برقی‌ها معدنچی می‌شوند

وقتی صحبت از معدن و ماشین آلات معدن می‌شود قطعا به یاد کامیون‌های غول‌پیکری می‌افتیم که با قدرت زیاد خاک‌ها و سنگ‌های بزرگ را جابه‌جا‌ می‌کنند. کار در معدن به ماشین‌آلات قدرتمندی نیاز دارد که بتوانند از پس شرایط سخت کاری و محیط‌های خطرناک برآیند. در معادن زیر‌زمینی به دلیل وجود تونل‌ها و دالان‌های متعدد استفاده از خودروها با سوخت فسیلی می‌تواند باعث آلودگی هوای این تونل‌ها شود و در کنار خطرهای متعددی که برای معدنچی‌ها وجود دارد موضوع آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها سلامت آنها را تهدید می‌کند. شرکت تام کار در زمینه تولید چهارچرخ‌ها در استرالیا سابقه طولانی دارد.

این چهارچرخ ساز استرالیایی به ساخت محصولاتی قدرتمند مخصوص محیط‌های خارج از جاده و صعب العبور شهرت دارد. این شرکت در مدل LV۱ از پیشرانه‌ای برقی با توان بالا استفاده کرده که برای استفاده شدن در معادن زیر‌زمینی تغییراتی در بدنه روی آن انجام شده است. این خودروهای چهارچرخ که به مدت بیش از دو دهه در محیط‌های خشن در حال تجربه کسب کردن بوده‌اند در دو سال اخیر با موتورهای برقی و دوستدار محیط زیست به بازار عرضه شده‌اند. استفاده از تام‌کار‌ها در معادن به دلیل قدرت بالا و کوچک بودن مزایای زیادی دارد. مدیر اجرایی این شرکت معتقد است تلاش‌های یکساله آنها منجر به معرفی محصولی برقی با توان فوق‌العاده شده است که می‌تواند در شرایط سخت معادن زیر زمینی خدمات زیادی را ارائه کند. تمام بخش‌های این خودرو در داخل استرالیا طراحی و تولید می‌شوند. باتری‌های در نظر گرفته شده برای این مدل خودرو ۱۲ تا ۲۰ کیلو واتی هستند و موتورهای الکتریکی می‌توانند تا ۱۳۴ اسب بخار نیرو و همچنین ۳۰۰ نیوتن بر متر گشتاور تولید کنند. تام‌کارها در مدل‌های مختلف دو نفره، چهار نفره یا به شکل تراک ساخته می‌شوند و با قابلیت‌های بالایی که دارند می‌توانند با کمترین مراقبت در سخت‌ترین شرایط حضور یافته و مورد استفاده قرار بگیرند. مدلی که برای استفاده شدن در معدن طراحی شده است کابین کوچکی برای راننده دارد و در بخش پشت خودرو فضای کافی برای حمل لوازم و تجهیزات مورد نیاز در نظر گرفته شده و با قابلیت بالا در عبور از محیط‌های ناهموار قابلیت استفاده در بسیاری از معادن دنیا را خواهد داشت. در خارج از معدن غول‌های چند صد تنی حضور دارند که می‌توانند با بیش از ۳ هزار اسب بخار قدرت بارهای بزرگ را جابه‌جا‌ کنند. اما این خودروها با ابعادی بیش از ۷ متر ارتفاع و ۱۴ متر طول و ۹ متر عرض برای فعال بودن نیاز به این خودروهای کوچک دارند تا با حرکت در زیر زمین به فعال بودن معدن‌ها کمک کنند. این تام‌کارها می‌توانند ادوات و تجهیزات کوچک را بدون ایجاد آلودگی صوتی و هوایی به پایین‌ترین بخش‌های معدن‌ها برسانند و این موضوع خود به خود باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

اما تام کار اولین ماشین سازی نیست که خودروهای برقی‌اش را به زیر صدها متر خاک می‌فرستد. پیش از این نیز کانادایی‌ها با معرفی و ساخت خودروهای برقی مخصوص معدن تلاش کرده‌اند تا با استفاده از نیروی برق مشکلات ناشی از عبور ماشین آلات در داخل تونل‌ها را به حداقل کاهش دهند. ژنراتورها و خودروهای دیزلی یکی از منابع مهم آلودگی در معادن هستند که علاوه بر استفاده از هوای تنفسی کارگران گازهای خروجی و سمی را وارد معدن‌ها می‌کنند. از سال 2008 شرکت پاپابراوو کار تحقیقاتی خود را برای ساخت خودروهای برقی مناسب در معدن شروع کرده است و در 2016 به بلوغ کامل در این زمینه رسیده است و با ساخت خودرویی نسبتا بزرگ برقی حمل نفرات و تجهیزات را در معادن تسهیل کرده است. نسخه‌های ابتدایی در سال‌های گذشته فقط می‌توانست چهار نفر را در تونل‌های معدن جابه‌جا کند و در ازای این جابه‌جایی هیچ‌گونه آلودگی از خود به‌جا نگذارد. پس از انجام آزمایش‌های موفق تقاضا برای تولید مدل‌های دیگری از این نوع خودرو برای انجام کارهای مشخصی مطرح شد و با استقبال از این خودروهای برقی راه برای مدل‌های متنوع و کاربردی‌تر هموار شده است.

شرکت تام کار به‌عنوان برندی که محصولات کاملا متنوع با کاربرد‌های زیادی تولید کرده است در آخرین اقدامش قصد دارد به کاوش در معادن بزرگ زیر‌زمینی بپردازد. این خودروها به دلیل بدون سقف بودن و استفاده از میله‌های مقاوم می‌توانند کاربردهای متنوعی پیدا کنند و در بخش‌های نظامی، تفریحی، اقتصادی و صنعت حضور پیدا کرده‌اند.