آسپرین یا واسکازین؟

ساخت خودرو در ونزوئلا در پی بحران اقتصادی این کشور تقریبا فلج شده است. اما وضع برای خودروهای موجود در سطح این کشور نیز چندان بهتر نیست. به نوشته برخی منابع تحلیلی، مردم ونزوئلا اکنون به شرایطی رسیده‌اند که باید بین خرید دارو و غذا یا خرید قطعه یدکی برای خودروهای خود یکی را انتخاب کنند.

شتاب رشد قیمت‌ها به مرحله‌ای رسیده است که فروشندگان قطعات یدکی نمی‌توانند برای اجناس خود قیمت تعیین کنند. این مساله موجب شده تا بسیاری از خودروها به دلیل نبود قطعات ساده اما حیاتی مانند لنت ترمز زمینگیر شوند. در حال حاضر تولید خودرو در این کشور تقریبا به صفر رسیده است. کشورهای خارجی که سایت‌های خود در ونزوئلا را برپا کرده‌اند تمایلی ندارند که با ارز فراهم آمده از کسب و کار در دیگر کشورها، هزینه راه‌اندازی سایت‌های ونزوئلا را تامین کنند. بنابر گزارش‌های منتشر شده حتی اگر قطعات یدکی از خارج از کشور نیز تامین شود، شرایط مردم به گونه‌ای است که توان خرید ندارند.

علاوه بر این بنزین نیز به یک بحران برای رانندگان تبدیل شده است. قیمت بنزین در ونزوئلا از سال ۱۹۹۶ به این سو ثابت مانده بود. مردم ونزوئلا برای ۲۰ سال عادت کرده بودند که ارزان‌ترین بنزین جهان را بسوزانند. قیمت بنزین در طول این سال‌ها تنها ۱۰ سنتاوس بوده است. (بولیوار واحد پول ونزوئلا است و سنتاوس تلفظ سنت در زبان‌های پرتغالی و اسپانیولی به حساب می‌آید). اما در کمتر از یک سال دولت ۶۰ بار قیمت بنزین را تغییر داد. چرا که مجبور شد این کار را انجام دهد. تا لحظه نگارش این مطلب قیمت بنزین در ونزوئلا در کمتر از یک سال ۶۲۰۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۶ بولیوار رسیده است. این برای کشوری که عمده بنزین خود را به‌صورت واردات تهیه می‌کند شرایط بحرانی ایجاد کرده است. دولت ارز کافی برای واردات بنزین ندارد و مردم برای بنزین صف کشیده‌اند. اینجا باز هم آنها باید دست به یک انتخاب بزنند و آن اینکه باک خودروهایشان را پر کنند یا شکم‌هایشان را. از سوی دیگر تا قبل از سال ۲۰۱۵ دولت ونزوئلا بنزین را در میان کالاهای اساسی معاف از مالیات قرار داده بود اما اکنون بر آن مالیات وضع کرده است. البته این تصمیم دیرهنگام عایدی زیادی نصیب دولت مادورو نمی‌کند چرا که حجم مصرف بنزین خودروهای شخصی در این کشور به کمترین میزان رسیده است. بخش زیادی از روزهای هفته در این کشور تعطیل شده است و پولی برای گشت و گذار و ترددهای غیرضروری وجود ندارد.

وضعیت به وجود آمده برای پول ملی ونزوئلا و به تبع آن قیمت بنزین و قطعات یدکی موجب شده تا چشم انداز بازار خودروی این کشور بسیار تیره شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که خرید و فروش خودرو در ونزوئلا تقریبا به صفر رسیده است. در عین حالی که تقاضایی برای خودرو وجود ندارد قیمت خودرو در این کشور سرسام‌آور شده است.