سوپربایک برقی بی‌ام‌و

موتورسیکلت‌های الکتریکی چند سالی است که به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند، اما این موتورسیکلت‌ها فعلا در بخش سبک طراحی و تولید می‌شوند و مقوله پیشرانه الکتریکی برای موتورسیکلت‌های سنگین و سوپربایک‌ها، مقوله‌ بسیار تازه‌ای به حساب می‌آید.



موتورسیکلت eRR که از سوی بی‌ام‌و معرفی شده یکی از جدیدترین تجربه‌ها در این زمینه به حساب می‌آید و البته یکی از کامل‌ترین آنها. این موتورسیکلت که چند روزی بیشتر از رونمایی آن نمی‌گذرد یک شگفتی در دنیای خودروهای دو چرخ به حساب می‌آید. مهم‌ترین مساله‌ای که طراحی و ساخت این موتورسیکلت آن را اثبات کرد این است که می‌توان با استفاده از موتور الکتریکی هم سوپربایک ساخت.

بی‌ام‌و برای ساخت این موتورسیکلت ریسک طراحی اورجینال را قبول نکرده و از تنه و ساختار مدل معروف RR1000S بهره برده است. به همین دلیل بیراه نیست اگر eRR را نسخه الکتریکی RR1000S به حساب بیاوریم. به جای تمرکز روی تنه و بدنه، بی‌ام‌و انرژی خود را روی پیشرانه‌ای موتورسیکلت گذاشته است و البته در این راه نیز تنها نبوده و از دانشگاه فنی مونیخ نیز کمک گرفته است. یکی از پیشرفت‌های تکنولوژی رخ داده در این موتورسیکلت قرار گرفتن مجموعه انتقال قدرت در بالاتر از سطح استاندارد موتورسیکلت‌ها است. مجموعه انتقال قدرت موتورسیکلت‌ها موازی با محور چرخ عقب طراحی می‌شود، اما در این موتورسیکلت با زاویه‌ای حدود 30 درجه طراحی شده است. این افزایش ارتفاع سبب شده تا زنجیر به‌دلیل فشار ثقلی، درگیری بیشتری با طبق عقب داشته باشد، اما مهم‌ترین ابداع این موتورسیکلت همان موتورالکتریکی آن است. موتوری که از دو الکتروموتور که با یکدیگر ترکیب شده‌اند ساخته شده است. در یک مثال ساده می‌توان عملکرد این دو الکتروموتور را به دور کند و تند موتور کولر تشبیه کرد. البته تنها در شکل عملکرد و الا شیوه عمل آنها کاملا متفاوت است. دلیل آنکه از دو الکتروموتور استفاده شده این است که در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. در زمان‌هایی که موتورسیکلت با سرعت آهسته عمل می‌کند تنها الکتروموتور کوچک وارد مدار می‌شود و در سرعت‌های بالا هر دو عمل می‌کنند. توان نهایی پیشرانه این موتورسیکلت 102 اسب بخار است که برای یک موتورسیکلت 227 کیلوگرمی کاملا مناسب به‌نظر می‌رسد و می‌تواند به راحتی آن را وارد رده سوپربایک‌ها کند.

اما مهم‌ترین اثر استفاده از موتور الکتریکی آنجا است که نیاز به گشتاور داریم. مانند شتابگیری‌ها یا حرکت با سرعت زیاد در سربالایی‌ها. در مواقعی که نیاز به گشتاور داریم یک موتورالکتریکی به مراتب کارآمدتر از موتور سوخت فسیلی هم کلاس خودش است؛ چراکه یک موتور سوخت فسیلی در دور موتور مشخصی بالاترین میزان گشتاوری که می‌تواند را تولید می‌کند، اما موتورهای الکتریکی می‌توانند از لحظه استارت، بیشینه گشتاور خود را در اختیار راننده بگذارند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از موتورالکتریکی در این موتورسیکلت حذف رادیاتور آن است. موتورهای الکتریکی آب خنک نیستند و با همان جریان هوای عبوری خنک می‌شوند. به‌دلیل بلوک کوچک پیشرانه‌های فسیلی در موتورسیکلت‌ها، طراحی واترجاکت یا همان مجاری عبور آب در پوسته موتور، کاری بسیار دشوار و پرهزینه بود که به این ترتیب دیگر نیازی به آن نخواهد بود. با این حال حذف سیستم خنک‌کننده و نبود سوخت موجب کاهش وزن معنی‌دار در این موتورسیکلت به نسبت مدل بنزینی RR1000S نشده است؛ چراکه جای آن را باتری‌هایی گرفته‌اند که به تنهایی بیشتر از 60 کیلوگرم وزن دارند.