رونق صنعت در انتظار همکاری بانک‌هاست

دنیای اقتصاد- رونق بخش صنعت سبزوار در انتظار همکاری بانک‌ها با صنعتگران در ارائه تسهیلات است. به گزارش ایرنا، دولت یازدهم در راستای رونق اقتصادی، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فعال شدن ۱۲ هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و طرح صنعتی در کشور ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده است که با اختصاص این مبلغ مقرر شد واحدهای مزبور تا پایان سال جاری به بهره‌برداری رسیده یا به ظرفیت کامل برسند. در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها تشکیل شد و براساس آیین‌نامه‌های اجرایی دولت سازمان تامین اجتماعی نیز موظف شد احکام اجرایی خود در زمینه واحدهای صنعتی را به مدت یک‌ سال متوقف کند.

سازمان امور مالیاتی نیز مکلف شد بدهی قبلی سرمایه‌گذاران را به صورت پلکانی تنظیم کند و طی یک هفته برای سرمایه‌گذارانی که قصد اخذ تسهیلات جدید دارند، تسویه حساب مالیاتی صادر کند. سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که بدهی معوقه داشته باشند با این مصوبه می‌توانند از تسهیلات جدید بانک ها استفاده کنند. اما با وجود این قوانین هنوز بخش مهمی از صنایع در سبزوار از این تسهیلات محروم هستند؛ ۲۴۰ واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط فعال با ظرفیت اشتغال ۶ هزار نفر در این شهرستان فعال هستند که از این تعداد ۱۰۵ واحد مربوط به صنایع قطعه‌سازی با ظرفیت اشتغال یک هزار نفر است. ۳۵۰ واحد صنعتی شهرستان سبزوار در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ واحد صنعتی مشمول دریافت تسهیلات شده و از این تعداد نیز فقط یک واحد صنعتی موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

اقدامات دولت برای رونق بخشیدن به صنعت، واقعی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان دولت برای رونق بخش صنعت نمایشی نیست و اقدامات واقعی انجام می دهد. رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: سهم عمده ای از مشکلات بخش صنعت مربوط به سیاست‌های نادرست گذشته است و دولت یازدهم با اختصاص ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به این بخش اقدام مهمی برای رونق و افزایش اشتغال فراهم کرده است. وی به مصوبات بانک مرکزی در زمینه کاهش کارمزد تسهیلات پرداخت شده به صنعتگران اشاره و عنوان کرد: بر اساس این مصوبه سود کارمزد پرداخت این تسهیلات ۱۸ درصد است که ۶ درصد آن توسط دولت و مابقی توسط فرد متقاضی پرداخت می‌شود. سبحانی‌فر گفت: سازمان بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها بر اساس قانون موظف به همکاری با بخش صنعت در زمینه پرداخت تسهیلات هستند و مسئولان شهرستان موظفند در صورت تعلل هرکدام از آنها برخوردهای لازم را انجام دهند.

قدرت اجرایی کارگروه‌های شهرستانی اقتصاد مقاومتی افزایش یابد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز در این‌باره گفت: قدرت اجرایی کارگروه‌های شهرستانی اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید در شهرستان باید افزایش یابد. حسن محرابی افزود: بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی در زمینه دریافت تسهیلات از بانک ها در این شهرستان با دخالت فرمانداری و مسئول کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان قابل رفع است. وی اظهار کرد: بانک های عامل در شهرستان باید شرایط صنعتگران بومی را در نظر بگیرند و بر این اساس اقدام به دریافت ضمانت نامه های مورد نیاز کنند. محرابی گفت: دولت با ارائه تسهیلات برای خروج بخش صنعت از رکود و احیای واحدهای نیمه تعطیل تلاش می کند اما بانک ها با تعلل در اجرای بخشنامه های بانک مرکزی و قوانین مجلس شورای اسلامی و عمل به قوانین داخلی خود به جای کمک به دولت، به صنعتگران آسیب می زنند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سبزوار ادامه داد: فرمانداری می‌تواند اداره بیمه تامین اجتماعی و امورمالیاتی شهرستان را مکلف کند تا به صنعتگران متقاضی دریافت این تسهیلات توجه بیشتری داشته باشند.

اختصاص 85 میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت سبزوار

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات ستاد رفع موانع تولید استان به بخش صنعت این شهرستان اختصاص یافت. علی امید بخش افزود: ۳۵۰ پرونده در سامانه بهین یاب به ثبت رسید که از این میزان ۳۲۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: در مجموع ۶۲ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک های شهرستان معرفی شد که از این تعداد ۳۵ پرونده در حال عقد قرارداد می باشد و به ۱۵ طرح صنعتی نیز تسهیلات اختصاص یافته است. وی گفت: بخش مهمی از مشکلات صنعتگران برای دریافت تسهیلات، نداشتن ضمانت های لازم است.

تشکیل کارگروه شهرستانی بانک‌ها در فرمانداری سبزوار

معاون برنامه‌ریزی فرماندار سبزوار نیز گفت: در راستای تعامل و افزایش ارتباط بانک ها با بخش صنعت، کارگروه شهرستانی 'بانک ها' در فرمانداری این شهرستان تشکیل می شود. حسن پارسی‌پور افزود: بانک ها در زمینه اجرای مصوبات بانک مرکزی تعلل می کنند و این موضوع مهمترین مشکل صنعتگران شهرستان برای دریافت تسهیلات در گردش است. وی اظهار کرد: صنعتگران شهرستان در بخش دریافت تسهیلات درگردش تا سقف سه میلیارد ریال مشکلی ندارند، اما برای دریافت تسهیلات بیشتر با مشکلات بسیار مواجه هستند.