مساله کمبود جای پارک براى خودرو دغدغه امروز و دیروز شهر تهران نیست و سال‌هاست که نبود فضای مناسب براى پارک خودرو گریبان‌گیر بسیارى از شهروندان تهرانی بوده است و روزانه تعداد بی‌شماری از ما براى پیدا کردن جاى پارک مناسب وقت‌مان در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف محل کار و زندگى‌مان هدر مى‌رود.
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در باره وضعیت کمبود پارکینگ در شهر تهران می‌گوید: دو سوم ظرفیت خیابان‌های تهران به پارکینگ اختصاص پیدا کرده است. او در این باره توضیح می‌دهد که بخش عمده‌ای از علت کمبود پارکینگ در تهران به کاربری‌هایی مربوط می‌شود که طی سال‌‌های گذشته در ساختمان‌های بدون پارکینگ شکل گرفته است. البته در شرایط فعلی، ‌توسعه حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو، ساماندهی پارکینگ‌‌ها و محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه شخصی در بهبود وضعیت تهران موثر است.
این در حالی است که طبق برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، پایتخت به 60 هزار پارکینگ مسقف نیاز دارد. براساس آمارهای ارائه شده از سوى برخی از کارشناسان امور شهری در تهران روزانه بیش از یک میلیون خودرو براى پیدا کردن جای پارک مناسب بین ۱۵ تا ۳۵ دقیقه وقت صرف می‌کنند که این میزان بیش از 2 برابر سهم جهانی است. همچنین سالانه بیش از 360 هزار خودرو جدید به شهر تهران افزوده می‌شود که قطعا بر متوسط میزان صرف وقت برای پیداکردن جای پارک در محدوده شهری در آینده می‌افزاید.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از شهروندان تهرانی افزایش بی‌رویه ماشین در شهر تهران را از مهم‌ترین دلایل کمبود فضای پارکینگ در این شهر می‌دانند و کمبود پارکینگ در شهر تهران را دلیلی برای کمتر رعایت کردن برخی از مقررات راهنمایی و رانندگی عنوان می‌کنند. این درحالی است که به عقیده کارشناسان حمل و نقل و ترافیک، شهر تهران با کمبود بیش از یک میلیون پارکینگ در سطح شهر روبه‌رو است و با وجود صدور مجوز برای بیش از 16 پارکینگ طبقاتی و عمومی در نقاط مختلف تهران با مجموع ظرفیت 6 هزارو 786 باب پارکینگ در سال گذشته همچنان پارکینگ‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در شهرداری تهران در حال پیگیری است. درخصوص قیمت پارکینگ‌ها نیز در تهران وضع مشابهی با بعضی ازشهرهای بزرگ جهان قابل مشاهده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این حوزه در صورت ادامه روند فعلی ظرف دو سال آینده دیگر در خیابان‌های تهران کسی نمی‌تواند تردد کند و خیابان‌های شهر تهران به پارکینگ بزرگی تبدیل خواهد شد و تبعات نبود پارکینگ در پایتخت بر امور روانی، اقتصادی و اخلاق شهروندی مردم نیز تاثیرخواهد داشت.

تحقیقات در خصوص زمان صرف شده برای یافتن جای پارک در11 شهربزرگ دیترویت، واشنگتن، نیوهان، لندن، فرای بورگ، بیت‌المقدس، کمبریج، کیپ‌تاون، نیویورک، سانفرانسیسکو و سیدنی نشان می‌دهد، 8/ 74 درصد حجم ترافیک در این شهرها مربوط به رانندگانی بوده که دنبال جای پارک بوده‌اند. همچنین میانگین زمان برای یافتن جای پارک در محدوده‌هایی که قیمت جای پارک در آنها پایین و حجم ترافیک بالا بوده، بین 3 تا 14 دقیقه است که با احتساب میانگین زمان صرف شده (8.5 دقیقه) برای یافتن جای پارک توسط 10 راننده در یک روز، 85 دقیقه زمان برای گشتن جای پارک صرف خواهد شد. حالا اگر توقف در کنار خیابان ارزان‌تر از توقف در پارکینگ‌های خارج از خیابان نیز باشد، گشتن به دنبال جای پارک از دید افراد انتخابی عقلانی است اما از دید خردجمعی این کار موجب افزایش ترافیک، اتلاف سوخت، افزایش تصادفات و آلوده‌سازی هوا می‌شود و این موضوع وقتی ایجاد می‌شود که شهرها کرایه ارزانی برای جاپارک‌های کنار خیابان وضع کنند.

قیمت پارکینگ در محدوده‌‌های شهری آمریکا
بر اساس تحقیق دیگری که در ۲۰ شهر بزرگ ایالات متحده صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که صرفه‌جویی ناشی از توقف کنار خیابان به‌طور متوسط ۴.۷۰ دلار است.
در شهر نیویورک قیمت یک ساعت توقف خودرو در کنار خیابان 5/ 1 دلار است و همین مبلغ در صورت پارک در خارج از خیابان 38/ 14 دلار است که صرفه‌جویی ناشی از توقف خودرو در کنار خیابان برای رانندگان 88/ 12 دلارو در شهرهای شیکاگو (25/ 12)، لس‌آنجلس (80/ 1)، فیلادلفیا (2) و سانفرانسیسکو (5/ 0)دلار است. اما اختلاف قیمت توقف در کنار و یا خارج خیابان شهری مثل لانگ بیچ 2 دلار است و هیچ فرقی برای رانندگانی که می‌خواهند خودروی خود را در کنار خیابان و یا خارج از آن پارک کنند وجود ندارد. در شهر برکلی وضع به گونه‌ای متفاوت است و هزینه توقف یک ساعته در کنار خیابان 75/ 0 دلار است، درحالی که توقف در خارج از خیابان هیچ هزینه‌ای برای رانندگان در بر ندارد و قطعا رانندگان به پارک خودروهای خود در خارج از خیابان مبادرت می‌ورزند. با این مقایسه ساده می‌توان به راحتی دریافت که اگر شهری کرایه‌ای برای پارکینگ کنار خیابان وضع کند که به اندازه‌ای بالا باشد که همیشه تعدادی از جای پارک‌های مجاور هر بلوک خالی بماند رانندگان همیشه جای پارک خالی در نزدیکی مقصدشان خواهند یافت. مهندسان ترافیک اغلب توصیه می‌کنند که این قیمت 15 درصد جای پارک‌ها باشد که به عبارتی می‌شود یک جای پارک خالی از هر هفت جای پارک؛ تا ورود و خروج به پارکینگ‌ها هم به راحتی صورت بگیرد.