چالش‌های پیدا و پنهان در صنعت مبلمان اداری

قائم مقام مدیرعامل گروه صنعتی نظری از وجود دو چالش عمده در صنعت مبلمان اداری کشور انتقاد کرد. علیرضا نظری منش در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کرد: هم اکنون صنعت مبلمان اداری کشور از دو مشکل عمده یعنی فقدان نیروی متخصص مورد نیاز و عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی برای تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان رنج می‌برد. به گفته وی، درحال حاضر سود تسهیلات بانکی برای بخش تولید به قدری بالاست که تولیدکنندگان با وجود مشکلات مالی تمایلی به دریافت این وام‌ها ندارند؛چرا که بازپرداخت این تسهیلات به موضوعی دشوار و مسئله ساز برای فعالان صنعت کشور تبدیل شده است.مشروح این گفت و گو را بخوانید.

ابتدا درباره سابقه و زمینه تخصصی فعالیت گروه صنعتی نظری توضیح دهید. این گروه صنعتی از چه زمانی و با چه هدفی آغاز به کار کرده است؟

گروه صنعتی نظری به عنوان یکی از تولیدکنندگان شناخته شده در صنعت مبلمان اداری، از سال ۱۳۳۸ فعالیت خود را با تولید انواع صندلی‌های استیل-کروم ،صندلی‌های گردان ماشین نویسی ، تخت‌های زره بافی ورشویی و جالباسی آغاز کرد. پس از آن با داشتن سابقه درخشان و تجربه‌های ارزشمند در صنایع فلزی، برای اولین بار در ایران صندلی و نیمکت هایی با تلفیق فلز و پلاستیک تولید و عرضه کرد.گروه صنعتی نظری در حال حاضر حدود یکصد نفر نیروی صف و ستاد دارد و در مساحتی بالغ بر ۱۶هزار متر مربع، همگام با نیاز مصرف‌کنندگان، مدل‌های متنوعی از مبلمان اداری ، خانگی ، آموزشی ، رستورانی، فضای باز، صندلی‌های استادیومی و اماکن ورزشی تولید و ارائه می‌کند.

گروه صنعتی نظری در راستای ارتقای سطح تولید محصولات خود و کسب رضایتمندی مشتریان تاکنون چه گواهینامه‌ها و افتخاراتی در سطج ملی و بین‌المللی به دست آورده است؟

استمرار کیفیت، باور مشتری گرایی، دیدگاه برنامه محور و بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های دنیا ، موجب شده با گذشت ۵۷ سال از زمان تاسیس، رشد گروه صنعتی نظری به طور پویا و با شتاب فزاینده ادامه داشته باشد، به گونه‌ای که امروز توانسته گستره وسیعی از محصولات مختلف مبلمان را در طرحها، رنگها و اندازه‌های متفاوت و با تنوع بی بدیل در کشور تولید و عرضه کند. از سوی دیگر، به دلیل اعتقاد مدیریت به حفظ سطح کیفیت محصولات و برخورداری محصولات از کیفیت یکنواخت، در عین تلاش گسترده برای ارتقای سطح کیفی محصولات، گروه صنعتی نظری موفق به دریافت گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی زیادی از مراجع ذیصلاح شده است که از جمله می‌توان به دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران،گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۱:۲۰۰۸ از شرکت SGS سوئیس،لوح و تندیس « تداوم در ارتقای کیفیت » در نمایشگاه Hofex ۲۰۱۱،لوح و تندیس «بهترین محصولات » در نمایشگاه Hofex ۲۰۱۲ و دریافت لوح و تندیس در « رسته تولید میز و صندلی مدرن » در نمایشگاه Hofex ۲۰۱۳ اشاره کرد. همچنین برای کسب رضایت مشتریان و انجام بهینه خدمات، این سازمان در راستای پیاده سازی سیستم CRM و ارتقاء سطح کیفی خدمات، تمام محصولات خود را به مدت سه سال از تاریخ تولید، گارانتی می‌کند و پس از طی دوره گارانتی محصولات ۱۰ سال خدمات پس از فروش خواهند داشت.

از دیدگاه شما،برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان اداری چه تاثیری در ارتقای این صنعت و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی دارد؟

نمایشگاه‏هاى بین‏المللى مبلمان اداری پل ارتباطى بین تولیدکنندگان،توزیع کنندگان، تامین کنندگان، بازرگانان، جامعه طراحان و کارشناسان صنعت‏گر در تمام فعالیت‌ها به خصوص در این حوزه است. واقعیت این است که نمایشگاه‌های‏ بین‏المللى فقط براى نمایش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پیرامون آنها برگزار نمى‏شوند، بلکه این گونه اقدامات می‌تواند ما را از دستاوردهای سایر همکاران، انواع قیمت‏ها و آخرین پیشرفت‏هاى صورت گرفته در صنعت مبلمان اداری و غیره آگاه کند. همین موضوع تاثیر بسزایی در شکل گیری فضای رقابتی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی،تعدیل قیمت‌ها و تنوع بیشتر محصولات خواهد داشت. به وجود آوردن زمینه مساعد برای انجام ملاقات‏هاى تجاری بین تولیدکنندگان، شبکه توزیع و مصرف کننده نهایی، برای معرفی محصولات جدید و کاربری آنها، بیانگر بعد دیگرى از فلسفه وجودى برگزاری نمایشگاه‏هاى بین‏المللى است، تا آنجا که امروز نمایشگاه‏هاى بین‏المللى به‏صورت یکى از کارآمدترین ابزارها برای گسترش و تعمیق مناسبات تجاری میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و سایر فعالان در بازارهای مختلف درآمده‏ است.به ‏طورکلى تولیدکنندگان یا شرکت‏ها با برگزارى و شرکت در نمایشگاه‏های تخصصی ملی و بین‌المللی، اهداف عمومى نسبتاً مشابهى را دنبال مى‏کنند. هر سازمانی درکنار اهداف کلی، اهداف خاص خود را نیز مدنظر دارد که باید کاملاً روشن، قابل دسترس و کمى تعریف شوند.برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند دید وسیع تری برای تولیدکنندگان و مدیران صنعتی کشور در تعریف این اهداف و ترسیم چشم‌اندازهای آتی فعالیت آنان ایجاد کند.

درحال حاضر وضعیت تولید در صنعت مبلمان اداری در داخل کشور چگونه است؟

در حال حاضر صنعت مبلمان اداری نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته که تنوع در مدلها و همچنین موضوعات مرتبط با کیفیت در ساخت، شاهدی بر این مدعاست. هم اکنون انواع محصولات مرتبط باصنعت مبلمان اداری با تنوع زیاد همچون صندلی‌های اداری،میز،مبلمان اداری و سایر محصولات زیر مجموعه این صنعت در کشور تولید می‌شوند. اکثر تولیدکنندگان فعال در این عرصه نیز برخلاف سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای بهره گیری از فناوری روز در تولید انواع مبلمان اداری انجام داده اند. تغییر روش تولید از سنتی به صنعتی توانسته عرصه را بر محصولات مشابه خارجی تنگ کرده و سلایق متنوع تری را جذب کند. به بیان دیگر، هم اکنون حجم واردات محصولات مبلمان اداری از سایر کشورها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اقبال و استقبال مصرف کنندگان ایرانی نسبت به خرید مبلمان اداری تولید داخل نیز به دلیل افزایش کیفیت و تنوع بیشتر محصولات داخلی نسبت به سالهای گذشته به نحو قابل توجهی رشد داشته است.

میزان تولیدات داخلی مبلمان اداری تا چه اندازه نیاز کشور به مبلمان اداری را پوشش می‌دهد؟

با توجه به تعداد تولیدکنندگان در این صنعت و تنوع درکیفیت و مدل انواع محصولات مرتبط با مبلمان اداری، می‌توانم بگویم دست کم بیش از ۸۵ درصد نیاز فعلی در داخل کشور تولید و تامین می‌شود.

مهمترین مسایل و مشکلاتی که هم اکنون تولیدکنندگان مبلمان داخلی با آنها مواجه‌اند چیست؟

مهمترین مسئله‌ای که تولیدکنندگان مبلمان داخلی با آن مواجهند کمبود منابع انسانی متخصص و حرفه‌ای در مشاغل مرتبط با این حرفه است که این موضوع می‌تواند با برنامه ریزی در سیستم آموزشی بهبود پیدا کند و زمینه‌های اشتغال اقشار بیشتری را فراهم کند.مسئله دیگری که می‌توان به عنوان مشکل از آن یاد کرد، نرخ بالای بهره وام‌های بانکی است که باعث شده تولیدکنندگان به رغم دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی، تمایلی برای دریافت اینگونه تسهیلات نداشته باشند.

با توجه به چالش‌ها و موانعی که در این صنعت وجود دارد،چه انتظاراتی از دولت دارید؟

از دولت انتظار می‌رود نسبت به واردات محصولات مشابه بی‌کیفیت راهکار جدی بیابد تا هم مصرف کننده و هم تولید کننده کمتر دچار آسیب و زیان شوند. همچنین دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات با نرخ بهره پایین، تولید کنندگان این صنف را به استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید تولید تشویق کند، که از این طریق بهره وری تولید بالا می‌رود و از سوی دیگر تولیدکنندگان با استفاده از روش‌های نوین، کیفیت محصولات خود را ارتقا می‌دهند.

گروه صنعتی نظری به لحاظ صادرات محصول در چه جایگاهی قرار دارد؟

گروه صنعتی نظری با تهیه و تدوین استراتژی توسعه بازارهای خارجی ، نسبت به تشکیل واحد صادرات اقدام کرده است. واحد صادرات بعد از تعیین بازارهای هدف در کشورهای موردنظر و همچنین پس از تحقیق بازار و نهایی شدن بازار کشورهای هدف، اقداماتی برای بازاریابی و فروش صورت می‌دهد که نتیجه آن را می‌توان در فعالیت هایی همچون صادرات محصولات این گروه صنعتی به کشورهای حاشیه دریای خزر، عراق، کویت ، افغانستان و ترکیه مشاهده کرد.

پس از امضا و اجرای برجام شرایط تولیدکنندگان داخلی این صنعت و فعالیت‌های آنان در بازارهای داخلی و خارجی چه تغییری کرده است؟

در دوره پسابرجام هنوز تغییر محسوس و قابل توجهی در صنف کاری مبلمان اداری رخ نداده و با آنکه چند شرکت اروپایی برای همکاری متقابل با ما وارد مذاکره شده‌اند و این مذاکرات در حوزه‌های مختلف نیز شکل گرفته، ولی به علت رکود اقتصادی حاکم بر کشور عملا توفیق چندانی به دست نیامده است. از سوی دیگر، هر چند شرکت‌های خارجی برای ورود به بازارهای ایران و همکاری با تولیدکنندگان ایرانی کاملا اعلام آمادگی کرده اند، اما علاوه بر رکود اقتصادی، عملا با برخی کارشکنی‌های صورت گرفته از سوی غربی‌ها تا این لحظه اتفاق ویژه‌ای در این زمینه به وقوع نپیوسته است.

صنعت مبلمان اداری هم اکنون چه نقشی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند؟

صنعت مبلمان اداری با وجود همه مشکلات موجود در مسیر تولید، توانسته است پاسخگوی سلایق متفاوت در بخش‌های دولتی و خصوصی باشد و نیاز کشور را به طور کامل در داخل تامین کند.از طرف دیگر این یک صنعت کار آفرین است و چنانچه مورد توجه و حمایت دولت قرار بگیرد می‌تواند زمینه اشتغالزایی بیشتری را نیز فراهم کند.