احوال اورژانسی اتوبوس رانی در پایتخت

ناوگان فرسوده اتوبوس رانی تهران روزانه ۵/ ۴ میلیون نفر را در شهر تهران جابه‌جا می‌کند، اما حال و روز اورژانسی این ناوگان را تمام مسافرانش تایید می‌کنند. کمبود اعتبارات در حوزه حمل‌ونقل عمومی به چالش همیشگی شهرداری تهران در تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبدیل شده است و در این بین دولت هم طی شش سال گذشته از عمل به تعهدات خود در این حوزه سر باز می‌زند. در این شرایط تنها راه‌حل پیش روی شهرداری، سر پا کردن ناوگان فرسوده کنونی است. از این‌رو شورای شهر تهران در مصوبه بودجه سال ۹۵ شهرداری را به به‌سازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین فرسوده مکلف کرده است.به گزارش «دنیای اقتصاد»، اعتبارات شهرداری تهران برای خرید سالانه حداکثر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید کفایت می‌کند و این در حالی است که شهر تهران به یک‌هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. با توجه به وجه حاکمیتی حوزه حمل‌ونقل عمومی و نقش مهم دولت در کنترل آلودگی هوا، وزارت کشور تا سال ۸۸ به تامین اتوبوس ناوگان شهری کمک می‌کرد. اما این کمک‌ها از سال ۸۹ تاکنون متوقف شده و مساله فرسودگی ناوگان اتوبوس رانی را به مساله جدی شهرداری تهران تبدیل کرده است.

براساس مطالعاتی که به تایید شورای عالی ترافیک رسیده است،‌ شهر تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما به گفته پیمان سنندجی،‌ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، در حال حاضر تنها شش هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان پایتخت فعال است. اما حتی این ناوگان هم در حد مطلوب سرپا نیست و شهرداری در رفع این مشکل دست تنها مانده است. آن‌گونه که سنندجی می‌گوید، ۵۰ درصد این ناوگان بیش از ۱۱ سال عمر دارد و هر روز بر میزان فرسودگی‌شان افزوده می‌شود. این وضعیت سبب افزایش سرفاصله اتوبوس‌ها شده و نارضایتی عمومی از کیفیت خدمات اتوبوسرانی را در پی دارد.براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۹۰، سن فرسودگی اتوبوس‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش پیدا کرده است. بنابراین ۵۰ درصد ناوگان کنونی اتوبوسرانی باید سه سال پیش از رده خارج و با اتوبوس‌های نو جایگزین می‌شد.

بهسازی 500 اتوبوس تک کابین در تهران

در این شرایط تنها راه‌حل پیش پای شهرداری تهران بهسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی تا زمان تامین اتوبوس‌های جدید و استاندارد است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اذعان به اینکه بخشی از ناوگان کنونی از مرز فرسودگی هم گذشته است، در عین حال از برنامه‌ریزی برای بهسازی این ناوگان خبر داد و گفت:‌ با توجه به شرایطی که شهروندان تهرانی اکنون با آن روبه‌رو هستند، بهسازی اتوبوس‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه علاوه بر تاثیر منفی آنها بر زیبایی چهره شهر، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نیز موثر باشد. سنندجی با اشاره به تصویب بودجه ۱۲ میلیارد تومانی برای بهسازی و مرمت اتوبوس‌های فرسوده تهران توسط شورای شهر، اعلام کرد: براساس اعتبارات مصوب در این بخش، امسال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین ناوگان پایتخت به‌سازی خواهد شد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، سهم شرکت واحد اتوبوسرانی از اعتبارات بخش حمل‌ونقل شهرداری تهران ۱۸ درصد است و در این بین مجموع ردیف‌های بودجه‌ای برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران در سال جاری بالغ بر ۲۰۲ میلیارد تومان است.

نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران یکی از عوامل مهم آلودگی هوای پایتخت است. از این رو شرکت واحد اتوبوسرانی در سال گذشته نصب فیلترهای جذب دوده روی اتوبوس‌های یورو ۲ را پیگیری کرد تا به این ترتیب قدری از مضرات تردد این اتوبوس‌ها در سطح شهر بکاهد. سنندجی در این رابطه خاطرنشان کرد: این فیلترها تنها روی اتوبوس‌های یورو ۲ که تعداد آنها بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه است، نصب می‌شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در جهت کاهش آلودگی هوا یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در سال گذشته پیگیری کردیم نصب فیلترهای جذب دوده روی اتوبوس‌های یورو ۲ برای کاهش آلودگی هوا است. با توجه به اینکه بخش عمده ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را اتوبوس‌های گاز سوز تشکیل می‌دهد؛ این فیلترها تنها روی اتوبوس‌های یورو ۲ که تعداد آن با توجه به فرسودگی ناوگان یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه است؛ نصب می‌شود. به گفته وی، ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران گازسوز و بقیه دیزلی است. اما از حدود سه هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی پایتخت، یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه دارای استاندارد یورو ۳ و ۴ هستند.سنندجی با بیان اینکه مناقصه نصب فیلترها صورت گرفته و پیمانکار نصب فیلترها انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: در ایران پیش از این امکانات نصب فیلتر جذب دوده وجود نداشته و انجام این کار بسیار مشکل است، چراکه اساسا اتوبوس‌های یورو ۲ برای نصب فیلترهای جذب دوده طراحی نشده است. با این وجود سال گذشته ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای نصب فیلتر به پیمانکار تحویل داده شد.

سهم مینی‌بوس و اتوبوس؛ 20 درصد از جابه‌جایی‌های تهران

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس تهران مجموعا یک پنجم از جا‌به‌جایی‌های تهران را پوشش می‌دهند. هرچند درصد اندکی از این میزان به مینی‌بوس‌ها تعلق دارد، اما یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در بودجه حمل‌ونقلی سال جاری خارج شدن مینی‌بوس‌های فرسوده از شهر تهران است. یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس تحت پوشش شرکت واحد عمری بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ سال دارند که فرسودگی آنها، هوای تهران را در معرض تهدید قرار داده است. به این ترتیب طرح از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده در پایتخت با پیش‌بینی بودجه ۱۰ میلیارد تومانی در ماموریت‌های سال جاری شهرداری تهران گنجانده شده است. موضوع تردد مینی‌بوس‌های فرسوده در تهران طی چند سال گذشته بارها توسط اعضای شورای شهر تهران و معاون ترافیک شهردار مطرح شد تا بلکه دولت بخشی از اعتبارات مورد نیاز این بخش را تامین کند. اما در نهایت مدیریت شهری امسال ناچار شد به تنهایی این برنامه را در اولویت قرار دهد. موضوع اختصاص بخشی از ناوگان اتوبوسرانی به اتوبوس‌های برقی نیز در چند سال اخیر مطرح بوده و حتی در بودجه سالانه شهرداری صاحب ردیف بوده است. اما وضعیت ناامید‌کننده ناوگان اتوبوسرانی از یک‌سو و قیمت دو برابری اتوبوس‌های برقی نسبت به مدل‌های گازسوز و دیزلی از سوی دیگر، سبب شده که در حال حاضر رفع کسری ناوگان در اولویت قرار گیرد و از اختصاص بودجه برای خرید اتوبوس برقی فعلا صرف‌نظر شود.