برنامه های اتاق قزوین برای گسترش بازارهای صادراتی

استان قزوین جایگاه ویژه‌ای در صنعت کشور دارد. این استان ۸ شهرک صنعتی دارد و با دو شهرک در حال احداث و سه ناحیه صنعتی بیش از ۸۰۰ شرکت صنعتی را داراست، به طوری که این استان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. با مهدی جباری، عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین ورئیس کمیسیون تجارت درخصوص روند تولید و صادرات دراستان قزوین به گفت‌وگو نشستیم.

***

آیا استان قزوین توانسته از ظرفیت‌های صادراتی خود استفاده کند؟

در پاسخ باید گفت بله تا حدودی، ولی همچنان ظرفیت‌های خالی وجود دارد؛ به‌خصوص در بخش کشاورزی که به نحو شایسته از آن در صادرات استفاده نشده است.در همین حال تلاش برای بالا بردن سطح کیفیت تولید، بسته‌بندی، تطابق با استانداردهای بازار کشور هدف، بازاریابی برای افزایش سهم بازار در کشورهای هدف و اجرای روش‌های جدید حضور و معرفی توانمندی‌های صادراتی در کشورهای هدف، ایجاد تشکل‌های صادراتی و برنامه‌ریزی برای استقرار دفاتر تجاری و انبار مرکزی در کشورهای هدف از دستاوردهای اتاق قزوین برای حفظ و افزایش بازارهای صادراتی است.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان قزوین چیست؟

با توجه به مزیت‌های صنعتی و کشاورزی استان قزوین و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی سال‌های اخیر، مهمترین کالاهای تولیدی-صنعتی استان مواد شوینده، کاشی، سرامیک، شیشه، موکت و پتو، لوازم خانگی، قطعات پلاستیکی و صنایع غذایی بوده و در بخش کشاورزی شامل کشمش، انگور، میوه‌های هسته‌دار، گوجه فرنگی، مرغ و تخم مرغ است.

برنامه‌‌ریزی اتاق قزوین برای شناسایی بازارهای جدید صادراتی چیست؟ مهم‌ترین شرکای تجاری داخلی و خارجی استان چه شهرها و کشورهایی هستند؟

اتاق قزوین با همکاری کمیسیون تجارت و استفاده از مشاوران باتجربه درصدد تحقیق در بازارهای هدف بین‌المللی با اولویت تطابق نیازها، شناخت بازارها با مزیت‌های نسبی تولیدی استان قزوین و تسهیل دسترسی به آن بازارها، نزدیکی فرهنگی مصرف‌کنندگان و شناخت آنان از کالاهای ایرانی، امکان تبادل امور بانکی، پایداری بازارها و کاهش ریسک‌های تجاری است. از بهترین شرکای تجاری داخلی استان قزوین می‌توان به شهرهای تهران، اصفهان، تعدادی از شهرهای استانهای آذربایجان شرقی، گیلان، همدان و خوزستان اشاره کرد و از مهمترین شرکای تجاری خارجی می‌توان از کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، گرجستان، روسیه، ترکمنستان و آلمان نام برد.

واردات استان قزوین بیشتر در چه بخش‌هایی صورت می‌گیرد؟ آیا می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی برای جایگزینی کالاهای داخلی به جای واردات انجام داد؟

واردات استان قزوین با توجه به نیاز واحدهای تولیدی آن بیشتر در زمینه کنترل پنل، قطعات کولر خودرو، قطعات نیم ساخته کلاچ سواری، کمپرسور کولر خودرو، قطعات ماشین‌آلات، قطعات پلاستیک یخچال، دینام سواری و کامیون و خوراک دام و طیور است. قطعا با جدیت در تصمیم‌گیری و حمایت واقعی از سرمایه‌گذار، تولیدکننده و کشاورزان، در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با راهکارهایی نظیر انتقال فناوری تولید، سرمایه‌گذاری و تولید مشترک با شرکای خارجی مطمئن، تقویت و بهره‌برداری از توان شرکت‌های دانش بنیان و بهادادن به ایده‌های نو، تزریق سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی نیازمند و همچنین کمک به نوسازی خطوط تولید و کاهش قیمت تمام شده می‌توانیم بیش از ۸۰درصد واردات را کاهش دهیم.

آیا در اتاق قزوین یک تشکل قوی برای مدیریت و هدایت صادرات وجود دارد؟ برنامه‌های اتاق درخصوص توسعه صادرات استان چیست؟

سیاست اتاق قزوین بیشتر حمایتی و مشورتی است و این اتاق درصدد فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت بیشتر در بازارهای بین‌المللی برای فعالان اقتصادی استان است. اتاق قزوین ابتدا با هماهنگی‌های درون استانی و با اتکا به حمایت‌های استاندار سعی در تسریع خدمات‌رسانی دستگاه‌های ذیربط دولتی برای صادرکنندگان نظیر گمرک، استاندارد، معاونت غذا و دارو و قرنطینه نباتی جهاد کشاورزی داشته و از سوی دیگر پیگیر کمک به رفع مشکلات حمل‌‌و‌نقل صادراتی و ایجاد دپوی کانتینری در استان بوده است. همچنین با برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های توانمند و حضور در نمایشگاه‌های معتبر خارجی و دعوت از هیات‌های تجاری خوب در استان، زمینه رویارویی فعالان اقتصادی استان را با همتایان تجاری خود فراهم کرده است. به‌صورت مقطعی برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی را نیز در دستور کار داشته است.