رابطه کلیدی اقتصاد و ورزش
محمد جعفر صافی - مدیر فرهنگسرای ارسباران و رئیس سابق شبکه سه سیما دوازدهمین سالگرد تاسیس روزنامه «دنیای اقتصاد» را تبریک می‌گویم. به گمانم این نشریه با توجه به حجم قابل توجه مخاطبانش، می‌تواند در عرصه‌های مختلف اثرگذار باشد که یکی از آن حوزه‌ها ورزش است. در ایران متاسفانه بر خلاف سایر نقاط جهان مطالعات کمی پیرامون رابطه ورزش و اقتصاد انجام شده و این مساله کلیدی به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. امروزه در اروپا توجه به این رابطه باعث شده است باشگاه‌های ورزشی با سرمایه بخش خصوصی اداره شوند و ضمن سوددهی، صدها فرصت شغلی نیز به وجود بیاورند. حقیقت آن است که در دنیای امروز مدیریت ورزشی بدون توجه دقیق به ابعاد اقتصادی غیرممکن و توام با ناکامی خواهد بود.
در حال حاضر باشگاه‌های مطرح جهان از راه‌هایی مثل حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و جذب اسپانسر کسب درآمد می‌کنند و البته باعث ایجاد مشاغل جانبی در شاخه‌هایی مثل مراکز خدماتی، فروشندگان کالاهای ورزشی و انتشارات ورزشی می‌شوند. با این وجود در کشور ما بسیاری از این مسیرها به دلایل مختلف مسدود است. به نظر من بخش ورزشی «دنیای اقتصاد» می‌تواند به چرایی این موضوع بپردازد و با معرفی موانع، گامی در راه رفع آنها بردارد. همچنین این صفحه از نشریه باید هر چه بیشتر به این مبحث بپردازد که چرا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی برای حضور در ورزش ایران ندارند و چطور ترس آنها از عدم بازگشت سرمایه باعث شده است اداره این حوزه همچنان در اختیار دولت باشد؟
امروز همه می‌دانیم که جذب درآمد از طریق میزبانی مسابقات بین‌المللی یک فرصت بزرگ و چندمنظوره است که می‌تواند اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به شکل توامان تامین کند. این قبیل رویدادها علاوه‌بر اینکه باعث آشنایی مردمان دیگر کشورها با فرهنگ ایران می‌شوند، می‌توانند درآمدهای قابل توجهی را هم از بابت جذب گردشگر و فروش محصولات داخلی برای کشورمان به ارمغان بیاورند؛ چنان‌که همین تازگی‌ها در اخبار شنیدیم که کشور استرالیا در یک برهه یک ماهه از رهگذر میزبانی جام ملت‌های آسیا، هر روز یک میلیون دلار درآمد دارد. چنین اتفاقاتی اما متاسفانه خیلی کم در کشور ما رخ می‌دهد و جا دارد به این مساله بیشتر و دقیق‌تر رسیدگی شود. همچنین نقد تصدی‌گر دولت در ورزش، عزل و نصب‌های پیاپی، سلب آرامش از فضا و به کارگیری افراد ناکارآمد و کارنابلد از دیگر سرفصل‌هایی است که می‌تواند مورد توجه بخش ورزشی روزنامه «دنیای اقتصاد» قرار بگیرد.