عملکرد مالی و سودآوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان
مهندس‌امیرحسین نادری: شرکت فولاد مبارکه با هدفگذاری افزایش سودآوری و رشدپایدار سود به منظور حداکثر سازی ثروت سهامداران خود توانسته است ضمن تحقق این هدف ، جایگاه ویژه ای در میان شرکت‌های بورسی و بازار سرمایه به خود اختصاص دهد.در این مجال به اهم عملکرد شرکت طی سال‌های گذشته اشاره می‌شود.



سرمایه شرکت:
شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه اسمی‌۱۵،۸۰۰ میلیارد ریال منقسم به ۸/۱۵ میلیارد سهم۱۰۰۰ ریالی در تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۵ در بورس اوراق بهادار عرضه شد و پس از آن طی سه مرحله افزایش سرمایه ا ز محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته، سرمایه خود را به ۵۰۰۰۰ میلیارد ریال افزایش داده است که در نوع خود جذب این مبلغ در بازار سرمایه کم نظیر می‌باشد.

pic۱

pic۲


روند سودآوری شرکت:
شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تلاش در کسب رکوردهای جدید در تولید محصولات خود ضمن افزایش کیفیت و صرفه جویی در هزینه‌های تولید، رشد صادرات ، تولید محصولات ویژه و بومی‌سازی قطعات خود ضمن کاهش وابستگی به تامین کنندگان خارجی توانسته است سودآوری قابل توجهی برای سهامداران خود کسب نماید که بیشترین رقم سود خالص شرکت در سال مالی ۹۲ با مبلغ ۳۰،۸۸۷.میلیارد ریال طی سال‌های گذشته بوده است.
با توجه به خصوصی شدن شرکت از سال 1385 و توجه سهامداران به تقسیم سود نقدی در مجامع شرکت، درصد قابل توجهی از سود بین سهامداران تقسیم شده است به‌گونه‌ای که تا 5 سال قبل مبلغ 64000 میلیارد ریال سود نقدی به سهامداران تعلق گرفته است.

pic3


pic۴


pic5


عملکردسرمایه گذاری‌های شرکت :

pic۶


شرکت از منظر بورس اوراق بهادار
وضعیت معاملات و قیمت سهام شرکت از تاریخ ۷/۱۲/۱۳۸۵ به عنوان چهار صد و سی و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بخش « ساخت فلزات اساسی »، گروه « ساخت آهن و فولاد اساسی» و نماد « فولاد، (Foolad)» درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۵ مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی ۴ سال اخیر به شرح زیر بوده است:

pic۷

یکی از عوامل رشد و بقاء شرکت‌ها انجام سرمایه گذاریهای مناسب و به موقع می‌باشد که چنانچه سرمایه گذاریها در راستای استراتژیهای بلند مدت و طرح جامع توسعه شرکت باشد، می‌تواند به حداکثر نمودن ثروت سهامداران کمک شایانی نماید. از این رو شرکت فولاد مبارکه اصفهان با مطالعه محیط رقابتی پیرامون خود، فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری را شناسایی کرده و با انجام ارزیابی دقیق فنی - اقتصادی آنها سعی در انتخاب بهترین فرصت‌ها را نموده است.
در حال حاضر سبد سرمایه‌گذاری شرکت متشکل از سهام شرکت‌هایی چون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری توکافولاد، صنعتی و معدنی چادرملو ، معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد هرمزگان جنوب، امیر کبیر کاشان، ورق خودروی چهار محال و فولاد سپید دشت می‌باشد که ارزش بازار آن بیش از 60000 میلیارد ریال می‌باشد.
اطلاعات مندرج در جدول نشان می‌دهد که سود نقدی حاصل از سرمایه گذاریهای بلند مدت درسهام شرکت‌های بورسی در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ماقبل از آن به میزان ۸ درصد. رشد داشته است.با اضافه نمودن سود حاصل از شرکت‌های غیر بورسی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال بالغ می‌شود.


شرکت‌های زیر مجموعه:
تعدادی از شرکت‌های زیر مجموعه با درصد مالکیت بالای ۵۰درصد به شرح ذیل می‌باشد.
همچنین تا پایان نه ماهه سال جاری حدود 20000 میلیارد ریال در پروژه‌های توسعه شرکت سرمایه‌گذاری شده که با به بهره برداری رسیدن این پروژه‌ها همرا ه با رسیدن به ظرفیت اسمی‌در شرکت‌های زیر مجموعه همچون فولاد هرمزگان جنوب و و رق خودروی چهار محال، سودآوری شرکت به صورت چشم گیری افزایش خواهد یافت.