ترامپ سلطان واردات

دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ صدها شرکت به ثبت رسیده در نقاط مختلف دنیا دارد. «سازمان ترامپ»، «باشگاه گلف بین‌المللی ترامپ»، «هتل‌های زنجیره‌ای ترامپ»، «خانه ترامپ» و موارد بی‌شمار دیگر جزو این شرکت‌های به ثبت رسیده ترامپ هستند. در کنار این دارایی‌های میلیاردی‌ ترامپ که در خارج از مرزهای آمریکا مستقر هستند این موضوع اهمیت می‌یابد که تا چه حد کالاهای استفاده شده در این کسب‌وکارها ساخت کشور آمریکا هستند و چقدر رئیس‌جمهور جدید آمریکا به شعارهایی که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی تا به امروز سر داده، پایبند بوده است. بر این اساس، دونالد ترامپ در شرایطی با شعارهایی از قبیل «کالای آمریکایی بخر»، «حمایت‌ از کسب‌وکارهای آمریکایی» و «ساختن دوباره آمریکایی قدرتمند» مدعی حمایت از صنایع و مشاغل آمریکایی است که در عمل محصولات مورد استفاده در تمامی هتل‌ها، کسب‌و‌کارها و لوازم شخصی او از خارج از خاک آمریکا تامین می‌شوند. واردات ترامپ از کشورهای خارجی برای تامین کالاهای مورد نیاز خود و بی‌توجهی به کالاهای آمریکایی این‌ روزها چالشی جدید برای او به‌وجود آورده است.

آمار برخی از واردات‌ ترامپ

پایگاه اینترنتی «ایمپورت جینیس»، مرکزی است که آمار و ارقام فعالیت‌های تجاری کسب‌وکارهای آمریکایی را به ثبت می‌رساند. اطلاعاتی که این سایت از اداره «گمرک و حفاظت مرزی آمریکا» جمع‌آوری کرده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز خود را از خارج از مرزهای آمریکا (بخصوص کشورهایی با سطح دستمزد پایین) تامین کرده است، مقادیری که از شروع ریاست جمهوری او هیچ کاهشی در آن مشاهده نشده است. برای مثال، در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶، هتل دورال ترامپ (تفرجگاه گلف در میامی آمریکا) محموله‌ای ۴۲۰ کیلوگرمی از هنگ‌کنگ وارد کرد که شامل تجهیزات باشگاه گلف بود؛ در ژانویه ۲۰۱۶، هتل دورال ۲ کانتینر ۶۰۵۰ کیلوگرمی حاوی تخت‌های ماساژ را از شهر موئرس آلمان وارد کرد؛ هتل بین‌المللی ترامپ و برج شیکاگو محموله‌ای ۳۹۰۹ کیلوگرمی از لوازم آرایشی را از ایتالیا خریداری کرد؛ سازمان «میس یونیورس» که ترامپ مالکیت آن را در اختیار دارد، ۹۱۵۸۵ کیلوگرم تجهزات تئاتر را از روسیه وارد نمود؛ و واردات ۵۳۸۸۹ کیلوگرمی تجهیزات آسانسور از کشور چین تنها بخشی کوچکی از واردات ترامپ از کشورهای خارجی هستند.

نکته‌ قابل‌توجه این است که پایگاه داده‌ای «ایمپورت جینیس» تنها قادر است تعداد محموله‌های دادوستد شده و مقادیر کمی این محموله را گزارش کند و اطلاعاتی درخصوص ارزش پولی این دادوستدها در اختیار ندارد. جزئیات برخی شرکت‌های ترامپ که در خارج از آمریکا مستقر هستندخط تولید برند لباس ترامپ که یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای وابسته به ترامپ است، بخش زیادی از فعالیت‌های خود را در کشورهای با دستمزد پایین آسیای شرقی و آمریکای لاتین انجام می‌دهد. همچنین، بخش عمده کارخانه‌های تولید اسباب خانه او (که تحت برند «خانه ترامپ» فعالیت دارند) در ترکیه و آلمان مستقر هستند. در این راستا، تولیدات خرده‌فروشی وابسته به ترامپ که در کشورهای کم‌درآمد انجام می‌پذیرند، بارها در رقابت‌های انتخاباتی مورد انتقاد هیلاری کلینتون قرار گرفت. نامزد دموکرات آمریکا عقیده داشت که تمام محصولاتی که ترامپ در خارج از مرزهای آمریکا تولید می‌کند، توانایی تولید شدن در داخل آمریکا را دارند، اتفاقی که به اشتغال هزاران آمریکایی می‌انجامد. اما ترامپ در پاسخ به اظهارات کلینتون بیان می‌کرد که قراردادهای تجاری نامناسب باعث شده‌اند تا تولیدات آمریکایی گران‌تر از نمونه‌های خارجی‌شان شوند.

ترامپ سلطان واردات

ترامپ سلطان واردات