«بالاست» در مسیر توسعه پایدار

«بالاست» یکی از زیرمجموعه های شرکت گروه مالی بانک مسکن است که در حوزه پل و ابنیه فنی، ساختمان، حمل و نقل واگنی، راه‌سازی و روسازی ریلی فعالیت دارد. این شرکت که در یک سال اخیر کم‌نظیرترین دوره فعالیت خود را سپری کرده است در حال حاضر پروژه‌های عظیم خود را با هدایت و سکانداری مهندس سیروس جعفری در دست اجرا دارد. جعفری در حیطه مدیریتی خود معتقد است که هدایت یک شرکت مانند هماهنگی چرخ و دنده‌های یک ساعت است و مدیریت شرکت موتور گرداننده آن. در همین حال مهندس جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن(بالاست) بر این باور است که برگ برنده یک شرکت موفق نیروهای کارآمد و متخصص آن است که مطابق با تحولات روز خود را ارتقا می‌دهند. در ادامه گفت‌وگویی مفصل با این مدیر ارشد در بازار سرمایه انجام داده ایم که در پی می‌آید:

آقای جعفری، درباره عملکرد شرکت بالاست توضیح دهید.

به جرات می‌توان گفت در حال حاضر شرکت بالاست چندوجهی‌ترین و یکی از خاص‌ترین شرکت‌ها در حوزه راه و راه‌آهن در ایران و منطقه خاورمیانه است و به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به یک هلدینگ چند وجهی را دارد. شرکت بالاست در حوزه‌های تامین بالاست راه‌آهن کشور و همچنین ساختمان و تاسیسات و حمل و نقل واگنی، ریل‌گذاری، راه‌سازی و ابنیه فنی فعالیت دارد. از طرفی با توجه به خرید ماشین‌آلات ریل‌گذاری و روسازی ریلی، بالاست به پروژه‌های خاص راه‌آهن وارد شده است. در حال حاضر شرکت بالاست ۶۵۰ میلیارد تومان طرح در دست اجرا دارد و ۸۰۰ کیلومتر از طرح ریلی از جمله بهسازی، بازسازی و ریل‌گذاری برای اجرا در دست این شرکت است. از جمله اهداف بلندمدت شرکت جذب طرح‌ها و حضور در بازارهای جدید است. در مجموعه بالاست نزدیک به ۳۰۰۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند.

رویکردمدیریتی شما برای پیشبرد اهداف این بنگاه اقتصادی چیست؟

«بالاست» به لحاظ مدیریتی در ۳ بخش هدف‌گذاری کرده است. نخست در بخش ساماندهی و ارتقای نیروی انسانی. برای یک بنگاه اقتصادی حرف اول را توسعه نیروی انسانی می‌زند و در شرکت بالاست از حیث کیفی و کمی به دلیل وجود حجم زیاد کاری که در دست دارد پایه اول رویکرد این شرکت محسوب می‌شود. بخش دوم، به روز کردن تجهیزات و افزایش تعداد ماشین‌آلات است که بسیار ضروری به نظر می‌رسد. شرکت‌های بزرگ معمولا از شرکت‌های بخش خصوصی استفاده می‌کنند. البته بالاست به لحاظ اختصاصی بودن برخی از ماشین‌آلات راسا با مجوزهای هیات مدیره اقدام به خرید ماشین‌آلات می کند و در این راستا متناسب با نیاز شرکت برخی از ماشین‌آلات خریداری شده است. سومین بخش، ارتقای توان علمی - فنی شرکت از طریق مشترک شدن با مجموعه‌های دیگر داخلی و خارجی است. در این زمینه اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌هایی کرده‌ایم و امیدواریم در آینده روی این مساله بیشتر کار کنیم و از مجموعه‌هایی که دانش و فناوری‌شان در سطح بالا است استفاده کنیم.

آیا ریسک‌های موجود در صنعت موضوع فعالیت شما و همچنین در سطح کلان با رویکرد‌های شرکت همسویی دارد؟

هر شرکتی در هر جامعه‌ای با ریسک‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که آن ریسک‌ها می‌تواند روی تصمیم‌ها تاثیرگذار باشد. ما هم از این امر مستثنی نیستیم. در حوزه کلان هر چقدر تغییر وجود داشته باشد ما هم به نوعی از آن تاثیر می‌پذیریم. در بحث تورم و نوسان قیمت ارز، مسائل مربوط به تامین مواد اولیه و مسائل تحریم نیز تاثیر خود را بر کار ما گذاشت. به طور مثال، در زمینه ارسال پول از داخل به خارج یا برعکس اثر مستقیم بر کار ما داشت ولی ما هم دنبال چاره بودیم و در این زمینه نیز موفق عمل کردیم.

جایگاه بالاست را در عرصه رقابتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کار ما صرفا بالاست نیست.این بخش کوچکی از فعالیت ماست و طبق آمار حدود ۱۲-۱۰ درصد ازکارما به طرح‌های مربوط به بالاست تعلق دارد. در حال حاضر متناسب با طرح‌های تعریف شده و نیاز کشور به بالاست، با توجه به حجم معادن و گستردگی آنها فضای رقابتی چندانی برای رقبا وجود ندارد. از طرفی، در بخش حمل و نقل ریلی به ویژه شرکت‌هایی که واگن‌های مشابه ما را دارند رقیب‌هایی داریم. در بخش عمرانی مانند سایر رقبا در تمام مناقصات شرکت می‌کنیم. شرکت بالاست در فضای رقابتی موجود، شرکتی قابل اتکا و قابل اعتماد محسوب می‌شود. بالاست در حوزه راه و راه‌آهن، اگر اول نباشد جایگاه دوم را دارد. در هر حال قصد ما برتری در منطقه خاورمیانه است. در این باره مذاکراتی با چند کشور داشته‌ایم. اما وضعیت کنونی طوری نیست که بشود ریسک ورود به سایر کشورها را به سرعت پذیرفت، هم به لحاظ تامین مالی طرح و هم به لحاظ قابلیت ورود به فرهنگ آن کشورها نیاز به تامل و بررسی بیشتری داریم. مذاکراتی در خاورمیانه و حتی خارج از خاورمیانه مثل کشورهای آفریقایی انجام شده ولی هنوز در حال بررسی ریسک‌ها هستیم.

این بنگاه اقتصادی چه دوره‌هایی را قبل از تحریم و پساتحریم از حیث وضعیت پیمانکاری پشت سر گذاشته است؟

موضوع تامین اعتبار در همه حوزه‌ها مشترک است. البته در طرح‌های عمرانی این امر بیشتر نمود می‌کند و در شرکت‌های مشابه ما این تاثیر بیشتر دیده می‌شود، طوری که با توسعه طرح‌های عمرانی، شرکت‌ها درآمد کسب می‌کنند. در سال‌های تحریم طرح‌های عمرانی دچار چالش بزرگ عدم امکان تامین مالی شدند. این تنگنا در برخی قسمت‌ها رفع شده اما بخش دیگری باقی مانده که امیدواریم با آماده شدن فضا و حل مساله سوئیفت، از این تنگنا نیز عبور کنیم. علاوه بر تامین مالی، بحث خرید ماشین‌آلات با کیفیت مناسب یا بعضی ادوات مثل ریل و غیره است که در کشور تولید نمی‌شوند و باید از خارج وارد شوند. ما هم با این مشکل روبه‌رو بودیم که تا حدی آن را رفع کردیم.

آیا بالاست امکان حضور در طرح‌های بین‌المللی را دارد؟

بله، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فراهم آوردن پیش‌زمینه‌های لازم، امکان حضور درطرح‌های بین‌المللی میسر شده است. از جمله این نیازها، قابلیت‌سازی شرکت و اخذ مجوزهای بین‌المللی همچنین اخذ ایزو و گواهینامه‌های بین‌المللی است که در این باره «بالاست» اقدامات لازم را به انجام رسانده است. در همین رابطه اخیرا جایزه شایستگی مدیریت تجاری را در سوئیس اخذ کردیم که برای شرکت نقطه قوت و مثبت تلقی می‌شود و دنبال آنیم که خودمان را با استانداردهای بین‌المللی تطبیق دهیم.

چه عواملی سبب شد تا بالاست به سطح مدیریتی فعلی از حیث جذب پروژه دست یابد؟ نیروی انسانی به کار گرفته شده تا چه حد در این مسیر موثر واقع شده است؟

معتقدم که ترغیب افراد به کارگروهی همیشه حلال مشکلات مجموعه‌هاست. فرق ما و کشورهای اروپایی که به توسعه‌یافتگی رسیده‌اند به موضوع کارگروهی بازمی‌گردد. رمز موفقیت در بالاست، همدل کردن نیروهای انسانی است و تلاش کرده ایم تا آنجا که امکان دارد دوگانگی‌ها، چندگانگی‌ها و واگرایی‌ها را به همگرایی تبدیل کنیم. معتقدم که باید از نیروی شایسته و کیفی استفاده کنیم و در حین کار هم نیاز است که نیروها را از نظر مهارت دانشی ارتقا دهیم. علاوه بر این، استفاده از فناوری‌های جدید و همچنین به کارگیری توان بخش‌های بیرونی و انتقال آن به این مجموعه باعث پیشرفت و ارتقای شرکت می‌شود.

درباره دریافت جایزه شایستگی مدیریت تجاری از نماینده اروپا توضیح دهید.تاثیر آن در آینده شرکت و روابط بالاست با کشورهای اروپایی چه اندازه است؟

زمانی در کشور مطرح شد که اگر شرکت‌ها از بخش‌های مختلف درخصوص ارائه مدارک اقدام کرده و امتیازات لازم را کسب کنند،مدرک مدیریت شایستگی تجاری به آنها اعطا خواهد شد. همکاران من در واحد روابط‌عمومی و امور بین‌الملل با همکاری سایر واحدهای شرکت، اطلاعات موردنیاز را تهیه و به نماینده کلینیک برند سوئیس در ایران ارائه کردند. بررسی شرکت‌ها شش هفت ماه به طول انجامید و در نهایت تعدادی از شرکت‌های ایرانی حائز اخذ این مدرک بین‌المللی شناخته شدند. «بالاست» نیز با پشت سر گذاشتن مراحل مربوطه توانست نامزد دریافت جایزه شایستگی مدیریت تجاری از نماینده اتحادیه اروپا شود. این مدارک جزو رزومه هر شرکت محسوب می‌شود و برای ورود به بازارهای جهانی و بین‌المللی استفاده خواهد شد. بعضی از مجموعه‌های خارجی که در حال حاضر که در حال مذاکره با ما هستند به این مدارک بسیار اهمیت می‌دهند.

برنامه‌های شما برای ارتقای سطح کیفی شرکت بالاست در بخش منابع انسانی، فناوری، بازرگانی و مالی چیست؟ و در پایان چشم‌انداز اقتصادی کشور در سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا سرمایه‌گذاران خارجی به ایران خواهند آمد؟

در حال حاضر روش‌های تامین مالی از تنوع زیادی برخوردار است که پیش از این محدود به بودجه‌های عمرانی بود، اما اکنون روش‌های دیگری هم نظیر فاینانس‌، استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی و فروش اوراق صکوک مطرح است که هیات مدیره ما نیز درباره این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی دارد. نکته اینجاست که تامین مالی از طریق سیستم بانکی داخلی بسیار سخت است. این در حالی است که در سایر کشورها بانک‌ها تقاضای وام‌گرفتن از بنگاه‌ها را دارند ولی در ایران تامین منابع مالی از طریق سیستم بانکی بسیار دشوار است و چالش‌های موجود دراین سیستم سبب سختی دوچندان انجام کار می‌شود. دلیل اصلی آن بالا بودن سود بانکی است و شرایط اخذ وام برای طرح‌های اقتصادی به گونه‌ای است که طرح‌های اقتصادی را هم غیراقتصادی می‌کند.

امیدوارم در آینده نزدیک بحث سود وام‌ها چه برای مردم و چه برای بنگاه‌ها در سطحی قابل قبول (حدود ۳-۲ درصد) تعریف شود. این رقم برای بانک‌ها در ایران بسیار مناسب است ودیگر پول‌ در بانک‌ها به منظور اخذ سود بالا نگه داشته نخواهد شد و در مسیر اشتغال‌زایی صرف‌خواهد شد. به این ترتیب تورم نیز مهار می‌شود و بازار کسب و کار رونق خواهد گرفت. به عقیده من سرمایه‌گذاران خارجی آمادگی کامل برای ورودبه ایران دارند اما شرط آن آماده‌سازی بستری ایمن برای این سرمایه‌گذاران در داخل کشور است و باید سرمایه و سود آنها حفظ و تضمین شود.

این به یمن تلاش و زحمات مجموعه‌های امنیتی است که ایران را تبدیل به تنها کشور باثبات امنیتی در منطقه کرده اند و این امر باعث شده سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای ورود به ایران نشان دهند.البته امیداریم ورود سرمایه توام با ورود فناوری باشد. در پایان آرزوی پیشرفت و پیروزی برای همه بنگاه‌های اقتصادی دارم ،چرا که بنگاه‌ها به عنوان زیربنای اقتصادی کشور، اگر بتوانند خود را ارتقا دهند، اقتصاد کل کشور به جریان خواهد افتاد. رونق گردش مالی شرکت‌ها نیز بسیاری از پیشرفت‌ها را به همراه خواهد داشت.