«اسموتی»  دسر چاق‌کننده!
متخصصان تغذیه و سلامت در مطالعه جدیدی هشدار دادند: نوعی دسر موسوم به «اسموتی» که مملو از آب‌میوه و شکر است به دلیل داشتن قند زیاد، بسیار چاق‌کننده بوده و برای سلامتی مضر است.
به گزارش ایسنا؛ در بررسی‌های آزمایشگاهی معلوم شده است که میزان قند موجود در این دسرها برابر با قند نوشابه بوده و بنابراین مانعی برای مقابله با چاقی مفرط است.
متخصصان توصیه می‌کنند که به ویژه برای مقابله با چاقی بهتر است به جای مصرف اسموتی و آب‌میو‌ه‌های شیرین، بیشتر از آب سبزیجات استفاده کنید. آنها می‌گویند آب‌میوه‌های مملو از قند و شکر هر اندازه هم که حاوی میوه طبیعی باشند نه تنها هیچ خاصیتی ندارند بلکه مضر نیز هستند.
«باری پاپکین» از متخصصان دپارتمان تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی دراین‌باره گفت: در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها نوشیدن آب میوه‌های صنعتی به جای نوشابه‌های غیرالکلی مرسوم شده است اما این نوشیدنی‌ها نیز به اندازه نوشابه‌های گازدار غیرالکلی قند دارند و برای بدن مضر هستند.
در سال ۲۰۰۴ میلادی، پاپکین و همکارش به بررسی مضرات نوشابه‌های غیرالکلی که حاوی مقدار زیادی از قند فروکتوز هستند، پرداختند و اظهار داشتند که این نوع نوشیدنی، دلیل اصلی رشد بحران چاقی در کشورهای توسعه یافته است.
همچنین پاپکین در بررسی‌های خود که در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرد، هشدار داد: افرادی که به نوشیدن آب‌میوه روی می‌آورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم هستند.