بنز، شاسی‌بلند برقی می‌سازد

در سال‌های اخیر بسیاری از خودروسازان به سمت ساخت خودروهای SUV روی آورده‌اند و به‌نظر می‌رسد این تصمیم خودروسازها در واکنش به تقاضای مشتریان و بازار بوده است. این میل به همه‌جارو‌ها در حالتی پیش‌آمده است که برخی از این خودروسازان هیچ گاه خودرویی شاسی‌بلند را در لیست فروش خود نداشته‌اند، اما برای حفظ قدرت رقابت و پاسخگویی به بازار نمونه‌هایی در خور توجه را تولید و عرضه کرده‌اند. این مساله در دنیای ماشین‌های برقی نیز صادق بوده است و آنها نیز از خودروهای کوچک به سمت سدان‌هایی قابل اتکا حرکت کرده‌اند و همچنین پا را فرار گذاشته به سمت خودروهای تمام برقی و SUV نیز گرایش نشان داده‌اند.

در میان خودروهای سبز و تمام برقی جدال‌هایی به همین رنگ در جریان است و باعث شده خودروسازان تلاش کنند در ماشین‌هایی که عرضه می‌کنند اصل تنوع را در نظر داشته باشند. مرسدس بنز اخیرا اعلام کرده است که کار ساخت نمونه اولیه از مدل مفهومی خودروی همه جاروی برقی خود را آغاز کرده است. بنز همچنین معتقد است که در طراحی این مدل، به فناوری بالا، طراحی جذاب داخلی و خارجی خودرو اهمیت ویژه‌ای داده است. سوال بزرگی که مطرح است اینکه آیا این شاسی‌بلند همه‌جارو رقیبی سرسخت برای تسلا مدل ایکس خواهد بود یا نه؟ و به نظر می‌رسد برای خودروسازی باسابقه مانند بنز جولان دادن محصولات برقی تسلا با سابقه‌ای ۵ ساله خوشایند نبوده و برایش گران تمام شده است. جگوار و آئودی نیز محصولاتی تمام برقی و شاسی‌بلند را در لیست خود دارند و به نظر می‌رسد فصل جدیدی از رقابت میان همه‌جاروهای برقی از راه خواهد رسید. خودروهای شاسی‌بلند برای حرکت در مسیرهای ناهموار طراحی می‌شوند و سیستم موتور و انتقال نیرو در این خودروها در کنار سایر موارد قابلیت‌هایی را به خودرو می‌دهند که آنها را قادر می‌سازد در سخت‌ترین شرایط رانندگی بتوانند به مسیر خود ادامه داده و به مناطق دور دست برسند.

قدرت کششی بالا، امکان اتصال کاروان‌ها، حمل افراد و تجهیزات مختلف از دلایل علاقه افراد به خرید شاسی‌بلندها است، اما این موضوع در رابطه با خودروهایی با پیشرانه‌های برقی کمی چالش‌برانگیز است و برخلاف تصویر قالبی از خودروهای برقی که عموما ضعیف و ظریف هستند، نشستن در خودرویی برقی اما شاسی‌بلند و البته بدون صدا حس جدیدی از رانندگی را القا خواهد کرد که هیچ گاه تصور هم نمی‌شده است. حضور چنین خودروهایی در مناطق دور دست در صورتی که دامنه حرکتی بالایی داشته باشد بسیار مورد توجه دوستداران محیط زیست است. در حال حاضر، دامنه حرکتی بالا، قدرت زیاد و امکانات فوق العاده از صفات بارز این شاسی‌بلندهای برقی است که با پرچمداری تسلا مدتی است صنعت خودروسازی را شگفت‌زده کرده است.

حال مرسدس بنز با کوله‌باری از تجربه در صنعت خودروسازی در تلاش است تا سال ۲۰۱۹ اولین شاسی‌بلند برقی را طراحی و معرفی کند. پیش از این مرسدس بنز خودروهای برقی متعددی را تولید کرده است و با این حوزه البته از نوع خیابانی آشنایی کامل دارد. مرسدس بنز معتقد است که اولین خودروی تمام برقی دنیا را در سال ۱۹۰۶ ساخته است و بعداز یک قرن مجدد با مدل B۲۵۰e قصد دارد این تاریخچه را زنده کند. این مدل خودرو با دامنه حرکتی معادل ۱۳۵ کیلومتر با هر بار شارژ در برابر مدل‌های موجود در بازار حرفی برای گفتن نخواهد داشت و مدل دیگر این خودرو با نام FoutTwo خودرویی کوچک و برقی با قیمت کاملا مناسب است که به‌رغم جثه کوچک از توان بالا و امکانات ایمنی و رفاهی بالا برخوردار است. در مدل B۲۵۰e بنز توانسته است ۱۷۷ اسب بخار نیرو توسط موتورهای الکتریکی تولید کند که باعث می‌شود خودرو در مدت زمان ۹/ ۷ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد که این شتاب با توجه به این توان و ابعاد کاملا مناسب به نظر می‌رسد. اما در شاسی‌بلند‌ها به دلیل وزن و ابعاد خودرو، مرسدس باید تلاش بیشتری برای رسیدن به رقبای پیشتازش انجام دهد. تسلا با ۷۰۰ اسب بخار قدرت در حد یک سوپراسپرت ظاهر شده است و در سراشیبی‌ها رقیبی سرسخت برای بنز خواهد بود؛ چراکه در نسخه‌های قبلی بنز نتوانسته است توان یا دامنه حرکتی فوق‌العاده‌ای را به خودروهای برقی‌اش هدیه دهد از این جهت انگیزه کافی برای این کار را در خود می‌بیند تا در برابر خودروسازی نوزاد اما نابغه تسلیم نشده و برای گرفتن بازار خودروهای برقی که هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند خلاقیتش را به منصه ظهور برساند. هرچه باشد دهه آینده دهه خودروهای تمام الکتریکی است و خودروسازی که سبد محصولاتش کامل‌تر باشد در این بازی برنده خواهد بود.

بنز، شاسی‌بلند برقی می‌سازد

بنز، شاسی‌بلند برقی می‌سازد