استان چهارمحال و بختیاری به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است

نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح فولاد سفیددشت با اعلام اینکه استان چهارمحال و بختیاری با توجه به منابع محدود کشاورزی، به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: احداث راهآهن اصفهان- چهارمحال و بختیاری - خوزستان، روند صنعتی شدن این استان را سرعت خواهد داد. وی با ابراز خرسندی از به بهره برداری رسیدن یکی از طرح های هفت گانه تأکید کرد: گرفتن شریک برای هفت طرح فولادی از پیشنهادهای ما برای پیشرفت سریعتر طرحها بود که در بحث فاینانس و قراردادها نیز توانستیم تا ۲۵ درصد، از خارجیان تخفیف بگیریم.

وی ادامه داد: این طرحها شامل طرح فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، فولاد نیریز در استان فارس، فولاد شادگان در استان خوزستان، فولاد میانه در استان آذربایجان شرقی، فولاد قاینات در استان خراسان جنوبی، فولاد سبزوار در استان خراسان رضوی، فولاد بافت در استان کرمان و طرح فولاد بافق در استان یزد هستند که در مناطق کم برخوردار اجرا می شوند. وزیر صنعت معدن و تجارت، ظرفیت فعلی تولید فولاد خام کشور را ۲۷.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ۱۰ میلیون تن به تولید ورق گرم اختصاص دارد. بنا بر اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاران داخلی ازجمله شرکت فولاد مبارکه اصفهان، برای ساخت طرحهای فولادی یک میلیون تنی انتخاب شده است که این شرکت، برنده مناقصه تولید کنسانتره و گندله سنگان خراسان رضوی نیز شده است.

فولاد مبارکه ازنظر فنی، مشارکت در سرمایه گذاری و کاهش قیمت تمام شده به خوبی عمل کرد

در این مراسم؛ مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه ازنظر فنی، مشارکت در سرمایه گذاری و کاهش قیمت تمام شدۀ طرح فولاد سفیددشت به خوبی عمل کرد. وی افزود: به دنبال سیاستهای دولت و سازمان حفاظت از محیطزیست، برای تأمین آب موردنیاز این پروژه مقرر شد از پساب بروجن و سفیددشت استفاده شود که قرارداد آن هفته آینده امضاء و فولاد سفیددشت عملیات لوله کشی آن را آغاز خواهد کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در ابتدای کار دولت، سازمان توسعه و نوسازی معادن با شرایطی روبرو بود که پیش از آن، ایمیدرو ۲۱ هزار میلیارد تومان از اموال خود را به نام خصوصی سازی رد دیون کرده بود؛ از سوی دیگر فولاد هرمزگان را نیز به فولاد مبارکه فروخته و پول آن را به صورت نقد دریافت کرده بودند تا این هفت طرح فولادی تکمیل شود که مبالغ دریافتی به یارانه ها تخصیص یافت و این طرح ها متوقف و به معضلات مالی خاص خود گرفتار شد. وی بابیان اینکه با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت تکمیل طرح ها مشترک با بخش خصوصی دنبال شد، گفت: خوشبختانه این راهبرد مؤثر واقع شد تا جائیکه این طرح ها از چرخه دولتی خارج و با همکاری خوب مشارکان خصوصی امروز شاهد بهره برداری از فولاد سفیددشت، یکی از این طرح ها و تا پایان سال هم طرح های شادگان، نی ریز و میانه هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت زیرساخت این طرح ها افزود: در طرح فولاد سفیددشت بنا بر سیاستهای دولت و برای حفظ هرچه بهتر محیطزیست، ازآنجاییکه برای ادامه این پروژه به آب بیشتری نیاز داریم، مقرر شد که از محل پساب شهرهای بروجن و سفیددشت استفاده شود که خوشبختانه مذاکرات آن انجام شده و قرارداد آن در هفته پیش رو به امضاء خواهد رسید. کرباسیان با اشاره به اینکه در اواخر سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ گشایش اعتبار این هفت طرح با حمایت دولت انجام شده است، افزود: در این خصوص بانک صنعت و معدن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو گشایش اعتبار کرد، درعین حال توانستیم در بخش کاهش قراردادها بعضاً تا بیش از ۲۰ درصد کاهش هزینه داشته باشیم همچنین قرارداد تهیه ماشین آلات و تجهیزات را باقیمت مناسبی به انجام رساندیم. وی افزود: بعد از برجام شرکتهای چینی همکاری بهتری را در حوزه فولاد داشتند، تا جائیکه برای اجرای طرح های فولاد هفت گانه یک شرکت چینی ۶۰ میلیارد تومان به صورت فاینانس وصول کرد و هفته بعد نیز مقرر شد ۴۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت کنند. وی افزود در دولت یازدهم ۶۸۰ میلیون دلار پروژه افتتاح شده است.

استان چهارمحال و بختیاری به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است