نیلوفر منصوریان
عضو گروه دیپلماسی
حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضوری متفاوت بود. او درحالی برای حضور در نشست سالانه سازمان ملل راهی آمریکا شد که دولتش پس از دو سال مذاکرات فشرده با گروه ۱+۵ توانست یکی از مهم‌ترین‌ پرونده‌های سیاسی جهان را با تفاهم و گفت‌وگو حل کند.

دو سال مذاکرات فشرده‌ای که نقطه آغازینش یکی ازهمین نشست‌های سازمان ملل بود، از این رو این‌بار روحانی با دست پر راهی نیویورک شد. اگر در دو نشست قبلی، رئیس‌جمهوری و هیات همراهش سرگرم رایزنی و گفت‌وگو با مقامات کشورهای اروپایی برای حل پرونده هسته‌ای بودند، این‌بار این مقامات بلند پایه کشورهای اروپایی بودند که برای دیدار با رئیس‌جمهوری و گفت‌وگو در مورد آینده روابط‌شان با تهران مصر بودند. در همین دیدارها بود که آنها از برنامه‌ریزیشان برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت در ایران سخن گفتند و اجازه ورود بزرگ‌ترین‌ هیات‌های اقتصادیشان به تهران را اخذ کردند.

حل پرونده هسته‌ای ایران با گفت‌وگو و تفاهم با دنیا حالا این جایگاه را برای ایران در دنیا باز کرده است که بتواند برای حل بحران‌های دیگر نیز دست به‌کار شود. از این‌رو رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش در سازمان اعلام کرد که کشورش آماده همکاری با ایران در مورد سوریه است. موضوعی که بیانگر ارتقای نقش ایران درصحنه بین‌المللی برای حل بحران‌های دیگر است. نکته‌ای که حسن روحانی هم در سخنرانی‌اش در سازمان ملل بر آن با این عنوان تاکید کرد: «امروز، فصل جدیدی در روابط ایران با جهان آغاز شده است.» رئیس‌جمهوری در همین جایگاه جهان و به‌ویژه کشورهای منطقه را به تدوین یک «برنامه جامع اقدام مشترک» برای مبارزه با تروریسم و ایجاد «جبهه متحد مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت» دعوت کرد