تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت برق خراسان
دنیای اقتصاد،مشهد-مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: اقتصاد مقاومتی در صنعت برق خراسان با ارائه خدمت بهتر با هزینه کمتر محقق شده است. متولی‌زاده با اشاره به تاریخچه برق در استان، اظهار کرد: مردم ایران، در 114سال پیش، نخستین بار روشنایی الکتریکی را با نصب یک دستگاه مولد برق 9کیلو واتی در حرم مطهر رضوی تجربه کردند. وی افزود: در حالی که حدود 5/1 میلیارد نفر یعنی حدود20 درصد جمعیت کره زمین بدون برق هستند، افتخار داریم که پوشش برق در خراسان رضوی تقریباً 100درصد است و کلیه روستاهای بالای 10 خانوار نیز از نعمت برق برخوردارند.
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر به استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی یعنی ۲۰درصد مساحت کل کشور و ۱۰ درصد جمعیت ایران، خدمات می‌دهد، گفت: در خراسان رضوی سه هزار و ۲۲۵ روستا برق دارند که از این منظر در بین استان‌های کشور رتبه نخست و به لحاظ مصرف انرژی و طول شبکه رتبه سوم را دارا هستیم.
متولی‌زاده با بیان این که یکی از شاخص‌های کلیدی در صنعت برق، شاخص تلفات انرژی و خاموشی در اثر حوادث است، گفت: شاخص تلفات در خراسان رضوی زیر 10 درصد و شاخص خاموشی در اثر حوادث، یک پنجم متوسط کشور است و از این ره‌آورد و به مدد بهره‌برداری مناسب و اجرای به موقع پروژه‌ها، در صنعت برق خراسان، سالانه حدود 600 میلیارد تومان صرفه‌جویی در اقتصاد ملی صورت می‌پذیرد.
متولی‌زاده به دستاوردهای سفر اخیر هیات دولت به استان اشاره کرد و گفت: در حاشیه این سفر، یک پست برق ۱۳۲ کیلو ولت و تونل انرژی متصل به آن با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. همچنین در این سفر، عملیات اجرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی۵۰۰ مگاواتی تربت‌حیدریه و نیروگاه بادی ۱۰۰ مگاواتی خواف آغاز شد.