دستاورد‌های نیم قرن تلاش گروه صنعتی سدید
محمد نژاد مدیر گروه صنعتی سدید با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس گروه صنعتی سدید افتخارات کسب شده طی این مدت را حاصل تلاش گروهی مجموعه دانست و گفت : این مجموعه در زمینه‌های مختلف صنعت به‌عنوان یک هلدینگ پیشرو با تلاش وکوشش مضاعف در جهت حفظ جایگاه خود و افزایش ظرفیت تولید ملی کشور فعالیت می نماید.
وی با اشاره به زمینه‌های فعالیت گروه صنعتی سدید گفت: زمینه کاری این گروه صنعتی مشارکت در طرح‌های توسعه نفت وگاز، ساخت کارخانجات صنعتی- مهندسی، ساخت و نصب و راه‌اندازی سازه‌های دریایی- تولید پمپهای صنعتی و ساخت لوله‌های فولادی جهت انتقال نفت،گاز،آب و تامین برق کشور از طریق انرژی‌های تجدید پذیر است.
محمد نژاد با اشاره به شرایط خاص کشور وتحریمهای ظالمانه گفت : نیاز امروز کشور ، تلاش وکوشش مضاعف جهت عبور از تحریمها است.
وی در ادامه به تشریح برنامه‌های سال آینده این گروه صنعتی پرداخت و گفت: همه‌ ما به بهبود شرایط امیدواریم و برای اینکه بتوانیم از مشکلات موجود، فاصله بگیریم و تلاش کرده‌ایم تنوع کاری در کار این گروه ایجاد شود تا بتوانیم بازار فعلی را فعال‌تر کنیم و بازارهای جدیدی بدست آوریم. در واقع یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های اتخاذشده ورود گسترده‌تر به بخش نفت و گاز است. خوشبختانه وزارت نفت همکاری خوبی با مجموعه سدید داشته است ،همچنین در حال مراوده و مکاتبه با دیگر مجموعه‌های وزارت نفت مثل شرکت فلات قاره و نفت مرکزی حضور در تامین تجهیزات مورد نیاز و انجام پروژه‌های آنها هستیم
محمد نژاد ادامه داد: استراتژی دیگر ما ورود به پروژه‌هایی است که به صورت«Epcf» اجرا می‌شوند. تامین مالی این پروژه‌ها از سوی پیمانکار و شرکای آن انجام می‌شود که این کار عمدتا در شرکت ملی گاز و نفت و سازمان‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به یک رویه تبدیل شده است. درواقع گروه صنعتی سدید و دیگر شرکت‌های پیمانکار توانسته‌اند بانک‌هایی را متقاعد کنند که در زمینه تامین مالی همکارشان شوند و با این شیوه در چند پروژه وارد شده‌ایم و در حال مذاکره هستیم.
وی خاطرنشان ساخت: راهکار دیگری که در پروژه‌های «Epcf» مطرح است، مذاکره با طرف‌های خارجی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که در این جهت هم، گام‌های خوبی برداشته شده است. بنابراین سدید در استراتژی خود به این نتیجه رسیده است که انتظار برای واگذاری پروژه‌هایی که دولت تامین مالی آن‌ها را برعهده دارد، در شرایط فعلی واقع‌بینانه‌ نیست و خودمان باید به دنبال ایجاد فرصت و توسعه کاری باشیم و به کارفرما پیشنهادهای جامعی عرضه کنیم.
در این رابطه ناچاریم وارد قراردادهایی به صورت
« Epcf» , «BOT»و «BOO» شویم که با توجه به تیم کارشناسی موجود در سدید، تمام این قراردادها در حال پیگیری است.
محمد نژاد استراتژی دیگر سدید را فعال کردن بخش بازرگانی خواند و گفت: فعال کردن بخش بازرگانی داخلی و خارجی، تنظیم رابطه با کارفرماها و استفاده موثر از فرصت‌های بازار، استراتژی دیگر ماست و در این زمینه قراردادهایی منعقد کرده‌ایم.
او از تحول در ستاد گروه صنعتی سدید به عنوان استراتژی خروج از بحران یاد کرد و گفت: هدف ازاین کار ظرفیت‌سازی در ستاد شرکت است، زیرا ایجاد مسئولیت‌های جدید و حرکت به سوی آینده‌ پرکارتر، نظارت موثر بر شرکت‌های زیر مجموعه و ایجاد تنوع در کار شرکت‌های زیر مجموعه به یک ستاد قوی نیاز دارد.
مدیر عامل گروه صنعتی سدید درخصوص تاثیر لوله‌سازی در صنعت نفت و گاز اظهارداشت: وقتی بحث خودکفایی ملی در نفت را مطرح می‌کنیم، بخش قابل توجهی از آن بحث لوله است. در توزیع و انتقال گاز، حدود ۶۰ درصد کل هزینه، خرید لوله است. در بخش پالایشگاه پایپینگ نیز بیش از ۵۰ درصد سهم کار ساخت و حدود ۲۵ درصد اقلام خرید را به خود اختصاص می‌دهند. لوله یک کالای استراتژیک است و البته تنوع و تکثر آن را هم باید در نظر گرفت.
محمد نژاد در پایان تاکید کرد: هم اکنون گروه صنعتی سدید در بخش‌های دیگری چون انرژی بادی و ساخت جکت‌ها و سکوهای فراساحلی فعال است و قصد داریم با گسترش این فعالیت‌ها، به اهداف مورد نظرمان برسیم.
وی با اشاره به «ماموریت گروه صنعتی سدید بعنوان یک هولدینگ با رویکرد ارزش آفرینی و هم افزایی اقتصادی، گفت: ماموریت گروه صنعتی سدید به‌عنوان یک هلدینگ با رویکرد ارزش آفرینی و هم افزایی اقتصادی است.
وی افزود: از دیگر اقداماتی که برای کوتاه مدت برنامه‌ریزی شده درصنایع بالادستی و پایین دستی حوزه‌های نفت وگاز، تولید لوله‌های قطور فولادی انتقال نفت،گاز،آب و اجرای خطوط لوله است.
محمد نژاد اظهار کرد: همچنین ساخت کارخانه‌های صنعتی، ساخت توربین‌های آبی و بادی مگاواتی، طراحی و ساخت انواع پمپ‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، طراحی و ساخت تجهیزات راهداری، انجام فعالیت‌های بازرگانی از دیگر اقدامات در دست اجرا است.
وی همچنین توجه ویژه به سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بورسی و غیر بورسی را از دیگر ماموریت‌های گروه صنعتی سدید عنوان کرد.
وی در خصوص توانمندی‌های گروه صنعتی سدید نسبت به سایر شرکت‌های هم سطح، گفت: سابقه طولانی، تخصص، حسن شهرت و بهره‌مندی از متخصصان کارآمد و پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولید و وجود توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری؛ موجب شده است گروه صنعتی سدید به عنوان سازمانی پیشرو، معتبر و خوشنام درکشور و منطقه شناخته شود.