ب‌ام‌و کلاسیک با قلب پیوندی!

این روزها شرکت‌های زیادی نسبت به تغییر خودروهای کلاسیک و قدیمی اقدام می‌کنند و تجارت نوپا و خوبی را هم از این طریق برای خود دست و پا کرده‌اند. یکی از مواردی که این روزها خبر‌ساز شده کار کردن روی ب‌ام‌و ۲۰۰۲ است که مدل موفق و معروفی در میان خودروهای کوپه آلمانی بوده است. افراد زیادی وجود دارند که نسبت به خرید خودروهای کلاسیک و تغییر یافته تمایل زیادی دارند و برای آنها دست نخورده بودن خودرو اهمیت ندارد. داشتن خودرویی قدیمی با تجهیزات مدرن باعث افزایش قیمت خودرویی در کلاس ۲۰۰۲ خواهد شد و ممکن است برخی از این خودروهای تغییر یافته به چند صد هزار دلار هم برسند. یکی از اقداماتی که روی این مدل انجام شده استفاده از موتور M۳ در ب‌‌ام‌‌و ۲۰۰۲ است که خبر هیجان‌انگیزی به حساب می‌آید.

ب‌ام‌و M۳ یکی از محصولات سری ۳ شرکت ب‌‌ام‌‌و است که به‌عنوان خودرویی با عملکرد بالا از سال ۱۹۸۵ تا به امروز تولید شده است. موتوری که در نسخه‌های ابتدایی از M۳ استفاده می‌شده است S۱۴ نام داشت و با حجم ۱۹۹۰ سی‌سی قدرتی معادل ۱۸۹ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور تولید می‌کرد و البته نسخه‌های دیگری از موتور S۱۴ هم وجود داشته است که با ۲۵۰۰ سی‌سی حجم بیش از ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرده است.

اکثر خودروهای ب‌‌ام‌‌و قابلیت استفاده در پیست را داشته‌اند که ب‌ام‌و ۲۰۰۲ هم یکی از معروف‌ترین‌ها بوده که با توانایی بالا به‌عنوان خودرویی مناسب برای انواع رالی‌ها استفاده و با دریافت تیونینگ‌های مختلف برای مسابقات سطح بالا هم آماده و مهیا می‌شده است. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و تا سال ۱۹۷۷ در خط تولید قرار داشت و نسخه‌های مختلفی از آن ساخته شد که از نظر بدنه و موتور تفاوت‌هایی داشته‌اند. برخی مدل‌های ۲۰۰۲ به سیستم توربو هم مجهز بوده‌اند که ۱۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرده است که با توجه به ابعاد موتور و خودرو بسیار هیجان‌انگیز بوده است. نسخه‌های تولیدی ب‌ام‌و ۲۰۰۲ که از کارخانه تحویل داده می‌شدند قابلیت‌های بالایی در انجام انواع مسابقات رالی در خود داشتند و با دریافت انواع مختلف تیونینگ قدرت‌های فوق العاده بیشتری را به‌دست می‌آوردند.

ب‌‌ام‌‌و ۲۰۰۲ به‌عنوان خودروهای سری ۲ شناخته می‌شدند که سال‌ها به دلیل قابلیت بالا و قیمت پایینی که داشتند مورد توجه بودند. تغییراتی که در این نسخه از ب‌ام‌و ۲۰۰۲ صورت گرفته است دریافت موتور از ب‌‌ام‌‌و سری M۳ است که از توانایی بالایی در بخش موتور برخوردار بوده است. برای اینکه روحی تازه به ب‌ام‌و ۲۰۰۲ داده شود در بخش موتور و سیستم‌های مختلف ارتقا‌هایی داده شده است تا خودرو با همان شکل و شمایل کلاسیک و قدیمی جانی دوباره بگیرد. ارتقا یافتن سیستم تعلیق ساده‌ترین بخشی است که می‌توان انتظار داشت روی هدایت و کنترل خودرو تاثیر بگذارد.

تقویت ترمز‌ها به دلیل دریافت موتوری قدرتمند اجتناب ناپذیر است. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ از زبان طراحی دهه ۶۰ و ۷۰ این خودرو‌ساز پیروی کرده است و تغییر‌دهندگان این خودرو قصد دارند ظاهر قدیمی آن را حفظ کنند اما دست یافتن به عملکرد بالا در این خودروی ساده و قدرتمند مهم‌ترین‌ هدفی است که در این رابطه دنبال می‌شود. ژرمن‌ها در طول یک دهه ۲۰۰۲‌سازی مدل‌های متنوع و مختلفی را ساخته‌اند که هر کدام با داشتن زبان طراحی مشترک، ویژگی‌های متفاوتی را در خود گنجانده بودند و به دلیل قیمت بسیار مناسبی که داشته به اکثر نقاط دنیا ارسال شده‌اند و مورد توجه قشر متوسط جامعه قرار گرفته‌اند. ب‌ام‌و M۳ با داشتن موتور ۳/ ۲ لیتری و ۴ سیلندر و تنفس طبیعی و قدرت ۳۰۰ اسب بخار بعد از سری دوم تحولی در دنیای باواریا ایجاد کرد که گام موثری در حرکت ب‌‌ام‌‌و به سمت تولید خودروهایی با عملکرد بسیار بالا بوده است.

برای بازسازی ب‌ام‌و ۲۰۰۲ اما پیشرانه مدل E۴۶ M۳ مد‌نظر قرار دارد که در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در خط تولید باواریا قرار داشته و از نظر زبان طراحی نسبت به مدل‌های پیش از خود بسیار متحول و زیبا‌تر شدند. پیشرانه E۴۶ که برای قرار گرفتن در دل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ انتخاب شده از نوع ۶ سیلندر ۲/ ۳ لیتری و خطی است که قدرتی بیش از ۳۳۳ اسب بخار قدرت دارد. این ترکیب هیجان‌انگیز باعث می‌شود ب‌‌ام‌‌و ۲۰۰۲ مجدد بتواند عرض‌اندام کرده و به‌عنوان خودرویی کلاسیک و قدرتمند حتی با قدرتی بیش از گذشته به دست مشتریان خاصش برسد.

ب‌ام‌و کلاسیک با قلب پیوندی!

ب‌ام‌و کلاسیک با قلب پیوندی!