دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات فنی، مهندسی ایران اظهار کرد: تاجیکستان با توجه به عضویت در CIS و همکاری خوب اقتصادی با کشورهای همسایه خود، می‌تواند دروازه صادرات مجدد ایران باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری نمایشگاه های ایران، رحمان پورقربان درباره برنامه‌ریزی بخش خصوصی کشور در برگزاری نمایشگاه ایران در تاجیکستان، گفت: تاجیکستان فرصت‌های همکاری بی‌شماری با کشورهای همجوار خود دارد و برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند به گسترش صادرات ایران به سایر کشورهایی که در بازار تاجیکستان حضور دارند، کمک کند.
دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات فنی مهندسی ایران با اشاره به قانون حذف گمرک در معاملات کشورهای عضو سی آی اس بیان کرد: برقراری ارتباط با یکی از این کشورها مسیر صادرات ایران به سایر کشورها از جمله افغانستان و روسیه را باز می‌کند.
پورقربان از ساخت یک کارخانه در کشور تاجیکستان توسط انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات فنی مهندسی ایران خبر داد و افزود: ما آمادگی ساخت از صفر تا صد هر پروژه‌ای را در این کشور داریم.
پورقربان با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به تاجیکستان و فرصت خوبی که در مناسبات سیاسی ایران و تاجیکستان به وجود آمده‌است، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به اشارات رئیس‌جمهوری هر دو کشور در مورد افزایش روابط اقتصادی و امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی، فعالان اقتصادی هر چه سریع‌تر برای ورود به بازار این کشور اقدام کنند.

زبان مشترک،ویژگی تجارت با تاجیکستان
دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات فنی مهندسی ایران، زبان مشترک را ویژگی انجام معاملات اقتصادی با تاجیکستان معرفی کرد و افزود: نزدیک بودن دو کشور به ما کمک می‌کند تمام نیازهای تاجیکستان را برطرف کنیم. حتی مواد غذایی و مواد فسادپذیر هم به دلیل کوتاه بودن مصافت قابلیت صادرات به این کشور را دارند.
پورقربان گفت: ایران می‌تواند حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازهای تاجیکستان را برطرف کند و شاید به‌جز بخشی از نیازهای بخش نانو یا تکنولوژی جدید، بتوانیم تمام بازار این کشور را در دست بگیریم.وی با اشاره به ارتباط خوب سیاسی و فرهنگی بین دو کشور افزود: بازپرداخت خوب تجار تاجیک را هم می‌توان جز مزیت‌های معامله با این کشور دانست.
نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان از 21 لغایت 24 آبان ماه در محل نمایشگاهی شهر دوشنبه در کنار کاخ باربد در فضای مسقف و باز به مساحت 1000 متر مربع توسط شرکت مدیریت پروژه های نمایشگاهی برگزار می شود.