تحویل طرح ها از ابتدا به مشارک خصوصی و یا گرفتن بهای طرح نیمه تمام از زمان بهره برداری

در آیین گشایش فولاد سفیددشت، بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: امروز خوشحالیم از اینکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری دو پروژه ورق پوشش دار تاراز و فاز نخست فولاد سفیددشت در استان چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسید.

سبحانی با اشاره به سابقه شروع پروژه فولاد سفیددشت و بابیان اینکه این کارخانه نیز در چند فاز طراحی شده است، افزود: فاز نخست آن احیا مستقیم است که امروز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به بهره برداری رسید تا خوراک واحد فولاد سازی سفیددشت را تأمین کند. مواد اولیه موردنیاز این کارخانه نیز گندله سنگ آهن است که فعلاً تا زمانی که واحد گندله سازی همین کارخانه با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن احداث گردد، باید از معادن داخلی، فولاد مبارکه یا سایر گندله سازیها تأمین شود. وی بابیان اینکه این طرح جزو نخستین طرحهای هفت گانه استانی فولاد است که افتتاح می‌شود، افزود: سرمایه گذار این پروژه به صورت مشترک ایمیدرو با ۳۵ درصد و فولاد مبارکه با ۶۵درصد سهم است. مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص نحوه مشارکت فولاد مبارکه در این طرح عنوان کرد: فولاد مبارکه اواخر سال ۹۳ طی امضای موافقتنامه ای با ایمیدرو به عنوان سرمایه گذار فولاد سفیددشت معرفی شد و خوشبختانه امروز توانست این طرح را به بهره برداری برساند.

سبحانی با اعلام این خبر که در فاز دوم، واحد فولادسازی این پروژه نیز با ظرفیت یک میلیون تن اسلب تا نیمه دوم سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید، افزود: تجهیزات این واحد حدود ۷۰ درصد ساخته و به کارخانه حمل شده است و به زودی عملیات نصب آنها آغاز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در فاز بعدی این پروژه اسلب تولیدشده با احداث نورد گرم به انواع و اقسام ورق های گرم، سرد و پوشش دار تبدیل خواهد شد. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: با ورود گندله سنگ آهن به این مجموعه کل زنجیره تولید محصول نهایی که تولید ورق گالوانیزه است، در این استان کامل خواهد شد. وی افزود: طبق برآورد انجام شده برای فاز دوم پروژه نیز ۳ هزار میلیارد ریال و ۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری موردنیاز است که بخش ارزی پروژه به صورت « السی» و از محل فاینانس انجام می‌شود که از سوی بانک صنعت و معدن گشایش انجام شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اگرچه عملیات احداث طرح های ۷ گانه به کندی پیش رفت، اما فولاد مبارکه از زمان تحویل گیری با سرعت معقولی تکمیل فاز اول را پیش برد. وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این که کارخانه تاراز یک کارخانه پیشرفته و نخستین کارخانه ای است که می تواند ورقهای گالوانیزه و گالوالوم را که ترکیبی از روی و آلومینیوم است تولید کند، گفت: ورقهای تولیدشده در این کارخانه که در صنایع پائین دستی مؤثر است، در صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، نفت و نماهای ساختمان های صنعتی کاربرد دارد. سبحانی در ادامه با اشاره به میزان ظرفیت کارخانه ورقهای تاراز عنوان کرد: ظرفیت این کارخانه ۳۳۰هزار تن در سال است، سرمایه گذار این کارخانه شرکت های سرمایه گذاری آتیه فولاد نقش جهان، توکا فولاد و تعاونی مصرف کارکنان فولاد مبارکه هستند.

سبحانی درباره میزان سرمایه گذاری در این کارخانه گفت: میزان سرمایه گذاری در این کارخانه ۱۳۱ میلیارد تومان و ۱۷.۶ میلیون یورو است که درمجموع حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ این خط تولید به طور مستقیم برای ۲۵۰ نفر به طور غیرمستقیم برای ۱۲۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است. وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: هم در واحد تاراز و هم فولاد سفیددشت استخدام به طور کامل بومی بوده، مگر در مواردی که به ناچار باید از نیروهای متخصص فولاد مبارکه یا جاهای دیگر استفاده می شد. سبحانی از شرکت های بهسازان خاورمیانه، توکا بتن، ایمن فن کار سپاهان، جم صنعت و شرکت ایریسا به عنوان پیمانکاران این پروژه یاد و تصریح کرد: فولاد مبارکه نیز در مراحل نصب و راه اندازی، پشتیبانی فنی لازم را ارائه نمود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود ضمن ابراز امیدواری به اینکه سایر طرح های هفت گانه نیز هرچه سریعتر به بهره برداری برسند و با اشاره به اهمیت کاهش هرچه بیشتر هزینه ها در تکمیل پروژه های نیمه تمام تصریح کرد: ازآنجایی که این طرح ها با استفاده از منابع محدود دولتی و طبیعتاً با هزینه های بالایی به کندی پیش می روند و در اواسط کار هم با هزینه کارشناسی بالایی به بخش خصوصی واگذار می شوند، در این حالت برای بخش خصوصی نه تنها هیچ جذابیتی ایجاد نمی کند، بلکه بسیار هم گران تمام می شود. این در حالی است که اگر از همان ابتدا بخش خصوصی طرح را اجرا کند، به مراتب با هزینه و زمان کمتری پروژه ها به اتمام خواهند رسید. سبحانی با تاکید بر اهمیت ترغیب بخش خصوصی به همکاری افزود: چنانچه طرح نیمه تمامی برای تحویل به بخش خصوصی پیشنهاد می شود، بهتر است بهای آن را از زمان بهره برداری طرح، طی مدت معلومی از مشارک خصوصی مطالبه نمایند؛ در این صورت بخش خصوصی به میان آمده و علاوه بر برگشت سرمایه دولت، طرح های نیمه تمام در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری می رسند.