چگونه از ایجاد چروک جلوگیری کنیم؟
همزمان با بالا رفتن سن، پوست، رطوبت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، و همین امر پوست را مُستعد چروک شدن می‌کند. متخصصان پوست، برای کنترل خطوط ریزگذر عمر، ابزارهای بسیاری دارند. از جمله کرم‌های نسخه‌ای، لایه‌بردارهای شیمیایی و بوتاکس. اما شاید بهترین انتخاب، حفظ پوست در همین حالت کنونی است. این چگونه، راه‌های متعددی برای جلوگیری از ایجاد چروک را به طور مختصر بیان کرده است. تقصیر را به گردن ژن‌های خود نیندازید. زیبایی بیشتر برخی از افراد، نسبت به سایرین صحت دارد و در حین شروع بررسی دانشمندان برای دستیابی به درکی عمیق‌تر از نحوه تاثیر ژن‌ها بر روند پیری، همچنین متوجه نحوه تاثیر انتخاب‌های نحوه زندگی بر ژن‌ها شدند. ژن‌های شما، تنها 30 درصد نحوه رفتار بدن در حین پیر شدن را کنترل می‌کنند، 70 درصد باقی‌مانده به خود شما بستگی دارد.

پوست خود را در مقابل نور خورشید محافظت کنید. در حین بالا رفتن سن، ژن‌های کنترل‌کننده التهاب و عفونت، تولید و قدرت کلاژن، و توانایی پوست برای نگهداری آب،‌ تغییر کرده و پوست را مستعد ایجاد چروک می‌کند. این تغییرها، از طریق جهش، چه جهش نقطه‌ای و چه جهش از قاب، ایجاد می‌شوند. پژوهشی نشان داد که پوست پیر در معرض نور خورشید قرار نگرفته، حدود 3800 جهش ژنی و پوست پیر در معرض نور خورشید قرار گرفته در همان ژن‌ها 10000 جهش داشتند. بنابراین اگر خطر ابتلا به سرطان پوست برای استفاده از ضدآفتاب و پوشیدن کلاه برای شما کافی نبوده است، اجازه دهید غرور این کار را انجام دهد. زنان در استفاده از ضدآفتاب باید محتاط باشند. ویتامین دی از نور خورشید گرفته می‌شود و از طریق پوست، جذب می‌شود. از نشانه‌های کمبود ویتامین دی، آگاه شوید.

بخورید، بنوشید و مقدار زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید. جذب اشعه ماورای بنفش خورشید از طریق پوست، رادیکال‌های آزاد یا سلول‌های فرار، تولید می‌کند. این رادیکال‌های آزاد، به DNA شما چسبیده و باعث جهش و ایجاد چروک می‌شود. با این چروک‌ها از طریق خوردن و نوشیدن مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان (انار، تمشک آبی، چای سبز) و استفاده از کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های حاوی آنتی اُکسیدان مقابله کنید.
صورت خود را با اُمگا۳ ماساژ دهید. روغن‌های دارای زنجیره طولانی اشباع نشده اسید چرب اُمگا۳ برای اصلاح درون سلولی، کاری شبیه به معجزه انجام می‌دهد. مثال‌هایی از روغن‌های اُمگا۳ شامل روغن بادام، روغن تخم مرغ و خامه هستند. روغن‌های ماهی نیز دارای اُمگا۳ هستند؛ اما به علت بوی نامطبوع، بهتر است از آنها استفاده نشود.

به صورت خود، آب سرد بپاشید. پاشیدن آب سرد به صورت در ابتدای صبح، باعث تحریک گردش درون سلولی شده و لایه بیرونی پوست را احیا می‌کند. ترجیحا، هنگام پاشیدن آب، دهان خود را از آب پر کرده، تا به پوست صورت نیز تمرین کششی داده باشید.
مرتبا از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک آفتابی نه تنها از پوست ظریف اطراف چشم در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند، بلکه از جمع کردن چشم نیز جلوگیری می‌کند. جمع کردن چشم، مستقیما عامل ایجاد چروک است.
به پشت بخوابید. این مدل خوابیدن، از ایجاد چروک در اثر تماس طولانی‌مدت با بالش، جلوگیری می‌کند.
سیگار را ترک کنید. افرادی که زیاد می‌کشند، 5 برابر افراد غیرسیگاری، در معرض چروک شدید قرار دارند. سیگار کشیدن باعث وارد شدن آسیب به کلاژن شده، و حرکات لب برای مکش و خروج دود نیز، با گذشت زمان، چروک ایجاد می‌کند.
حالات صورت خود را کنترل کنید. حالات طبیعی تر به معنی چین بیشتر بوده، و این چین‌ها در نهایت به چروک تبدیل می‌شوند. شاید سخت باشد اما اخم کردن، بالا دادن ابرو، و جمع کردن چشم را انجام ندهید. به هر حال لبخند زدن و خندیدن را فراموش نکنید. یک لبخند واقعی، اطراف چشم‌ها را چین می‌دهد، اما قدرت یک لذت واقعی از قدرت چین و چروک بیشتر است.

خوشحال باشید. در پژوهشی بر دوقلوهای همسان (افرادی دارای ژن یکسان) خانم، پژوهشگران متوجه شدند که خانم‌های مطلقه، ظاهری پیرتر از خواهر دوقلوی متاهل یا همسر مرده خود داشته و همچنین خانم‌هایی که قرص ضدافسردگی مصرف می‌کنند، از خواهر دوقلوی خود- که قرص مصرف نمی‌کند- پیرتر به نظر می‌رسیدند. تاثیر داروی ضدافسردگی یا خود افسردگی بر افزایش نشانه‌های پیری هنوز مشخص نیست؛ اما این یافته‌ها به وضوح تاکید دارند که بودن در یک رابطه شاد و داشتن یک رویکرد خوش‌بینانه و خونسردانه به زندگی، احتمالا جلوی چروک را خواهد گرفت. حداقل خوشحال بودن باعث بی‌توجهی و عدم نگرانی درباره چروک می‌شود.

در صورت تاثیر نداشتن داروهای بدون نسخه، برای چروک‌های عمیق یا زیاد خود، به پزشک مراجعه کنید. نسخه روتینویک اسید، ظاهر چروک‌ها را کاهش می‌دهد. چروک‌های منحصرا زیاد شونده از تحرک زیاد ماهیچه‌ها، مانند ماهیچه عمودی پیشانی یا ماهیچه گوشه لب، باید مورد تزریق باتولینوم توکسین(سم بوتاکس) قرار گیرند. چروک‌های عمیق‌تر احتمالا نیاز به تزریق بیشتری دارند. اگر بر پهلوی خود خوابیده، و نمی‌توانید بر کمر بخوابید، از روبالشتی ساتن یا ابریشم استفاده کنید.تاثیر این پارچه‌ها بر پوست صورت، بسیار نرم‌تر از کتان هستند.