ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی
دکتر عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی وجه تمایز اصلی روزنامه «دنیای اقتصاد» در جامع نگری، پرهیز از دامن زدن به چالش‌های کاذب مقطعی و انعکاس مستمر نظرات نخبگان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به منظور روشنگری و ارتقای فهم اقتصادی-سیاسی-اجتماعی جامعه بوده است. در حقیقت پایداری در ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، ارتقای دانش عمومی جامعه، تلاش در جهت فرونشاندن التهابات مخرب و اصلاح انتظارات جامعه از جمله ویژگی‌های بارز روزنامه «دنیای اقتصاد» است که جایگاه کنونی را به ارمغان آورده‌اند.
تاثیرگذاری مثبت و سازنده در اطلاع‌رسانی به موقع و امانت دارانه در زمینه مسائل کلیدی اقتصادی، این روزنامه را یکی از کانال‌های اطلاعاتی سالم و مورد استفاده جامعه نخبگان قرارداده است که در کنار ارائه تحلیل‌های کاربردی از شرایط حاضر و چالش‌های پیش رو در حد قابل قبولی توانسته است کیفیت گفتمان سیاسی-اقتصادی را در جامعه ارتقا دهد و بستری برای تصمیم‌گیری اقتصادی عاقلانه فراهم کند.
به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مسوولیت این روزنامه به‌عنوان یک نشریه تخصصی و خصوصی در سطح کلان و نخبگان جامعه توسعه گفتمان سیاسی-اقتصادی و جهت‌دهی آن در مسیر منافع ملی و فراجناحی است. از طرفی توجه این رسانه به اقصاد بنگاه و اقتصاد خانوار موضوع بسیار مهمی است که ضروری است به‌عنوان یک مسوولیت جدی در سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای قلمداد شود.