صیانت از بی‌طرفی
قدیر نصری - استاد دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان یک رسانه مستقل مربوط به بخش خصوصی که تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی کشور را اولویت خود قرار داده است، دارای چند وجه تمایز است که آن را در این حوزه برجسته کرده است. وجه تمایز‌هایی چون تیترهای پرمحتوا، رعایت بی‌طرفی و تنوع مطالب کیفی از جمله مولفه‌هایی است که باعث شده تا از زمان انتشار در یک دهه اخیر به‌عنوان یک مرجع در میان مطبوعات ایفای نقش کند. با فرض اینکه این رسانه اثرگذار است و در میان مخاطبان قابل اعتنا، این موضوع سه مسوولیت را متوجه این روزنامه می‌کند که به‌نظرم با تاکید و پرداختن به آنها بیش از پیش می‌تواند به اثرگذاری عام خود دست پیدا کند. این سه مسوولیت عبارتند از: حفظ و گسترش مشتریان و خوانندگان؛ صیانت از بی‌طرفی و اجتناب از دولتی شدن یا قرار گرفتن در مقام اپوزیسیون؛ پرداختن به مسائل واقعی به جای سفارشی.



صیانت از بی‌طرفی

قدیر نصری - استاد دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه
روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان یک رسانه مستقل مربوط به بخش خصوصی که تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی کشور را اولویت خود قرار داده است، دارای چند وجه تمایز است که آن را در این حوزه برجسته کرده است. وجه تمایز‌هایی چون تیترهای پرمحتوا، رعایت بی‌طرفی و تنوع مطالب کیفی از جمله مولفه‌هایی است که باعث شده تا از زمان انتشار در یک دهه اخیر به‌عنوان یک مرجع در میان مطبوعات ایفای نقش کند. با فرض اینکه این رسانه اثرگذار است و در میان مخاطبان قابل اعتنا، این موضوع سه مسوولیت را متوجه این روزنامه می‌کند که به‌نظرم با تاکید و پرداختن به آنها بیش از پیش می‌تواند به اثرگذاری عام خود دست پیدا کند. این سه مسوولیت عبارتند از:
حفظ و گسترش مشتریان و خوانندگان؛
صیانت از بی‌طرفی و اجتناب از دولتی شدن یا قرار گرفتن در مقام اپوزیسیون؛
پرداختن به مسائل واقعی به جای سفارشی.



روزنامه خلاق

اسدالله اطهری - استاد دانشگاه تاکستان و کارشناس مسائل ترکیه
روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان مهم‌ترین رسانه اقتصادی کشور دارای نیروی انسانی کارآمد، خلاقیت فردی و گروهی و مدیریت هوشمندی است که دست خبرنگاران را باز گذاشته و از طرفی هم مطالبی را مورد پوشش قرار می‌دهد که مهم و با اهمیت هستند و داستانی و روایتی مطمح نظرش نیست. این روزنامه طی این سال‌ها و به‌خصوص از ۳ سال گذشته که موضوع تحریم‌ها بیش از پیش پررنگ شد، با پوشش خبری و پرداختن به بحث تحریم‌ها و سیاست خارجی نشان داد که تا چه اندازه مباحث اقتصاد سیاسی بین‌الملل در سطح جهان مهم هستند. در این چارچوب مطبوعات به‌عنوان وجدان خصوصی جامعه که می‌تواند به رشد شعور و آگاهی‌بخشی به مردم بپردازند و واسطی میان دولت و مردم باشند، دارای مسوولیت‌های خاصی هستند. آنچه رسالت روزنامه دنیای اقتصاد را سنگین‌تر می‌کند مواردی است که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:
-طرح مطالبی درخصوص مباحث اندیشگی، به‌خصوص در نظریه‌های اقتصادی استفاده و ارتباط بهتر با نخبگان
پرداختن به دیگر گرایش‌های نظری در مباحث اقتصادی و صرفا از منظر نئولیبرالی بحث نکند.
-ارتباط بهتر با جامعه مدنی و پرداختن به نظرات مردم در روزنامه.
اینها مواردی است که مدیریت روزنامه می‌تواند با پرداختن به آنها در راستای ارتقای رسانه خود بهتر بکوشد.



نفوذ و تاثیرگذاری بسیار بالا

دکتر فرخ قبادی - اقتصاددان
دشوار می‌توان در کشور ما فردی را یافت که به مسائل اقتصادی علاقه‌مند باشد و دنیای اقتصاد را نخواند (خواه خود روزنامه را و خواه نسخه رایانه‌ای آن را که بر خلاف بسیاری از نشریات دیگر، سخاوتمندانه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد). من از شمارگان دنیای اقتصاد اطلاعی ندارم، اما اطمینان دارم که همانند بسیاری از نشریات معتبر در کشورهای دیگر، نفوذ و تاثیرگذاری این روزنامه در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی، و همچنین متولیان اقتصاد کشور، بسیار بیشتر از نشریات پرتیراژتر است. همه اینها مسوولیت گردانندگان دنیای اقتصاد را سنگین‌تر می‌سازد و انصاف باید داد که گردانندگان این روزنامه به خوبی از پس این مسوولیت برآمده‌اند. علاقه‌مندان به اوضاع و احوال اقتصاد ایران و نیز افرادی که تحولات اقتصاد جهانی را دنبال می‌کنند، منبع کامل و موثق دیگری را (به زبان فارسی) نخواهند یافت که با دنیای اقتصاد برابری کند. نه اینکه دنیای اقتصاد هیچ کم و کاستی ندارد؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی «صنعت نشر» در کشور ما، تعداد و کیفیت مقالات و تحلیل‌های اصیل (‌Original‌) این روزنامه تحسین برانگیز است. برای مسوولان دنیای اقتصاد آرزوی موفقیت بیشتر دارم.



فاکتور مثبت دنیای اقتصاد

حسن بهشتی‌پور - کارشناس مسائل بین‌الملل
روزنامه‌نگاری در ایران کار بسیار دشواری است و مانند راه رفتن روی لبه تیز شمشیر است. با این حال روزنامه دنیای اقتصاد تلاش می‏کند روی حرفه‎ای‎گری تکیه کند و در حوزه اقتصاد به‌طور تخصصی فعال است. ارتباط با کارشناسان مختلف، نداشتن رویکرد جناحی، پشتیبانی از جریان‎های اقتصادی، کمک به فعالیت‏های بخش خصوصی از جمله فاکتورهای مثبت این روزنامه است. همچنین «دنیای اقتصاد» در زمینه بورس فعالیت خیلی خوبی دارد و این حوزه را به صورت وسیع و کارشناسی پوشش می‎دهد. شاید یکی از دلایل موفقیت این روزنامه و انتشار 12 ساله آن را بتوان جناحی نشدن و کار حرفه‏ای و تخصصی عنوان کرد. همچنین وقتی روزنامه‎ای کار حرفه‎ای انجام می‎دهد در شکوفایی اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود البته خطاها نیز باید مطرح شود منتها با زبان دلسوزانه، صحیح و دقیق. در نهایت اینکه دنیای اقتصاد چون روزنامه اقتصادی بسیار مهمی است، باید دقت کند که مبادا با یک مطلب یا تیتر اشتباه به اعتماد عمومی کشور نسبت به خودش خدشه وارد کند.