ابر همراه اول در آسمان ایران
در دنیای امروز با رشد صنایع مختلف، آلودگی محیط زیست و آسیب‌های آن به یکی از دغدغه‌های مهم کشورها تبدیل شده است. تجهیزات و تولید الکترونیکی هم یکی از این عوامل آلوده‌کننده محیط‌زیست هستند.

درست به همین دلیل هم هست که تکنولوژی رایانش ابری یا کلاد این روزها به عنوان یک فناوری سبز به حساب می‌آید. در واقع از آنجایی که رایانش ابری در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف تجاری و رونق کسب و کارها تاثیر زیادی داشته است و از طرفی به گفته صاحب نظران صنعت مخابرات، اپراتورها بدون رویکرد رایانش ابری امکان نوآوری و موفقیت در کسب و کارهای نوین را ندارند، همراه اول تصمیم گرفته است تا این تکنولوژی را به صورتی بومی و ایرانی ارایه کند. به این ترتیب اپراتور اول در تلکام شانزدهم و با در اختیار داشتن سالن اختصاصی و برگزاری رویدادهای ویژه، تصمیم دارد از این محصول بومی رونمایی کند. با این اوصاف می‌توانید در اینجا ساختار و مزایای سرویس کلاد بومی آشنا شوید:

نرم افزارها به مثابه سرویس
Software as a Service یا SaaS در واقع لایه‌ای در پردازش ابری است که تمام نرم‌افزارهای کاربردی و اپلیکیشن‌ها را به سرویس ابری تبدیل می‌کند تا کاربر دیگر نیازی به خرید، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار نداشته باشد. به این ترتیب کاربران می‌توانند با فراهم کردن حداقل سخت‌افزاری به سرویس‌های ابری SaaS دسترسی داشته و از مزایایی مانند BYOD (Bring Your Own Device)، مدیریت پهنای باند، Redundant بودن سرویس و امنیت بسیار بالا بهره ببرند.

محصول irras
این محصول که در واقع Iran Remote Access Server است، محصول کاملی در حوزه رایانش ابری است که از ترکیب سه فناوری Terminal Server، SaaS Cloud Computing و وب سرور به دست آمده است.
استفاده از محصول رایانش ابری irras مزایای مهمی مانند کاهش چشمگیر هزینه‌ها، عملیات پشتیبانی و افزایش قابلیت اطمینان کارکرد سیستم برای هر مشتری و سرویس‌دهنده که به بهبود روند رشد نرم‌افزارهای امنیتی مخصوصا مرورگرها می‌تواند منجر می‌شود. از طرفی وجود Terminal Server معتبر در محصول irras مسؤولین شبکه را از درگیری با مشکلات و معضلات خرید Microsoft Terminal Server رها می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که شما صاحب یک ترمینال سرور معتبر جهانی شوید که در واقع بخشی از بسته محصول بوده و هیچ محدودیتی را اعمال نمی‌کند.

این محصول همچنین این امکان را برای کاربرانش فراهم می‌آورد که از پشتیبانی معتبر در داخل کشور بهره‌مند شده و به این ترتیب نگرانی از جهت عدم پشتیبانی نداشته باشند. همچنین کاربران این محصول امکان اعمال تغییرات از طریق کنسول مدیریتی برنامه و تخصیص آرم سازمان، نام سازمان و حتی رنگ‌بندی سازمانی را در اختیار دارند تا محصول برای آن‌ها شکل و ظاهر کاملا بومی و داخلی پیدا کند.
ابر irras از پیشرفته‌ترین نسخه رایانش ابری و سازگار با نیازهای بومی ایران بهره می‌برد. این ابر از ۱۴ زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود تا کاربران ایرانی با راحتی و تسلط بیشتری تنظیمات، تعاریف و نظارت‌ها را انجام بدهند.
مجهز بودن ابری irras به یک وب سرور قدرتمند، پیشرفته و معتبر علاوه بر آنکه بهره‌وری تمام عملکرد شبکه ابر را افزایش می‌دهد، کاربران را از پرداخت هزینه سخت‌افزاری هم معاف می‌کند. این وب سرور امکان اتصال کاربر با یک مرورگر ساده را بدون نصب هیچ نرم‌افزاری هم امکان‌پذیر می‌کند.

این محصول بومی از پشتیبانی معتبر توسط متخصصین داخلی بهره می‌برد و به همین دلیل نگرانی‌های کاربران از جهت اعمال هرگونه تحریم و یا محدودیت خارجی از بین برده و در عین حال اطمینان به کارکرد نرم‌افزار را افزایش داده و امکان بررسی و اعمال نظرات و سلایق مشتریان روی محصول را هم فراهم می‌آورد.

irras همچنینی نیاز به اعزام کارکنان برای نصب و راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی را ارتقا آنها و همچنین نیاز به ارتقا سخت‌افزاری از طرف کاربران را از بین برده و به هیچ نوع سخت‌افزار خاصی یا نصب برنامه‌های راه‌اندازی یا قلم و غیره روی کامپیوتر کاربران نیازی ندارد.

این محصول به خاطر عدم امکان تخریب یا سرقت اطلاعات به دلیل حذف پروتکل برنامه‌های کاربردی در شبکه گسترده، اتصال تنها از طریق پروتکل رایانش ابری و عدم تهدید شبکه در مقابل اتصال کاربران از درگاه‌های مختلف مانند اینترنت و یا آسیب پذیری از طریق ویروس، امنیت قابل قبولی را در شبکه ایجاد می‌کند.

استفاده از سرویس پردازش ابری باعث می‌شود پهنای باند مورد نیاز کل شبکه کاهش پیدا کرده و شبکه پیک‌های پرمصرف در محدوده‌های زمانی کوتاه نداشته باشد. به این ترتیب اجرای چند برنامه کاربردی به صورت همزمان هیچ تاثیر منفی روی پهنای باند نداشته و در واقع پهنای باند ضعیف هم محدودیتی برای اجرای چند برنامه به صورت همزمان ایجاد نخواهد کرد و امکان برقراری و اجرای برنامه‌های با دیتابیس‌های سنگین از طریق پهنای باند ضعیف هم وجود دارد. همچنین کاربران با پهنای باند ضعیف می‌توانند فایل‌های بزرگ و سنگین را که در حالت عادی از طریق شبکه گسترده قابل‌ دسترسی نیستند، روی سرور ابری اجرا و از این فناوری بهره‌مند شوند.

با اجرای استاندارد جامع BYOD (Bring Your Own Device) کاربران دیگر هیچ محدودیت سخت‌افزاری و سیستم عاملی نداشته و با هر سخت‌افزار و سیستم عاملی می‌توانند به راحتی به شبکه متصل شده و برنامه‌ها را اجرا کنند.
این در حالی است که با استفاده از پایش و فایل‌های لاگ کاربران می‌توانند عملکرد و مشکلات کاربران را دنبال کرده و محدودیت‌ها یا امکاناتی را برای کاربران از طریق مسئول شبکه ایجاد کنند.