دغدغه آلایندگی  نیروگاه منتظر قائم رفع می شود
*مهندس عبدالرضا گودرزی: با گاز سوز شدن صد درصد سوخت این نیروگاه در سال 94 و حذف مازوت از چرخه سوخت، مشکل آلایندگی نیروگاه و نگرانی مسئولان و مردم منطقه مرتفع خواهد شد مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق منتظر قائم در منطقه فردیس کرج بعد از جلسه شورای تامین شهرستان کرج با مسئولان این شرکت از اعلام برنامه مدون مدیران ارشد این نیروگاه برای اجرای کامل تعهدات و رعایت الزامات زیست محیطی با همکاری مسئولان محیط زیست استان البرز خبر داد.
مهندس عبدالرضا گودرزی در این گفت و گو که با حضور مهندس مهرداد تقی ایران نژاد فرماندار کرج و دکتر حسین محمدی مدیر کل محیط زیست استان البرز انجام شد، ابتدا به تشریح سوابق و عملکرد نیروگاه پرداخت.
به گفته وی ، نیروگاه منتظر قائم در سال 1350 مورد بهره برداری قرار گرفت وطی 2 سال 4 واحد بخار آن به قدرت 625 مگاوات وارد فاز تولید شد. این نیروگاه که تمامی تجهیزات آن ساخت جنرال الکتریک (GE) آمریکا است ابتدا مازوت سوز بود و در آن زمان 30 درصد برق کشور را تامین می کرد. در آن زمان نزدیکترین روستا به فاصله 7 کیلومتری از نیروگاه روستای سرحد آباد بوده است.
با گسترش جمعیت شهر و بالا رفتن مصرف برق ۶واحد گازی ۱۶ مگاواتی در دستور کار قرار گرفت که این واحدها در سالهای ۷۰ تا ۷۲ به ترتیب وارد مدار شدند و در ادامه در سالهای ۷۷ و ۷۸ سه واحد بخار سیکل ترکیبی هم به توان تولید مجموعه افزوده شد که راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی را از ۳۰ به ۴۵ درصد افزایش داد.
واحدهای بخار سیکل ترکیبی بدون مصرف سوخت مازاد گازهای احتراقی خروجی از دودکش را دوباره وارد بویلر کرده وبخار سوپر هیت سه واحد بخار را تامین می کنند.
با توسعه جمعیت شهری در منطقه فردیس کرج و همسایگی مناطق مسکونی با نیروگاه مقرر شد واحدهای مازوت سوز برای کاهش آلایندگی گازسوز شوند که این روند طی سالهای ۷۶ و ۷۷ عملیاتی شد.
تلاش های وزارت نیرو و پرسنل خدوم منتظر قائم برای رعایت الزامات زیست محیطی به این اقدام محدود نشد و بین سالهای 85 و 86 حدود 8 میلیارد تومان برای پساب صنعتی هزینه شد تا بخشی از پسماندهای مجموعه پس از تصفیه مجدد وارد مدار شود.
یکی دیگر از اقدامات نیروگاه منتظر قائم برای کمک به کاهش مشکلات زیست محیطی ایجاد ۲۳ هکتار معادل یک سوم کل عرصه مجموعه فضای سبز بوده است.
براساس اظهارات گودرزی، استفاده از سوخت گاز بهترین راه برای کاهش آلایندگی میباشد و سوخت گاز بهترین سوخت و سوخت اصلی نیروگاه است این سوخت از نظر هزینه و کاهش استهلاک برای بویلرهای نیروگاه بسیار مناسب می باشد بطوریکه هزینه یک لیتر مازوت سه برابر یک متر مکعب گاز است .
برای توسعه بیشتر فضای سبز چاره ای جز استفاده صد درصدی از گاز به دلیل کم هزینه بودن و استهلاک کمتر مقدور نیست زیرا استفاده از سوخت فسیلی با توجه به استهلاک بسیاری که دارد، هزینه زیادی می‌طلبد. به طوریکه یک لیتر مازوت ۳ برابر یک متر مکعب گازاست. تاکید میشود بویلر و سایر تجهیزات با مازوت زودتر فرسوده واز مدار خارج می شود.
مالکین جدید نیروگاه نیز علیرغم مشکلات موجود از هیچ تلاشی برای توسعه فعالیت های زیست محیطی این مجموعه و کمک به بهبود عملکرد آن دریغ ننمودند.
گودرزی تاکید کرد: من واقعا از مسئولان تلاشگر استان البرز سپاسگزارم که با این درخواست مدیران نیروگاه منتظر قائم مبنی بر گاز سوز شدن صد درصدی سوخت نیروگاه حداکثر تا اوائل سال ۹۴ موافقت کردند و این اولویت اول ما است و به ما هم قول قطعی داده اند و در این زمینه معاونت ریاست جمهوری هم در جریان است ودستورات لازم را به وزارتخانه های مربوطه برای تامین سوخت گاز نیروگاههای بزرگ که در نزدیکی یا داخل شهرها قراردارند صادر نموده است.
گودرزی یادآور شد: در فصل زمستان مشکلاتی در تامین گاز مصرفی نیروگاه به وجود می آید و مجموعه به ناچار برای تامین برق به استفاده از مازوت روی می‌آورد لیکن اولویت نیروگاه چه از جهت رعایت الزامات زیست محیطی و چه حفظ سلامت ادوات استفاده از گاز طبیعی است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق منتظر قائم در ادامه با اشاره به کارگروه تشکیل شده در این نیروگاه جهت بهسازی واحدها و ایجاد تغییرات لازم در تجهیزات نیروگاه منتظر قائم اعلام کرد: این هدف گذاری مورد تائید ما نیز است و در حال تماس و دعوت از شرکت های مختلف برای کمک به این برنامه نیروگاه هستیم و قصد داریم برای بهسازی و ایجاد تغییرات به ویژه در سیستم بویلرها از آنها کمک بگیریم تا هم راندمان بالا رود و هم آلایندگی کاهش یابد.
گودرزی با بیان اینکه رفع مشکلات فعلی مستلزم واگذاری گاز مورد نیاز نیروگاه است خاطر نشان ساخت: این نیروگاه هم اکنون دارای 730 تا 740 نیرو است و ما حتی به خاطر پرسنل خود در این نیروگاه با همه وجود و با هدف تبعیت از الزامات زیست محیطی و ایجاد هوای پاک با محیط زیست استان و مسئولان آن همکاری می کنیم.
وی در پایان هشدار داد: سیاست مالکان این نیروگاه هم اجرای برنامه های زیست محیطی و کاهش آلایندگی نیروگاه برای حفظ سلامت مردم و همراهی با مسئولان است و اگر ما به هر دلیلی تعطیل و یا متوقف شویم تابستان سال آینده قطعا در استان البرز خاموشی خواهیم داشت و مشکلات ساکنین منطقه بیشتر خواهد شد.