جلب اعتماد طیف‌های وسیعی از مردم
دکتر محمد طبیبیان - اقتصاددان یک سال دیگر از فعالیت روزنامه دنیای اقتصاد سپری شد و این روز‌نامه کارنامه موفق دوازده ساله‌ای را برای ارزیابی در معرض قضاوت قرار داد. برای اینجانب به‌عنوان یک فرد علاقه‌مند به مسائل اقتصادی کشور مرور و مطالعه روزنامه دنیای اقتصاد تبدیل به یک عادت شده و به نظر می‌رسد برای بسیاری از خوانندگان چنین بوده و تیراژ بالای روزنامه موید این واقعیت است. اینکه روزنامه دنیای اقتصاد توانسته است اعتماد طیف‌های وسیعی از مردم را به خود جلب کند یک دستاورد مهم در روز نامه نگاری حرفه‌ای است. پیوسته بر این باور بوده‌ام که تعهد مدیران و نویسندگان روز‌نامه به دوری جستن از جانبداری‌های جناحی اقتصادی از یک طرف و اجتناب از ظرفیت ارتباط جمعی این رسانه در تامین منافع مالی و اقتصادی گروه‌های خاص از طرف دیگر، همراه با ارائه تحلیل‌های سنجیده و اطلاع‌رسانی مسوولانه در این موفقیت نقش داشته است. علاوه بر آن یک دستور کار اخلاقی نا‌نوشته نیز در کار کرد مدیران و همکاران اهل قلم روز نامه بارز است و از بین خطوط مطالب و مواضع روز‌نامه قابل خواندن، و آن هم اینکه گرچه روزنامه یک نهاد خصوصی است و باید دخل و خرج آن تنظیم و متعادل باشد، لیکن در‌آمد‌زایی تنها هدف نبوده و حفظ یک نهاد روزنامه‌نگاری، اطلاع‌رسانی و روشنگری اجتماعی نیز برای این رسانه به‌عنوان یک هدف بارز تلقی و پیگیری شده و این امر سبب شده تا بسیاری از افراد با میل و رغبت با روزنامه همکاری کنند یا خود را عضو تیم و گروه مشتریان و علاقه‌مندان به این روز‌نامه بدانند. روزنامه دنیای اقتصاد در این راه موفق بوده و تبدیل به یک نهاد خصوصی با اهداف و آرمان اجتماعی و در واقع یک ثروت و سرمایه اجتماعی شده است.
همه ما می‌دانیم که روزنامه‌نگاری در کشور ما با گرفتاری‌های متعددی روبه‌رو بوده و بسیاری از نیرو‌های جوان و با استعداد این زمینه را ترک کرده یا فعالیت خود را کاهش داده‌اند. لیکن به نظر می‌رسد روزنامه دنیای اقتصاد در جلب همکاری اهل قلم و جوانان با استعداد به حیطه روزنامه‌نگاری از موفقیت خوبی بر خوردار بوده و این نیز نتیجه مشی متعادل روزنامه در پرهیز از درگیر شدن در مباحث حساسیت بر انگیز است. گرچه این امر به معنی پرهیز از اتخاذ مواضع متین و سنجیده و شجاعانه نبوده و حقیقت قربانی مصلحت نشده است.
از اقدامات مفیدی که در سال گذشته پیگیری شد انتخاب یک مشکل ریشه دار و آفت اجتماعی مهم برای مو شکافی و جلب توجه عموم و جلب توجه برخی محافل تصمیم‌گیری در کشور به آن مساله بود. مساله مورد نظر نیز ضعف پیگیری و توجه به عدالت آموزشی در کشور است. شاید هر سال توجه به یک موضوع از مسائل کشور و موشکافی آن و طرح وسیع و جلب توجه به آن، در حدی که دخالت در کار دستگاه‌های کارشناسی کشور تلقی نشود، اقدام مفیدی برای پیگیری است. این قید را نه از این نظر که حیطه کار این دستگاه‌ها حیطه مقدسی باشد مطرح کردم، بلکه بر عکس یک و ظیفه روز نامه نگاری مسوولانه طرح کاستی‌های دستگاه‌‌های کارشناسی و مطالبه اجتماعی رفع این تنگنا‌ها است و نه تلاش برای جبران آن. یک اقدام دیگری که می‌تواند پیگیری شود ارزیابی عینی اقدامات گذشته دولت‌ها است با مشارکت مسوولین گذشته و کارشناسانی که در این موارد در‌گیر بوده‌اند همراه با مطالعه مستقل کارشناسی این تجارب، به منظور اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه به نسل جوان و آیندگان و درس آموزی از این تجارب.
لازم می‌دانم فرا رسیدن سالگرد روزنامه را به مدیران روز نامه، هیات تحریریه و کلیه کارکنانی که در تولید و پخش این نشریه فعال هستند تبریک بگویم و برای آنها سال‌های پر ثمر در فعالیت روزنامه‌نگاری و خدمت به مردم ایران را آرزو کنم.