از اخراج از مدرسه  تا تبدیل شدن به یک کارآفرین میلیاردر

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

جو ۱۵ سال داشت که معلمی به او گفت که او در زندگی‌اش به هیچ جا نخواهد رسید (جو مشکل خوانش‌پریشی یا dyslexia داشت؛ این معلولیت موجب اختلال در روان‌خوانی یا درک مطلب می‌شود.) او از مدرسه اخراج شد، اما تصمیم گرفت تا ثابت کند حرف معلم اشتباه بوده است. امروز جو مالون (Jo Malone) نامی پشت یک امپراتوری عطر است. این عطرفروش و کارآفرین بریتانیایی کارش را از میز آشپزخانه‌اش شروع کرد و آن را به قیمت میلیون‌ها دلار به Estee Lauder فروخت. اخیرا با جو مالون در یک فستیوال کتاب در دبی ملاقات داشتم؛ هر دوی ما برای سخنرانی به آنجا دعوت شده بودیم. وقتی روی متکایی در صحرا نشسته بودیم و از میهمانی سنتی عربی لذت می‌بردیم، مالون داستانی را که در اتوبیوگرافی خود نوشته بود بیان کرد؛ جو مالون: داستان من.

به گفته او برای شما به‌عنوان یک کارآفرین یا رهبر سازمانی، یافتن و پیگیری یک علاقه بسیار مهم و ضروری است. «ممکن است شما علاقه خود را کنار بگذارید، اما علاقه و اشتیاق‌تان هرگز شما را ترک نخواهد کرد.» مالون در سن بسیار پایین دریافت کرد که حس بویایی تیزی دارد و به مادرش کمک می‌کرد تا کرم‌ها و عطرها را برای یک کلینیک مراقبت از پوست ترکیب کند. مالون نمی‌توانست برچسب‌های روی شیشه‌ها را بخواند؛ اما با حس بویایی محتویات هر کدام را به ذهن می‌سپرد. مالون تولید برند عطر خود را در سال ۱۹۸۸ آغاز کرد. او ترکیب اجزا روی میز آشپزخانه خود را با چهار بطری پلاستیکی و دو قابلمه شروع کرد. او کار خود را با ۱۲ مشتری آغاز کرد که از او کرم‌های دست‌ساز پوست می‌خریدند.

عطری که او اختراع کرد با نام Lime Basil & Mandarin موجب شهرت او شد. مالون در کتابش می‌نویسد «رایحه و عطر نه تنها ایده‌های بسیاری به من می‌داد، بلکه موجب می‌شد احساس کامل شدن کنم، و خلاقیت قوی به من تزریق می‌کرد.» «من در رنگ‌ها و خاطرات عطرها را حس می‌کنم و زمانی که یک عطر تولید می‌کنم، صداها را می‌شنوم.» زمانی که با مالون ملاقات کردم، او دیگر با برندی که نام او را حمل می‌کرد همراه نبود. مالون در سال ۲۰۰۶ به همکاری خود با استی‌لودر خاتمه داد و قرارداد خروج را امضا کرد که او را برای پنج سال از صنعت عطر محروم ساخت. او خیلی زود دریافت که اشتباه کرده است؛ چون «اشتیاق این کار» هرگز او را ترک نکرد. در سال ۲۰۱۱، مالون برند جدیدی را شروع کرد که به فروش عطر در فروشگاه‌ها و به‌صورت آنلاین می‌پرداخت: Jo Loves.

گرچه بیش از ۲۰ سال از زمانی که او عطرها را در آشپزخانه‌اش ترکیب می‌کرد می‌گذشت، اما او دوباره به آشپزخانه برگشت، و کاری که دوست داشت را انجام داد؛ عطرها را با یکدیگر ترکیب کرد و تطبیق داد تا احساساتی را که دوست دارد دریافت کند. مالون خودش را دوباره آموزش داد. «من ساعت‌ها با شیشه‌های عطر در دستم می‌نشستم- یکی در دست چپم و دیگری در دست راستم- آنها را زیر بینی‌ام می‌گرفتم و آنچه را که این ترکیبات برمی‌انگیختند می‌دیدم.» راز موفقیت در بخش دوم زندگی ثبات داشتن در مسیری است که قلبتان شما را در آن راه قرار داده است.

مالون می‌نویسد «ممکن است دیگر من مالک برند قدیمی‌ام نباشم، اما [آن برند] هنوز جو مالون است؛ این چیزی است که من هستم، یک خالق عطر. به چیزی که در آن استعداد دارید اعتماد کنید.» مالون به ما یادآوری می‌کند که اغلب اوقات ما در مسیرها و اهداف بسیاری کشیده می‌شویم. دوستی شغلی در یک صنعت مشهور کسب می‌کند و شما را متقاعد می‌سازد تا مسیر او را بروید؛ یک همکار شرکتی راه می‌اندازد و از شما می‌خواهد تا به او بپیوندید؛ رئیسی از شما دعوت می‌کند تا موقعیتی را در سازمان پر کنید که عنوان معتبرتری دارد؛ اما ممکن است همه اینها شما را از آنچه از آن لذت می‌برید دور کند. مالون می‌گوید در این موقعیت‌ها، بهترین توصیه‌ای که می‌تواند ارائه دهد این است که او از روند تبدیل شدن از یک کارآفرین در آشپزخانه به میلیونر آموخته است: «از قلبتان پیروی کنید.» اگر هر روز صبح به‌جای اشتیاق برای کسب درآمد و پول با شوق ناشی از کارتان از خواب بلند می‌شوید، در مسیر درستی قدم گذاشته‌اید.

منبع: Forbes