دلفین ها به کوه نخودی می آیند!

دنیای اقتصاد- احداث پارک دلفین ها در دامنه کوه نخودی در منطقه شرق اصفهان به منظور ایجاد فضایی مناسب و آرام برای تفریح خانواده‌های اصفهانی در دستور کار شهرداری قرار دارد. از جمله چشم اندازهای شهرداری منطقه ۴ اصفهان برنامه ریزی جهت توسعه و بهبود محیط شهری، ساخت و توسعه فضاهای گردشگری، اجرای پروژه های عمرانی - ترافیکی، ایجاد تأسیسات حفاظتی شهر و سایر تأسیسات و تسهیلات شهری و ایجاد اماکن و فضاهای ورزشی فرهنگی و توریستی می باشد. با "محمد هویدا" مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان به گفتگو نشستیم.

دنیای اقتصاد: اگر بخواهید ویژگی منطقه چهار شهرداری اصفهان در توسعه متوازن شهر اصفهان را بیان کنید، چه مواردی حائز اهمیت هستند؟

منطقه چهار شهرداری اصفهان از ویژگی های خاصی برخوردار است از جمله اینکه بالاترین سرانه فضای سبز و به عبارتی رتبه اول را در بخش فضای سبز شهری اصفهان دارد. وسعت منطقه چهار اصفهان بالغ بر ۷۵۰۰ هکتار است که نزدیک به ۹۰۰ هکتار فضای سبز را در خود جای داده است ، سرانه فضای سبز این منطقه به نسبت جمعیت ۱۳۰ هزار نفری ساکن در آن، ۷۰ متر مربع است. البته وقتی این سرانه تقسیم به همه ی شهروندان شهر اصفهان شود ، متفاوت است. نکته قابل توجه این است که فقط نگهداری فضای سبز در منطقه ۴ سالانه ۵ میلیارد تومان اعتبار را به خود اختصاص می دهد و نزدیک به ۲ میلیارد تومان نیز هزینه ی تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری منطقه می شود. نظافت معابر منطقه ۴ شهر اصفهان نیز سالانه نزدیک به ۶ میلیارد تومان هزینه دارد.

دنیای اقتصاد: به پروژه های منطقه و پیشرفت آنها اشاره کنید!

پروژه های شاخص در این منطقه ، سه پروژه ای است که موقعیت جغرافیایی آن در منطقه چهار بوده اما کارکرد این پروژه ها شهری می باشد و نزدیک به ۴ دهه از جمله مواردی است که ساکنان این منطقه مطالبه کرده اند. این پروژه ها شامل: تکمیل خیابان ارغوانیه ، تکمیل خیابان سلمان فارسی و میدان پینارت از طرف روشن دشت است. در بودجه ی سال گذشته برای انجام این سه پروژه ۶ میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما با مساعدت شهردار و شورای اسلامی شهر تا پایان سال گذشته برای پیشرفت این پروژه ها بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد و بیش از ۲۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد تا تملک و آزادسازی آن تمام شود و مباحث عمرانی آن نیز پس از انجام توافق ها شروع شود . یکی از آزادسازی های مهم منطقه، آزادسازی خیابان بازارچه حدفاصل خیابان علامه امینی تا سه پله است که قبلاً قول دادیم آزادسازی آن تا پایان سال ۹۴ تمام شود. در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد آزادسازی این مسیر انجام شده و نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام شده است و به احتمال زیاد در هفته جاری عملیات عمرانی آن با حضور شهردار اصفهان آغاز می شود تا هر چه سریع تر پروژه را به نتیجه رسانده و تقدیم شهروندان کنیم. مدت قرارداد با پیمانکار برای اجرای این پروژه ۵ ماهه است ولی تا قبل از زمستان این پروژه به اتمام خواهد رسید.

دنیای اقتصاد: یکی از پروژه های کلیدی شهر اصفهان، وجود نمایشگاه بین المللی در منطقه شماست. جابجایی این پروژه عظیم به کجا رسید؟

یکی از توفیق های منطقه ۴ شهرداری اصفهان این است که محل فعلی نمایشگاه اصفهان و محل جدید آن نیز در همین منطقه در روشن دشت واقع شده است. این نمایشگاه با توجه به استقبال خوبی که از آن می شود، دیگر گنجایش پذیرش بازدیدکنندگان زیاد را ندارد. در گذشته مدیران شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان زمینی را تملک کردند اما با توجه به افزایش سرمایه شهرداری اصفهان که بیش از ۶۰ درصد سهام شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است، حمایت های خوبی برای ساخت محل جدید نمایشگاه انجام شد. کلنگ زنی آن با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشور، استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر انجام شد و کارهای عمرانی آن نیز شروع شده است. پیش بینی شده فاز اول این پروژه که سالن اصلی است و ۱۰۰ هزار مترمربع زیربنا دارد، در برنامه زمان بندی با شرط تزریق به موقع اعتبارات در بهمن ماه سال جاری مورد بهره برداری قرار گیردکه هم زمان محل موجود نمایشگاه به محل جدید منتقل می شود. زمانی که نمایشگاه به مکان جدید منتقل شود، مجموعه فعلی به فضای سبز منطقه اضافه می شود، حتی با توجه به دریاچه ای که در محل فعلی است می توان این مکان را با طراحی ویژه به یک تفرجگاه تبدیل کرد.

دنیای اقتصاد: با توجه به وسعت فضای سبز زیاد منطقه 4 و مباحث کم آبی، آیا برای مدیریت آبیاری فضای سبز منطقه برنامه ای دارید؟

آبیاری پیشرفته سال هاست در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است و بیش از ۸۰ درصد آبیاری فضای سبز منطقه ۴ به صورت مکانیزه، تحت فشار و قطره ای انجام می شود. بعضاً اگر آب از داخل فضای سبز بلوارها به داخل خیابان می رود به دلیل ایجاد اشکال در تأسیسات آبیاری فضای سبز رخ می دهد .تأسیسات شهری متعلق به مردم است اما شهروندان نباید به هر صورتی از آن استفاده کنند بلکه باید نسبت به حفاظت از تأسیسات اهتمام داشته باشند. شهرداری اصفهان در حال حاضر به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز ورود پیدا کرده و معاونت خدمات شهری در این باره با شرکت آبفای استان اصفهان وارد مذاکره شده است که این هم می تواند به ظرفیت های موجود اضافه کند.

دنیای اقتصاد: در کوه نخودی چه طرح هایی انجام می شود؟

وسعت شهر اصفهان زیاد است که در غرب آن کوه صفه و ناژوان را داریم اما در شرق اصفهان کمبود امکانات نسبت به غرب احساس می شد، از این رو با آغاز به کار آقای جمالی نژاد -شهردار اصفهان- قرار شد تفرجگاهی برای این منطقه در نظر گرفته شود. کوه نخودی پشت شهر رؤیاها در کمربندی شرق اصفهان قرار گرفته که در آن حدود ۳۰۰ هکتار زمین با کاربری های متفاوت پیش بینی شده است . چنان چه شهروندان قصد رفتن به شهر رویاها را داشته باشند، در ضلع جنوبی این مجموعه تفریحی ورودی کوه نخودی قرار گرفته است. از نیمه دوم سال گذشته فاز اول پروژه کوه نخودی در زمینی با وسعت ۴۰ هزار مترمربع آغاز شد . پیمانکار از سال گذشته فعالیت خود را در این پروژه آغاز نموده، پارکینگ های مجموعه و پیاده روسازی و جدول کشی آن انجام شده یا در مرحله تکمیل است. البته این پروژه معارضینی هم داشت که تا نوروز ۹۵ سعی بر مرتفع کردن مباحث معارضین داشتیم و سال گذشته چیزی حدود ۲.۵ میلیارد تومان در این راستا هزینه شد و امسال نیز نزدیک به ۴ میلیارد تومان هزینه برای آن در نظرگرفته شده، ضمن اینکه پیمانکار در حال انجام فعالیت است. مکان پارک دلفین ها در تفرجگاه کوه نخودی در نظر گرفته شده است و به نوعی امکانات غرب در شرق اصفهان پیش بینی خواهد شد، ضمن اینکه کوه نخودی از نظر سطح شیب دار شرایط بهتری نسبت به کوه صفه دارد و می تواند مورد استفاده همه ی گروه های سنی قرار گیرد. تا ۴ سال آینده شرایط این منطقه بسیار متفاوت می شود.