جوش‌ها را خوشمزه درمان کنید (بخش دوم)

دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- در اینجا قصد داریم ۱۰ میوه مفید و مؤثر را در پیشگیری و درمان جوش و آکنه معرفی کنیم، البته به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر میوه‌ها حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی لازم هستند اما این به این معنی نیست که روزانه باید همه آن‌ها را مصرف کنید .

سیب: این میوه دارای آنزیم پکتین است که سموم موجود در معده را پاکسازی می‌کند. از طرفی، پوست سیب دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نه تنها پوست انسان را جوان نگه می‌دارند بلکه از پیشرفت آکنه نیز جلوگیری می‌کنند.

موز: به‌عنوان یک ماده غذایی پروبیوتیک شناخته شده است و حاوی باکتری‌های زنده‌ای است که باکتری‌های خوب موجود در روده بزرگ را تغذیه می‌کنند. با تسهیل تولید باکتری‌های خوب، موز به شستشوی باکتری‌های بد ایجادکننده آکنه کمک کرده و با لکه‌های پوستی مبارزه می‌کند.

لیمو: به‌دلیل داشتن آلفاهیدروکسی اسید یا اسیدسیتریک، پوست مرده را تقویت کرده، موجب تحریک قابلیت ارتجاعی پوست شده و رشد سلول‌های جدید پوست را افزایش می‌دهد. چنانچه آب لیمو کاملا ارگانیک باشد، در مبارزه با آکنه بسیار مؤثر واقع می‌شود. لیمو با ایجاد تعادل PH پوست، آن را جوان و با نشاط نگه می‌دارد.

آناناس: به‌خاطر حالت قلیایی بالای خود، PH پوست را به تعادل می‌رساند و بدین طریق، پوست را از دست باکتری‌های آکنه‌زا خلاص می‌کند. علاوه بر این، آناناس حاوی آنزیم هضم پروتئین به نام بروملین است که در کاهش التهاب و ورم بسیار مفید و مؤثر است. آناناس حاوی ویتامین C بالایی نیز هست که به کمک آن، پوست را سالم نگه می‌دارد. سعی کنید روزانه دو برش آناناس مصرف کنید.

گیلاس: سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های A و C است و نه تنها سموم موجود در خون را دفع می‌کند بلکه با باکتری‌های آکنه‌زا نیز مبارزه می‌کند. آب گیلاس دارای خواص ضدباکتری است که می‌تواند به سرعت آکنه را از بین ببرد. از طرفی، با بی‌خوابی که عامل تشدیدکننده آکنه محسوب می‌شود نیز مقابله می‌کند. 

توت‌فرنگی: این میوه به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ضدآکنه است. آب توت‌فرنگی، سرشار از آلفاهیدروکسی اسید و ویتامین C است که به‌طور مؤثری سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث تقویت سلول‌های جوان پوست می‌شود و بدین طریق، جوانی را به پوست بازمی‌گرداند.

زردآلو: غنی از فیبر، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B کمپلکس است. قرار دادن زردآلو به‌عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی ضدآکنه ضروری است زیرا به‌طور مؤثری با مشکلات آکنه مبارزه می‌کند.

انگور: غنی از ویتامین C و در پیشگیری از آکنه بسیار مفید است. انگور مانند سایر مرکبات نیمه‌گرمسیری باعث حفظ سلامتی پوست می‌شود، البته به شرطی که از آن به‌طور مرتب استفاده کنید.

گلابی: سرشار از مواد معدنی است و درصورت استفاده منظم از آن، پوستی زیبا، سالم و عاری از مشکلات پوستی آکنه خواهید داشت. آب گلابی نه تنها بسیار خوشمزه است بلکه تمامی خواص لازم برای سلامتی پوست را نیز دارد.

طالبی: جدا از مواد معدنی متعدد، طالبی سرشار از ویتامین‌های A و C است. آب طالبی روش درمانی بسیار مؤثری برای آکنه و هرگونه مشکلات پوستی است. سعی کنید روزی یک فنجان آب طالبی بنوشید.

نکات طلایی:

۱. برای داشتن پوستی سالم و زیبا ضمن مراقبت از پوست و رعایت نکات بهداشتی باید به مقدار زیاد آب بنوشید. نوشیدن آب در طول روز سبب می‌شود تا بدن شما دچار کم‌آبی نشود.

۲. کرم ضدآفتاب بزنید. از کرم‌های ضد آفتاب بدون چربی، با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF)۳۰ استفاده کنید تا از رسیدن طیف وسیعی از اشعه فرابنفش نور آفتاب به پوست جلوگیری کنید. حتما کرم بدون چربی بخرید تا منافذ پوست را مسدود نکند و منجر به بروز آکنه‌های پوستی نشود.کرم ضدآفتاب را هر دو ساعت یک‌بار مجددا استفاده کنید.

۳. به صورت مداوم از مواد آرایشی استفاده نکنید. از مصرف مواد آرایشی چرب خودداری کنید. استفاده از این گونه مواد چرب، منافذ پوست را مسدود می‌کند و جوش‌های پوستی و آکنه زیادی ایجاد می‌کند. از مواد آرایشی استفاده کنید که حاوی مواد معدنی سبک و پودری شکل هستند که احتمال بروز جوش و آکنه را کمتر می‌کند. قبل از استفاده از مواد آرایشی، صورت خود را با آب سرد بشویید و بعد از پاک کردن آرایش نیز حتما صورت خود را شستشو دهید.

۴. از برنزه کردن پوست به شدت اجتناب کنید. باتوجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرفتن حمام آفتاب باید توجه کنید که این یک واقعیت است که اشعه فرابنفش، خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین‌وچروک را افزایش می‌دهد .این تفکر نادرست است که می‌گوید برنزه کردن سبب پاک شدن پوست از آلودگی‌ها می‌شود. همچنین استفاده از برخی مواد و داروها، قبل و حین برنزه کردن، آسیب پوست توسط اشعه فرابنفش را چند برابر می‌کند.

۵. از تماس زیاد موهای سر با پوست جلوگیری کنید، به‌خاطر داشته باشید که مو حاوی چربی است و تماس زیاد چربی آن با پوست، سبب مسدودشدن منافذ پوست شده و جوش‌های پوستی ایجاد می‌کند.

۶. جوش‌های خود را نترکانید. ترکاندن جوش‌ها سبب بدترشدن اوضاع می‌شود و فرایند بهبودی را کندتر می‌کند. جوش‌ها حاوی مواد آلوده‌ای هستند که با ترکیدن، مواد آلوده خود را به دیگر مناطق پوست انتقال می‌دهند.

۷. به صورت خود دست نزنید. از لمس کردن صورت و مالش آن خودداری کنید، زیرا سبب بدترشدن آکنه می‌شود. در این مواقع تلفن همراه خود را دورتر از پوست بگیرید و از گذاشتن دستتان زیر چانه اجتناب کنید.

۸. برای مصرف کرم از دست خود استفاده نکنید. از وسیله‌هایی مانند پنبه، برای مصرف کرم و وسایل آرایشی استفاده کنید. دست و انگشتان، میکروب های زیادی را حمل می‌کنند که می‌توانند منجر به ایجاد جوش و آکنه شوند.