جالب‌‌ترین استارت‌آپ‌های تکنولوژی در اسکاندیناوی
مترجم: مریم رضایی
همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را در سر داشته باشد. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند. اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند.

شرکت‌های جدید در این حوزه در حال شکوفایی هستند، سهم بازار را به دست می‌آورند و وقتی خریداران را با محصولات جدید، محلی و با کیفیت بهتر جذب می‌کنند، به توزیع در سطح ملی دست می‌یابند. منطقه اسکاندیناوی فضای خوبی را برای پیشرفت چنین استارت‌آپ‌هایی فراهم کرده است. با وجود نبود سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز در مقایسه با مناطقی همچون سیلیکون ولی، کارآفرینان در کشورهایی مانند سوئد، فنلاند، ایسلند، نروژ و دانمارک شرکت‌هایی را تاسیس کرده‌اند که در دنیا تحول می‌آفرینند. چند نمونه از این شرکت‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

اسپاتیفای (Spotify)
این سرویس پخش موسیقی که در سوئد تاسیس شده، سعی کرده یک ملت و حتی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را متقاعد کند که بار دیگر برای قطعات موسیقی پول بپردازند. دنیل اک (Daniel Ek)، مدیرعامل اسپاتیفای، این سرویس را اولین بار در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد و اکنون ۶۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد (که ۱۵ میلیون آنها اشتراک پولی گرفته‌اند). در ژانویه ۲۰۱۵ اعلام شد که ارزش‌گذاری اسپاتیفای ۵۰۰ میلیون دلار است که این میزان می‌تواند به ۶ میلیارد دلار برسد.

یوگایا (Yoogaia)
یوگایا یکی از جدید‌ترین و جالب‌ترین استارت‌آپ‌هایی است که در فنلاند راه‌اندازی شده است. میکو پتاجا (Mikko Petaja) در اکتبر ۲۰۱۴ این کار را با یک تیم چهار نفره شروع کرد و به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رساند. این استارت‌‌آپ با برگزاری کلاس‌های زنده اینترنتی یوگا و پیلاتس از طریق وب‌کم دستورالعمل‌های مستقیم را به افراد در سراسر دنیا می‌دهد و این ورزش‌ها را به صورت اینترنتی دستر‌س‌پذیر و ارزان‌تر کرده است. اگر کلاسی را به هر دلیلی از دست بدهید، می‌توانید ضبط شده آن را در هر زمانی که بخواهید مشاهده کنید. شرکت‌کنندگان کلاس نمی‌توانند یکدیگر را ببینند و فقط با مربی خود تماس مستقیم دارند.

بانگالو (Bungalo)
بانگالو یک سرویس امکانات‌دهی در ایسلند است که بر فراهم کردن کلبه‌های روستایی با واسطه‌گری خانواده‌های محلی برای گردشگران متمرکز شده است. محلی‌ها همچنین تلاش‌ می‌کنند گردشگران را با منطقه و فرهنگ خود آشنا کنند. این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده و در حال توسعه است. هاکور گودجانسون (Haukur Gudjonsson) با یک تیم هفت نفره این کسب‌وکار را اداره می‌کند.

ایشو (Issuu)
ایشو یک پلت‌فرم انتشارات الکترونیکی برای مجلات، کاتالوگ‌ها، روزنامه‌ها و... است. در واقع ایشو مثل یک دکه مطبوعاتی دیجیتال عمل می‌کند که بیش از ۲۱ میلیون نشریه با موضوعات مختلف فرهنگی، مد و هنر دارد. با استارت‌آپ دانمارکی ایشو همه می‌توانند برای خودشان روزنامه و مجله اینترنتی سازماندهی کرده و منتشر کنند. این استارت‌آپ از سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شده و توانسته بیش از ۸۵ میلیون نفر خواننده را به صورت ماهانه جذب کند و با نشریات معروفی مثل وایس و نیویورک تایمز همکاری داشته است.

کب‌فورس (Cabforce)
کب‌فورس پایگاه رزروسازی بزرگی برای تاکسی‌ها و شرکت‌های خدمات حمل و نقل است. برندهای بزرگ حمل و نقل در دنیا روی این پلت‌فرم حساب می‌کنند تا تاکسی و دیگر امکانات حمل‌‌ونقل را به صورت مطمئن و ایمن به مشتریان خود عرضه کنند. این شرکت در سال ۲۰۰۹ توسط سه شریک و با سرمایه ۷/ ۱ میلیون دلاری در فنلاند تاسیس شد. آنها از بی‌برنامگی و غیرقابل اطمینان بودن سفرهای درون شهری با تاکسی در خارج از کشورشان کلافه بودند و در نتیجه ایده‌ای به سرشان زد تا شبکه‌‌ای مطمئن در سطح اروپا با تعرفه قیمتی یکسان ایجاد کنند. این پلت‌فرم به مردم امکان می‌دهد پیش از سفر خود به کشورهای دیگر تاکسی‌‌ها را در آنجا به صورت اینترنتی رزرو کنند تا با خیال راحت‌تری به سفر بروند.

موجنگ (Mojang)
موجنگ یک استودیوی تولید بازی‌های دیجیتال در سوئد است که بیشتر به دلیل طراحی بازی ماین‌کرافت (Minecraft) معروف شده است. مارکوس پرسون (Markus Persson) این شرکت را در سال ۲۰۱۰ با کمک دوستان خود راه‌اندازی کرد. پس از طراحی ماین‌کرفت، موجنگ به شرکتی با ۱۲ کارمند توسعه یافت و دومین بازی دیجیتال به نام اسکرول (Scroll) را ساخت. در سال ۲۰۱۱ سین پارکر، بنیان‌گذار نپستر (Napster) و مدیر سابق فیس‌بوک پیشنهاد سرمایه‌گذاری در موجنگ را داد که با آن موافقت نشد. در سال ۲۰۱۲ این شرکت درآمدی بیش از ۸۰ میلیون دلار به دست آورده بود. در سپتامبر ۲۰۱۴ موجنگ به قیمت ۵/ ۲ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شد و بنیان‌گذاران آن شرکت را ترک کردند. پرسون، مدیر عامل سابق موجنگ اکنون در عمارت لوکسی به ارزش ۷۰ میلیون دلار در بورلی هیلز آمریکا زندگی می‌کند.

زنتا (Xeneta)
این واقعیت که در حمل‌ونقل دریایی ۳۰۰ میلیون معامله در سال صورت می‌گیرد و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار جابه‌جا می‌شود، اختلال در این صنعت را آسان‌تر می‌کند. شرکت زنتا دقیقا بر همین موضوع متمرکز شده است. از نشانه‌هایی که می‌گوید اقتصاد نروژ بر صنایع سنگین متمرکز شده، همین است که یکی از جالب‌ترین استارت‌آپ‌های تکنولوژیک آن بر شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های برقراری ارتباط متمرکز نشده، بلکه ابزاری است برای مقایسه قیمت در حمل‌ونقل دریایی. این شرکت با تجربه بین‌المللی از صنعت لجستیک، در مورد چالش مرتبط با نوسانات و عدم شفافیت در بازار حمل‌ونقل دریایی، اطلاعات دست اول دارد و با ترکیب سوابق لجستیکی و تخصص IT راهکاری برای این چالش‌ها پیدا کرده است؛ به این صورت که حجم گسترده‌ای از اطلاعات را که به طور مداوم در این صنعت تولید می‌شوند جمع‌آوری و سازمان‌‌دهی می‌کند و آن را در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌دهد. زنتا اکنون کاربرانی در هر شش قاره دنیا دارد.

روویو (Rovio)
شرکت روویو فنلاند پس از تولید و طراحی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایل - یعنی انگری بردز - به شهرت قابل توجهی رسید. این بازی در میان اپلیکیشن‌های دانلود شده تاکنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است. روویو در سال ۲۰۰۳ توسط نیکلاس هد، جارنو واکه‌واینن و کیم دیکرت تاسیس شده و در دو دوره تامین مالی توانست بیش از ۷۶ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این شرکت اکنون حدود ۷۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد و درآمد سالانه آن به حدود ۱۵۶ میلیون یورو رسیده
است.