گذری برخودرو‌های گذرموقت
امیررشید مهرآبادی
اگر گذرتان به برخی از خیابان‌های پایتخت افتاده باشد و آن هم ساعات پایانی شب، چشمتان به جمال خودروهایی روشن می‌شود که عمدتا بسیار لوکس و با حجم موتورهای بالا و برندهای لوکس دنیا در حال تردد و نمایش هستند. رنگ‌های خاص و منحصر به فرد بودن آنها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. خودروهایی که ترددشان در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز باعث چرخش گردن عابران می‌شود. البته با نگاهی به پلاک این خودروها متوجه کلمه گذر موقت می‌شویم که به معنی محدودیت‌هایی است که قصد داریم به جزئیات آن بپردازیم و بیشتر با قیمت‌های اینگونه خودروها و طیف خریداران و شرایط استفاده از این خودروها آشنا شویم.
خودروهای لوکس، اسپرت و روز دنیا به‌صورت گذر موقت به ایران وارد می‌شوند و با توجه به امکاناتی که دارند و نداشتن محدودیت از نظر فنی، تعداد سیلندر، سال ساخت، نام کارخانه و... مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفته‌اند و البته چون از قیمت‌های بسیار پایینی برخوردارند، برخی از افراد ترجیح می‌دهند خودروهای مورد علاقه خود را از نمونه گذرموقت خریداری کنند. حتی اگردوره زمانی استفاده از آن بسیار کوتاه باشد که البته بیشتر این طیف را جوانان تشکیل می‌دهند. خودروهایی از برندهای معروف آمریکایی مانند شورولت کامارو، کادیلاک اسکالید، فورد موستانگ یا برندهای لوکس و خاص مثل بنتلی و فراری و هامر.

خودروهای گذرموقت به دلیل اینکه در هنگام ورود به کشور از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند، قیمت پایینی دارند. درضمن این خودروها اگر کارکرده هم قصد ورود به کشور داشته باشد با ممنوعیتی مواجه نیست و با در نظرگرفتن قیمت پایین خودرو‌های دست دوم در کشورهای همسایه می‌توان با پرداخت هزینه‌ای معادل خرید یک خودروی چینی سوار بر یک خودروی خاص و قدرتمند شد. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا این گونه خریدها با محدودیت‌ها و احتمالا هزینه‌های مالی همراه است که با بررسی دقیق‌تر می‌توان تصمیم درست را گرفت.
در بازار خودروهای گذرموقت بیشتر فروشنده‌ها حضور دارند تا خریداران. به همین دلیل در پایان زمان تردد خریدار برای فروختن خودرو خود با قیمت‌های پیشنهادی بعضا تا ۳۰ درصد پایین‌تر از هزینه پرداختی در زمان خرید مواجه می‌شود و به دلیل نداشتن گزینه مشابه مجبور به قبول ضرر می‌شود.از طرف دیگر چون این خودروهای گذرموقت در کشور، مهمان هستند، در ایران به‌صورت وکالتی به نام شخص خریدار می‌شوند و سند اصلی آنها در کشور اصلی به نام شخص خریدار است.
رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا با اشاره به شرایط ورود و تردد خودروهای گذرموقت اظهار داشته افرادی که قصد ورود موقت به کشور را با وسیله نقلیه شخصی خود دارند باید به نزدیک‌ترین مرکز راهنمایی و رانندگی به گمرک ورودی مراجعه و نسبت به دریافت پلاک گذرموقت اقدام کنند مدت اعتبار پلاک خودروهای گذر موقت به استناد نامه گمرک، حداکثر برای کشورهای حوزه خلیج فارس سه ماه و سایر کشورها 6 ماه است.

به تاریخ انقضای پلاک گذرموقت که به‌صورت ماه و سال در پلاک ثبت شده است توجه داشته باشید که به علت حضور پر رنگ دلال‌ها افراد سودجو و کلاهبرداران در بازار داغ خودروهای گذرموقت، تعداد بسیار زیادی پرونده فروش غیرقانونی کلاهبرداری و قاچاق تشکیل شده و در حال
پیگیری است.
یکی از دلایل عمده واردات گسترده خودروهای گذرموقت را می‌توان ارزان بودن خودروهای دست دوم در کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست. به‌عنوان مثال می‌توان با پرداخت 220 میلیون تومان سوار بر یک خودرو دوج چارجر مدل 2013 و با کارکرد13 هزارتایی شد. جگوار XF مدل سال 2013 به قیمت 195 میلیون تومان. هامر‌H2 مدل 2008 و کارکرد 70 هزار به قیمت 135 میلیون.

بنتلی کانتینانتال مدل 2010 به قیمت 480 میلیون تومان و فورد موستانگ صفرکیلومتر مدل 2013 با قیمت پیشنهادی 119 میلیون تومان. نمونه‌ای از گزینه‌های ارائه شده در بازار هستند مازراتی کواتر و پورشه از خودروهایی است که به‌صورت پلاک ملی هم در ایران موجود است که قیمت آن 980 میلیون تومان است در صورتی که این خودرو به‌صورت گذرموقت با قیمت 485 میلیون تومان به فروش می‌رسد.