یک سوال بسیار رایج در بین مردم در ماه رمضان چگونگی توزیع مواد غذایی در طول این ماه است تا هم بعد از ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی یا کمبودهای غذایی نشوند و هم در طول روز انرژی بیشتری داشته باشند و تشنگی و گرسنگی بر آنها غلبه نکند و بتوانند به کارهای روزمره خود نیز بپردازند. یک توصیه جدی!
اولین توصیه این است که تحت هیچ شرایطی وعده سحری خود را حذف نکنید. با توجه به ‌اینکه ماه رمضان امسال در تابستان قرار گرفته و شب‌ها کوتاه‌ترند، تعداد زیادی از شما وعده سحر خود را حذف می‌کنید، اما توصیه من به شما‌ این است که در طی شب هر سه وعده غذایی افطار، شام و سحری را داشته باشید.
حذف سحری ممکن است باعث افت قند خون و کاهش عملکردتان در طی روز شود. همچنین با حذف‌ این وعده غذایی، گرسنگی شدید شما سبب ترشح هورمون‌ها و ارسال سیگنال‌هایی در مغز می‌شود که وعده بعدی یعنی افطار را بسیار حجیم، پرچرب و پرکربوهیدرات انتخاب می‌کنید. این مساله هم می‌تواند در ‌این دوران سبب مشکلات گوارشی مثل برگشت اسید معده به مری و ترش کردن شود و هم سبب افزایش وزن ناخواسته گردد. اگر بدون سحری اقدام به روزه گرفتن کنید، در طول روز دچار کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوید. ‌این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب شما است.
برخی از شما عزیزان اعتقاد دارید که اگر سحری نخورید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید و بارها به ‌این نحو بدون مشکل روزه گرفته‌اید، در صورتی که لازم به یادآوری است که حتی اگر از نظر گوارشی نخوردن سحری مشکل ظاهری ‌ایجاد نکند، ولی از نظر علم تغذیه تنها سیری شکم مهم نبوده، بلکه سیری سلولی بسیار اهمیت دارد. فردی که سحری نمی‌خورد به بدن خود فشار بسیاری وارد می‌کند که در نهایت علاوه بر سوء تغذیه، احتمال واکنش بدن برای مقابله با گرسنگی بسیار طولانی را به همراه دارد که ‌این خود منجر به احتمال کاهش انرژی مورد نیاز روزانه بدن و در نهایت
چاقی می‌شود.