موشکافی «هزینه‌های پنهان»
صرفه‌جویی‌کردن و مدیریت هزینه‌های خانواده، به هیچ عنوان به معنای گذراندن یک زندگی بدون تفریح و سرگرمی نیست، اما متاسفانه بعضی از افراد این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. آنها فکر می‌کنند اگر پولی برای تفریح و سرگرم‌شدن خرج کنند کاری خلاف قوانین پس‌انداز کردن انجام داده‌اند و برای همین وقتی حرف پس‌انداز کردن پول مطرح می‌شود، تصمیم می‌گیرند تفریحات زندگی‌شان را به حداقل برسانند. نتیجه چنین تصمیمی هم مشخص است؛ بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی بدون لذت و سرگرمی خسته می‌شوند و دیگر به پس‌انداز کردن فکر نمی‌کنند. اما اگر بدانید مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز کردن پول چقدر راحت و ساده است، شاید تعجب کنید چون تنها چیزی که برای رسیدن به این اهداف نیاز دارید، صبر و شکیبایی است و البته برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده. در حقیقت، هر مبلغی که کنار بگذارید و پس‌انداز کنید، هر چقدر هم که کم و ناچیز باشد به مرور زمان می‌تواند به مبلغ قابل توجهی تبدیل شود و برای مخارج پیش‌بینی نشده زندگی، تفریحات بهتر و سفرهای متعدد، هزینه تحصیل بچه‌ها و… مورد استفاده قرار گیرد. پس بد نیست این روش‌ها را امتحان کنید و هر روز مقداری از درآمدتان را کنار بگذارید تا در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

گام نخست می‌تواند این باشد که به دنبال مصارف پنهان خانواده بگردید. مصارف پنهانی خانواده به این معنی است که آیا می‌توانید خدمات تلفن همراه و خدمات تلفن راه دور یا اینترنت ارزان‌تر پیدا کنید؟ آیا وقت آن نشده که فکری برای پرداخت رهن خانه یا اقساط اتومبیلتان بکنید؟ یا آنکه چطور است از تماس‌های راه دور صرف‌نظر کنید یا کارت‌های تلفن اعتباری بخرید یا در ساعاتی غیر از اوج مصرف استفاده کنید؟
حتی می‌توانید با خود فکر کنید و بپرسید که آیا می‌توانید از پول عضویت باشگاه صرف‌نظر کنید و به جای آن می‌توانید پیاده‌روی کنید و بدوید؟ شاید بتوانید تنها یک اتومبیل برای همه خانواده داشته باشید و در هزینه بنزین، بیمه و نگهداری اتومبیل صرفه‌جویی کنید. حتی کوچک‌ترین تغییرات مثل کم کردن دمای آب گرمکن یا نصب سرشیر دوش‌های کم‌مصرف می‌تواند هزینه شما را در ماه کاهش دهد.

گام دیگر این است که مواظب کارت‌های اعتباری خود باشید. اگر حساب‌های کارت اعتباری مقدار زیادی از بودجه ماهانه شما را می‌بلعند، سعی کنید حساب‌هایتان را یکی کنید یا حسابی با نرخ بهره کمتر را انتخاب کنید.وضعیت کارت‌های اعتباری خود را بررسی کنید: آیا مبالغی اتوماتیک کسر می‌شوند؛ عضویت‌ها یا اجرت ماهانه، که می‌توانید حذفشان کنید؟
سومین گام نیز پیش‌بینی سفرهای کم‌هزینه است. به جای اقامت در هتل، سعی کنید با دوستان خود سفر کنید و با هم خانه‌ای کرایه کنید؛ این معمولا ارزان‌تر از اتاق‌های هتل است و به شما اجازه می‌دهد تا به جای رفتن به رستوران، خودتان غذای خود را بپزید.
یک پیشنهاد دیگر این است که به سفرهای محلی بروید تا بتوانید با اتومبیل خود سفر کنید و مجبور به پرداخت هزینه پرواز نشوید؛ یک سردکن پر از لقمه و مواد لازم ساندویچ با خود داشته باشید تا مجبور نشوید در هر وعده از غذای بیرون استفاده کنید، یک چادر ببرید و هرجا که خواستید اردو بزنید.
گام چهارم نیز کاهش دفعاتی که با خانواده به رستوران می‌روید می‌تواند باشد. یک خانواده متوسط که چهار بار در هفته بیرون از خانه غذا می‌خورد مبلغ هنگفتی از بودجه را به غذای فست فود اختصاص می‌دهد. با ایجاد اصلاحات بی‌خطر و کوچکی در عادات غذایی می‌توانید صرفه‌جویی زیادی کنید؛ در شب قرار به جای بیرون رفتن در خانه شامی رویایی زیر نور شمع تهیه کنید.

در روزهای کاری غذای خود را به اداره ببرید و در آخر هفته‌ها ترتیب پیک نیک در پارک یا ساحل را با خانواده بدهید و به جای رفتن به بوفه‌ خوراکی، ساندویچ‌های خود را به زمین بازی، باغ وحش یا سالن سینما ببرید. همچنین می‌توانید با تهیه قهوه در خانه صرفه‌جویی کنید، آن قهوه‌های رویایی فقط هزینه سازند؛ چیزهای جزئی و لیوان سفری خود را شادمانه همه جا ببرید.
همچنین می‌توانید در یافتن راه‌های کاهش هزینه و پر کردن وقت خانواده خلاقیت به خرج دهید، به جای بیرون رفتن، بازی‌های شبانه با خانواده خود ترتیب دهید یا برای کاهش هزینه هدایا سعی کنید کادوهای دسته جمعی تهیه کنید.
یکی از مهم‌ترین گام‌ها این است که خریدار باهوشی باشید. با هزینه مواد غذایی شروع کنید؛ این معمولا بزرگ‌ترین دسته مخارج را تشکیل می‌دهد و راه‌های مختلفی برای کاهش آن وجود دارد.عمده بخرید، از کوپن استفاده کنید و تخفیف بگیرید.
برای خرید لباس، لوازم کودک و کالاهایی شبیه آن، مغازه‌های دست دوم و سمساری جای چانه و تخفیف بسیار دارند یا اگر می‌خواهید جنس نو خریداری کنید، لباس سال بعد را در حراج آخر فصل بخرید. برای مبلمان و اثاث خانه دنبال مدل‌های نمایشی بگردید؛ مطمئنا تخت تازه‌ای که زده دارد چندان به چشم نمی‌آید، اما قیمت را تا حد قابل توجهی پایین می‌آورد.

آخر آنکه به جای سالن‌های گران‌قیمت، به دنبال کلاس‌های آموزش زیبایی باشید، کلاس‌های زیبایی در ازای خدماتی مثل کوتاه‌کردن مو و اصلاح صورت تخفیف می‌دهند.
یکی دیگر از گام‌های مهم برای کاهش هزینه‌های ماهانه خانواده تهیه یک برنامه مناسب برای نحوه هزینه کرد خانواده در طول یک ماه در یک فرصت زمانی است. برنامه‌ریزی و تهیه برنامه بودجه، پیدا کردن کمترین قیمت ها، جمع‌آوری کوپن و خرید با بهترین قیمت‌ها کار زمانبری است. خرید عمده و تهیه غذا یا تهیه هدیه به جای خرید آن زمان بیشتری هم می‌برد؛ در هفته هفت ساعت را به کاهش هزینه‌های خانواده اختصاص دهید؛ از برنامه‌ریزی غذایی تا خرید، تهیه چیزهایی از دور ریزها و دقت به خرج و مخارج خانواده اما وقتی مزایای این کار را در نظر بگیرید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ارزان‌ترین‌ها همیشه بهترین نیستند. خیلی وقت‌ها تصمیم می‌گیریم کالاهای ارزان‌تر را انتخاب کنیم و به اشتباه فکر می‌کنیم این کار به نفع‌مان است. در صورتی که خرید ارزان‌ترین اجناس همیشه بهترین انتخاب نخواهد بود. به عنوان مثال، وقتی که می‌خواهید هزینه‌های زندگی را کاهش دهید و برای همین یک جفت کفش ارزان را انتخاب می‌کنید چه فایده‌ای برای شما خواهد داشت اگر کفش پس از چند روز یا چند هفته و چند ماه پاره شود و دیگر قابل استفاده نباشد؟ مسلما در چنین شرایطی ناچار می‌شوید دوباره مبلغی از درآمدتان را برای خرید کفش جدا کنید و با این کار مجبورید هزینه بیشتری بپردازید.