پاسخ متخصصان فناوری اطلاعات به نیازهای گردشگری

شیما رئیسی

استارت‌آپ،‌ مفهومی که در چند سال اخیر بسیار بر سر زبان‌ها افتاده و در فضای کسب و کار کشور مطرح شده، به شرکت‌های نوپایی اطلاق می‌شود که ایده اصلی شکل‌گیری آنها، طرح مساله و یافتن راه‌حلی برای آن در قالب یک الگوی کسب و کار است. در این مدل، عده‌ای کارآفرین گردهم جمع شده و با تعیین استراتژی‌های خلاقانه در پی چندین مرحله آزمون و خطا، به صورت مشخصی از یک فرآیند اقتصادی دست می‌یابند؛ فعالیت‌هایی که در کوتاه‌مدت منجر به درآمدزایی شده و براساس دانش روز و تغییرات تحت مطالعه جامعه هدف مشخص شده به‌عنوان متقاضیان کالای تولیدی این مجموعه‌ها، نو به نو می‌شوند. امکان ورود ایده‌های تازه، ‌تغییر روش اجرا، ایجاد تحول و همچنین رقابت تنگاتنگی که در این عرصه وجود دارد، ازجمله ویژگی‌های شاخص این مدل نوین از کسب‌وکار است؛ مدلی که در پاسخ به تحولات پرسرعت دنیای امروز خلق شده و به سرعت در حال فراگیر شدن است. در همین حال، صنعت گردشگری نیز با توجه به دامنه وسیع مخاطبان و حوزه‌های ارائه‌دهنده خدمات مربوط به آن، یکی از زمینه‌های مورد توجه استارت‌آپ‌ها است؛ به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها رفته‌رفته جای مدل‌های قدیمی بنگاه‌های فعال در حوزه گردشگری را گرفته و کسر قابل‌توجهی از گردش مالی در این بازار را از آن خود می‌کنند. بر همین اساس، «دنیای اقتصاد» بر آن است با معرفی تعدادی از استارت‌آپ‌های شکل گرفته در حوزه گردشگری، زمینه آشنایی فعالان این صنعت را با این شیوه در حال گسترش فراهم آورد؛ صورتی از حضور در بازارهای جهانی که رمز بقا در این عرصه پررقابت و رو به رشد است.

سیطره فناوری‌های جدید بر فضای کسب‌وکار دنیای امروز، صورت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را دگرگون ساخته و به همان اندازه بر شیوه‌های مدیریت بازار، تبلیغات و بازاریابی نیز اثر گذاشته است. در این روند پرشتاب تغییرات، گردشگری نیز با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین در خط مقدم صنایع متاثر از این تحولات قرار گرفته و به عرصه‌ای برای بروز خلاقیت بدل شده است. از این‌رو، صاحبان کسب‌وکارهایی که بیش از دیگران توانسته‌اند خود را به نرم‌افزارها و دانش اطلاعاتی و ارتباطی روز مجهز کنند، در جذب مشتری و رشد درآمدی موفق‌تر بوده‌اند. اما از سوی دیگر، افرادی نیز بوده‌اند که تخصص خود را در زمینه فناوری اطلاعات و دانش نرم‌افزاری با کسب و کارهای رو به رشد پیوند و از این رهگذر، اتفاقات بزرگی را در دیگر رشته‌های صنعتی رقم زده‌اند.

اسماعیل بیگی، یکی از این افراد است که با درک موقعیت رو به رشد گردشگری و ظرفیت بازارهای این صنعت، تجربه و تخصص خود را در حیطه فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به بخشی از نیاز مخاطبان گردشگری ایران به‌کار گرفته است. او از اردیبهشت ماه سال گذشته، بعد از آنکه متوجه شد سایت قابل قبولی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به گردشگران ایرانی و کسانی که به شناخت بیشتر این کشور علاقه‌مندند وجود ندارد، استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کرد. این مجموعه که در ابتدا با گردهم آمدن ۴ نفر و سرمایه‌گذاری شخصی آنها آغاز به‌کار کرد، در حال حاضر برای ۱۰ نفر به صورت تمام وقت و برای نزدیک به صد نفر به صورت نیمه‌وقت ایجاد اشتغال کرده است. طراحان و مجریان اولیه این استارت‌آپ، در ابتدا تنها تلاش داشتند با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، ایران را به علاقه مندان شناختن این سرزمین معرفی کنند. اما حال پس از گذشت قریب به یک سال و نیم از راه‌اندازی این سایت، امکان فروش سرویس‌های مورد نیاز گردشگری نیز برای بازدیدکنندگان به‌وجود آمده است.

بیگی در این‌باره می‌گوید: «مخاطبان سایت ما فارسی‌زبانان نیستند و این سامانه برای کاربران فرانسه، عربی، چینی و انگلیسی زبان و در جبران خلأ اطلاعاتی در فضای مجازی در معرفی ایران طراحی شده است. آنها می‌توانند پس از آنکه اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد جاذبه‌های گوناگون ایران به‌دست آوردند، خدمات لازم در سفر به کشورمان را نیز از این طریق رزرو و خریداری کنند؛ خدماتی از جمله سفر با تور، دسترسی به راهنمایان رسمی و دارای کارت و همچنین مکان‌های اقامتی. پس از این مرحله، آنها می‌توانند هزینه‌های مربوطه را هم از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی از جمله ویزا کارت و مستر کارت پرداخت کنند.» به گفته او، این استارت‌آپ هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده است اما با توجه به رشد تعداد شرکت‌های خدمات گردشگری که به فروش محصولات خود در سایت علاقه نشان داده‌اند و همچنین تعداد بازدیدهای هر روزه سایت، کسب درآمد از این استارت‌آپ بسیار نزدیک و در دسترس خواهد بود.

این متخصص فناوری اطلاعات، در توضیح وجوه تمایز سایتش با دیگر سایت‌هایی که با این هدف راه‌اندازی شده و در محیط مجازی فعالیت می‌کنند نیز می‌گوید: «امکان ثبت نظرات شخصی پیرامون هریک از جاذبه‌ها و خدمات و نیز استفاده از فعالان و کارشناسان گردشگری در تدوین مطالب اختصاصی برای سایت از جمله نقاط قوت سایت تحت اداره مجموعه ماست. همچنین استفاده از عکس‌های عکاسان حرفه‌ای با نام و اجازه خود آنها برای معرفی دیدنی‌های ایران، یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه است. اما آنچه این استارت‌آپ را از دیگر نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، تعریف تورهای مجازی در سایت است.» در واقع مخاطبان این سایت می‌توانند سفری مجازی را در برخی از مسیرهای گردشگری ایران تجربه کنند و با ساده‌ترین ابزار از جمله کامپیوتر شخصی و ماوس، حضور در آن فضا را حس کنند. این ابزار به مخاطبان این امکان را می‌دهد که برای مثال درحالی‌که به تماشای منظره روبه‌رو از نگاه افرادی که در کالسکه به گشت در اطراف میدان نقش جهان مشغولند، در همان حال نیز با حرکت ماوس یا انگشت بر روی صفحه گوشی و یا تبلت خود، مناظر اطراف را به صورت ۳۶۰ درجه و در حال حرکت ببینند. البته در کنار این امکان، کاربران می‌توانند عکس‌ها را نیز با حالت ۳۶۰ درجه تماشا کنند. به گفته بیگی، این سایت تمام ویژگی‌های یک بسته تجارت الکترونیک را داراست و می‌تواند به همه نیازهای افرادی که قصد سفر به ایران را دارند پاسخ دهد.