر این شهرک صنعتی بینالود و شهرک صنعتی توس توسعه بسیار خوبی پیدا کرد.
در مورد جذب سرمایه‌گذاران چه اقداماتی انجام شد؟
شعار دولت در آن دوران این بود که برای توسعه یافتن استان از کسانی که توانمندی واقعی در حوزه تولید و اشتغال دارند استفاده شود. نحوه برخورد دولت با کارآفرینان و سرمایه گذاران باید تکریمی باشد. حرف تکراری بنده در آن دوران این بود که ما باید برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنیم. میزان سفرهای ماموریتی من به کشورهای مختلف زیاد بود و سهم اصلی من در همراهی این سفرها متوجه بخش خصوصی بود و کسانی که دارای ظرفیت و توانمندی در حوزه سرمایه‌گذاری بودند. دولت‌مردان در حوزه اقتصاد، سرمایه‌گذاری و صنعتی شدن نقش بسترساز را دارند. این بسترسازی باید با یک نگاه وسیع و به دور از تنگ‌نظری صورت گیرد. دولت‌مردان در سطوح مختلف باید سرمایه‌گذاران را متقاعد کنند که به حوزه تولید ورود پیدا کنند تا خلق ثروت صورت گیرد. در این صورت آرزوی دولت و جامعه که کاهش بیکاری است باید با افزایش نرخ سرمایه گذاری و استقرار واحدهای صنعتی در سطوح کوچک، متوسط و بزرگ فراهم بشود. دولت موفق، دولتی است که بتواند اعتماد ایجاد کند و پشتیبانی عملیاتی داشته‌باشد تا صاحبان سرمایه بی دغدغه وارد میدان شوند.
در مجموع کارنامه دولت اصلاحات را در حوزه اقتصاد و توسعه چطور ارزیابی می‌کنید؟
دولت اصلاحات به دولت توسعه سیاسی اشتهار داشت. اما خوشبختانه در سراسر کشور ازجمله در استان خراسان، کارنامه هشت ساله دولت آقای خاتمی گواه بر این است که در حوزه تولید و اشتغال و کشاورزی و زیربخش‌های مرتبط، در سال آخر، دولت ۵/۵ درصد نرخ رشد متوسط اقتصادی و ۵/۱۱ درصد نرخ رشد بخش صنعت را تجربه کرده و بیکاری هم تقریبا مهار شده بود. این دستاوردها مربوط به زمانی است که به هیچ عنوان دولت از ثروت افسانه ای ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد دلاری دولت بعدی خود برخوردار نبوده. این یعنی در دولت اصلاحات تقریبا با دست خالی و با نفت ۱۰- ۱۱ دلار به این سطح از موفقیت‌ها رسیدیم.
مهمترین چالش‌های استان در آن زمان چه بود؟
یکی از مسائل مهم در آن دوران، مسئله امنیت استان بود. در افغانستان طالبان حاکم بودند. سرتاسر نیمه شرقی ایران حتی تا نقاط مرکزی مثل سمنان تحت تاثیر شرارت‌های مرزی اشرار افغانی قرار داشت و لذا بیشترین تلاش پیرامون امنیت پایدار شد. خیلی برای بنده سخت بود که کشاورزان و روستاییان و کارگران ما در نقاط مختلف استان در ناامنی به سر می‌بردند و حتی حواشی شهرهای بزرگ هم از این آسیب در امان نمانده بود. بالاخره با عنایت به اینکه دولت به بنده به عنوان استاندار و رئیس شورای تامین استان اختیارات خوبی داده‌بود و با کمک دستگاه‌ها و ارگان‌های دیگر عضو شورای تامین، در مدت تقریبا یک سال امنیت عمومی به استان بازگشت و این تهدید جدی که همه امور استان را تحت‌الشعاع قرار داده‌بود در نهایت در روند توسعه استان به یک فرصت تبدیل شد. چون در تعاملی که با دولت جدید افغانستان و رئیس جمهوری افغانستان یعنی آقای حامدکرزی داشتیم، توانستیم برای هرات جاده بسازیم، برق منتقل کنیم و خدمات مخابراتی ایجاد کنیم و حتی حدود ۶۰ پاسگاه در دوره مدیریت بنده در سراسر مرزهای شرقی ایران از خراسان تا استان سیستان و بلوچستان برای دولت تازه استقرار یافته افغانستان احداث کردیم.pic۱
در دوران شما، رابطه استانداری با نمایندگان استان در مجالس ششم و هفتم به چه شکل بود؟
در آن دوران با نمایندگان مجلس ششم و هفتم بر مبنای اصل ۵۷ قانون اساسی تعامل می‌کردیم. معتقد بودم که مجلس می‌تواند با استفاده از اختیارات قانونی‌اش نسبت به استیضاح و برکناری وزرا و یا رئیس جمهور اقدام کند. ولی اجازه نمی‌دادیم نمایندگان محترم در حوزه انتخابیه جایگزین دولت بشوند. کما اینکه در مجلس هم انتظار نداشتند ما دولتی‌ها جایگزین نمایندگان بشویم. ما معتقد بودیم قوای سه گانه کشور، نهایت استفاده از اختیارات خود را برای خدمت به کشور می‌کنند. این خدمت به کشور در یک تعامل متعارف برخواسته از مرزهای تعیین شده در قانون اساسی است. به عنوان مثال در آن دوران، برای انتخاب فرماندار هر شهرستان به هیچ عنوان دولت از نمایندگان اجازه نمی‌گرفت. در عین حال تفکیک قوا وجود داشت. دولت اجازه نمی‌داد که کسی به حوزه اختیاراتش ورود پیدا کند. بنده هم قائل به این نبودم که با واگذاری اختیارات دولت، سطح هماهنگی را بالا ببریم. دولت باید در جایگاه خودش باشد و با سایر قوا و موثران سیاسی، بصورت شفاف و با اعتماد به نفس رفتار کند.
رابطه استانداری با نهادهای موثر در استان چگونه بود؟pic2
رابطه خوبی با آستان قدس داشتیم. به عبارتی بنده به نمایندگی از دولت در استان، در قالب یک نظریه سیاسی و مدیریتی استان را اداره می‌کردم که این نظریه مبتنی بر این بود که در حوزه اقتصادی، تولیدی و صنعتی و آنچه که مربوط به توسعه یافتگی استان می‌شد قائل به هیچ گونه واگرایی با هیچ‌کس و با هیچ نهاد فعال و موثر در آن دوران نبودیم. ما به دنبال این بودیم که در ظرف سرزمین خراسان به هر میزان که این حوزه فعال‌تر شود، پویایی مناسب‌تری در عرصه تولید و خلق ثروت حاصل می‌شود. با آستان قدس در حوزه اقتصادی هم سو بودیم، در حوزه سیاسی دیدگاه‌هامتفاوت و در حوزه فرهنگی شباهت‌ها بیشتر بود. من فکر می‌کنم بیشترین همراهی به اذعان چندباره
آیت الله طبسی بین دولت وقت و آستان قدس وجود داشت. مورد دیگری که بنده به آن قائل بودم، این بود که تاجای ممکن ارکان‌های داخلی یک حکومت در استان نباید از طریق تریبون‌ها صحبت کنند. مخاطبان تریبون‌های رسمی به هر مقدار که احساس کنند حکومت یک کل به هم وابسته است، وجهه‌ی بهتری برای حکومت دارد. در بحث امنیت، متولیان آن نباید چهره‌های شاخص جهت‌دار سیاسی باشند.
در حوزه سیاسی چه راهبردها
و استراتژی‌هایی را اجرا کردید؟
در حوزه سیاسی معتقد بودم و هستم که استانداری به عنوان ستاد دولت پیش برنده منویات دولت مسئول و مستقر است. بنده و آقای مهرعلیزاده در آن دوران نمایندگی دولت اصلاحات را دراستان بر عهده داشتیم. در این حوزه بدون رودربایستی باید نمایندگی دولت بروز و ظهور داشته باشد.
به نظر شما استاندار فعلی چه سیاست‌هایی لازم است تا در این زمینه اجرا کند؟
الان هم باید استاندار فعلی به عنوان نماینده دولت اعتدال، در همه عرصه‌ها در طول مواضع و دیدگاه‌های رئیس دولت و دکترین حاکم بر اداره جامعه بر مبنای خط و مشی دولت عمل کند. در این مسیر باید با گروه‌های فشار برخورد شود و استاندار باید با جرات و جسارت ورود پیدا کند و از ابهام آفرینی و هرج و مرج سیاسی جلوگیری و فضایی ایجاد کند که فعالان سیاسی احساس کنند، می‌توانند در بیان دغدغه‌هایشان راحت باشند. تا جایی که بخاطر دارم جلسات ماهیانه ما در استانداری با اصحاب حوزه سیاست برقرار بود و از همه جریانات سیاسی دعوت می‌شد.یک‌بار در ماه هم این جلسات تعطیل نشد. تحمل و سعه صدر سیاسی و متوسل نشدن به ابزارهای فشار، لازمه توسعه کشور است.
عملکرد یک ساله دولت تدبیر و امید را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در مجموع عملکرد دولت روحانی را مثبت ارزیابی می‌کنم و روند را سازنده می‌بینم. ولی معنایش این نیست که همه چیز ایده آل است. به هرحال انتظار ما از دولت روحانی، انتظاری معجزه‌گرایانه نیست. چالش های فراروی دولت روحانی جدی است و علت اینکه ما رضایت نسبی داریم، این است که مهم‌ترین خدمتی که روحانی به ایران کرد، متوقف کردن روند نزولی و تخریب کننده کشور در چند ساله گذشته بود.
در حوزه مسائل اقتصادی چه نظری دارید؟
دولت در امر نظام‌بخشی به حوزه اقتصاد در مقدماتش نسبتا خوب عمل کرده‌است و در تورم یک روند کاهشی را شاهد هستیم.
در عرصه سیاست داخلی، فضای فعالیت سیاسی و فرهنگی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اداره جامعه پیچیده و چند وجهی ایران در حوزه سیاست داخلی چه در سطح نظری به معنای انتخاب یک مدل مدیریتی در حوزه داخلی و چه در حوزه اجرا به معنای به کارگیری افراد توانمند، یک بستر پیچیده و حساس است. به عنوان مثال وزیر کشور خطایی استراتژیکی در مورد انتصابات استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام داد و گفت که از نظرات نمایندگان هر منطقه‌ای برای انتصابات آن منطقه استفاده می‌کنیم. دادن این اختیارات به قوه دیگر یک نقطه ضعف است و هرج و مرج مدیریتی ایجاد می‌کند. با نماینده یک حوزه انتخابیه باید طوری رفتار کرد که در صورت لزوم برای کمک به آن منطقه هم‌افزایی ایجاد شود و برخوردها به گونه‌ای باشد که در کار یکدیگر مداخله‌ای صورت نگیرد. ارزیابی بنده از اداره سیاست داخلی کشور توسط دولت چندان مثبت نیست اما این موضوع به کلیت عملکرد مثبت دولت ضربه‌ای نمی‌زند.
در حوزه فرهنگی، مسئولیت آن به عهده دولت است اما ابزار و امکانات در اختیار دیگران است اما با این وجود آقای جنتی با دست نسبتا خالی، در حوزه فرهنگی پرتوان ظاهر شده‌است.pic3
اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آتی چه راهبردی دارند؟
برای مجلس آینده بنا داریم که منسجم حرکت کنیم. در تلاش هستیم که بر اساس اجماع محوری و پرهیز از فردگرایی چه در سطح شخصیت ها و چه در جریانات اصلاح طلب حرکت کنیم و فکر کنیم که آینده کشور با تداوم خط مشی اصلاح طلبی زیباتر قابل ترسیم است. مهم‌ترین بستر رشد و شکوفایی اصلاح طلبان صندوق رای است و با همه موانع و محدویت‌هایی که وجود دارد بسیار خوش‌بین هستیم که انشاالله در انتخابات مجلس آتی نه تنها با انسجام و اجماع بیش از پیش اصلاح طلبان رو به رو باشیم، بلکه امکان تعامل با آن بخش واقع بین جریان اصولگرایان هم فراهم باشد و تلاش کنیم که تعداد نیروهای جوان در مجلس افزایش پیدا کند.
آیا برنامه‌ای برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس دارید؟
ما در سال 93، به هیچ عنوان وارد مصادیق نخواهیم شد که چه شخصی از چه حوزه‌ای کاندیدا می‌شود. تقریبا با جدیت و همه روزه برای تدوین مبانی ورود منسجم به انتخابات بعدی مجلس در تلاش هستیم.