12سال پایبندی به اصول علمی
مجید اسکندری: «دنیای اقتصاد» روزها، ماه‌ها و سال‌ها را پشت سر می‌گذارد و اکنون این خانواده بزرگ دوازدهمین سالگرد تولد خود را با شادمانی نظاره‌گر است، خانواده‌ای که هر روز اعضای جدیدتری را در خود جای می‌دهد و هر سال بر این شادمانی می‌افزاید.امروز «دنیای اقتصاد» توانسته است پس از گذشت 12 سال از فعالیت خود، از کوران رخدادهای نه‌چندان خوشایند به سلامت عبور کرده و قله‌های افتخار را یکی پس از دیگری فتح کند و این چنین است که اکنون «همه تصمیم‌گیران اقتصادی، دنیای اقتصاد می‌خوانند». مجموعه‌ای که 12 سال پیش متولد شد و فعالیت خود را با کمترین منابع آغاز کرد، امروز به یک قطب رسانه‌ای موثر در اقتصاد کشور تبدیل شده است. «دنیای اقتصاد»، دیگر تنها یک روزنامه نیست و رسانه‌های «تجارت فردا»، «اقتصاد‌نیوز»، «فایننشال تریبیون»، «انتشارات دنیای اقتصاد»، «مرکز پژوهش‌ها»، «مرکز آموزش» و «مرکز همایش‌های دنیای اقتصاد» را در مجموعه خود پرورش داده و تقدیم فعالان و تصمیم‌سازان اقتصادی کشور کرده است.این موفقیت چشمگیر، مرهون تلاش خستگی‌ناپذیر تک‌تک اعضای این خانواده بزرگ است که چندروز پیش، زیر سقف این مجموعه و در فضایی صمیمی، گردهم آمدند تا یک بار دیگر شاهد نورافشانی شمعی باشند که 12 سال پیش توسط جوانی پرشور و خوش‌فکر افروخته شد.آنها گردهم آمدند تا نه تنها هر کدام سهم خود از کیک «دنیای اقتصاد» را ببرند بلکه آمدند تا حس کنند حلاوت حاصل همت خود را با همه وجودشان.مدیران ارشد دنیای اقتصاد و تلاشگران بخش‌های مختلف روزنامه اعم از تحریریه، امور فنی، سازمان آگهی‌ها، گروه بنگاه‌ها، بخش ویژه‌نامه‌ها، روابط عمومی، پشتیبانی، توزیع و... در مراسم جشن دوازدهمین سالگرد فعالیت این مجموعه با یکدیگر تجدید پیمان کردند.آنها که از روز نخست بودند الهی که همیشه باشند، آنها که تازه آمده‌اند انشاءالله که همواره تازه بمانند و آنها که در این میان آمده‌اند و رفته‌اند، سرشان سلامت و عمرشان دراز باد.آنها که زمانی با نقد جوانی آمده بودند و اینک پشته‌های سفید، زینت موهای سیاهشان شده، آنها که سبک‌بار آمده بودند و حال باید بار سنگین خانواده را نیز بر دوش بکشند و خم به ابرو نیاورند تا «دنیای» آنها زیباتر شود، همگی خسته نباشند. رمز موفقیت از نگاه دکتر غنی‌نژاد
دکتر موسی غنی‌نژاد، مشاور عالی گروه نشریات «دنیای اقتصاد» که در مراسم دوازدهمین سالگرد انتشار این روزنامه حضور یافته بود، در سخنانی با اشاره به رمز موفقیت «دنیای اقتصاد» گفت: «رمز موفقیت «دنیای اقتصاد» این است که ما روی اصول ایستاده‌ایم و پایه‎های فکری و اصولی روشنی داریم که با آن اصول هیچ وقت معامله نمی‌کنیم.»
به گفته غنی‌نژاد، دولت‎ها و سیاستمداران می‌آیند و می‌روند، اما «دنیای اقتصاد» به‌واسطه مسوولیتی که به‌عنوان یک رسانه برعهده دارد روی اصول روشن و واضحی که اعلام کرده همچنان ایستاده است. غنی‌نژاد تاکید کرد: «این اصول عبارتند از منافع ملی و اعتقاد به اینکه آن منافع ملی به لحاظ اقتصادی از طریق اقتصاد رقابتی و اقتصاد آزاد به‌دست می‌آید.»
این اقتصاددان ادامه داد: «البته ایستادن روی این اصول کار آسانی نیست و به‌خصوص در یک کشور جهان سومی خیلی مشکل‏تر است که یک رسانه عمومی، یک انجمن یا یک نهاد اجتماعی بتواند روی اصول بایستد و خودش را حفظ کند.»
غنی‌نژاد با بیان اینکه «دنیای اقتصاد» یک روزنامه بخش خصوصی است، به مدیرمسوول این روزنامه به‌عنوان یک کارآفرین نمونه اشاره کرد و گفت: «مدیریت کردن نهادی مثل «دنیای اقتصاد» بسیار مشکل است.» او در پایان با مطرح کردن این موضوع که «دنیای اقتصاد» فعلا در میان روزنامه‎های اقتصادی ایران رقیب ندارد، افزود: «باید به این موضوع دقت نظر داشت؛ زیرا ممکن است به‌واسطه نبودن رقیب، کیفیت روزنامه دچار رکود شود و مانند سابق برای حفظ برند و کیفیت تلاش نکند.»

سه موفقیت بزرگ به روایت سردبیر
علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» در مراسم دوازدهمین سالگرد انتشار این روزنامه ضمن عرض تبریک به تمامی پرسنل و اعضای این مجموعه، به بررسی موفقیت‎ها و ناکامی‎های روزنامه طی این سال‎ها و بررسی دلایل آن پرداخت.
میرزاخانی با بیان اینکه بحث کامیابی و ناکامی امری نسبی است، گفت: «دنیای اقتصاد» در مقایسه با روزنامه‎های دیگر همواره با فاصله بسیار زیاد پیشتاز بوده است؛ ولی در مقایسه با وضعیت ایده‌آل، طبیعی است که همیشه می‎توان رو به جلو حرکت کرد.
سردبیر «دنیای اقتصاد» از دکتر غنی‌نژاد به‌عنوان ستون فکری روزنامه نام ‎برد و تاکید کرد که تمام مجموعه باید قدردان این نعمت بزرگ «دنیای اقتصاد» باشند که اعتبار علمی مجموعه مدیون حضور این اقتصاددان برجسته است.
او در ادامه به 3 موفقیت «دنیای اقتصاد» طی این سال‎ها اشاره کرد:
۱- استقلال حرفه‎ای «دنیای اقتصاد»
2- استقلال مالی «دنیای اقتصاد»
۳- معرفی سبک جدید روزنامه‌نگاری در ایران؛ یعنی مستندنگاری به جای داستان‌نگاری و تولید یک محتوای تخصصی اقتصادی با زبان قابل فهم برای عموم.
میرزاخانی حفظ این موفقیت‎ها را از به دست آوردن آنها سخت‌تر دانست و گفت: «این مسائل را باید در هر سالگرد انتشار روزنامه مرور کنیم تا بتوانیم مسوولیت حفظ این موفقیت‌ها را به همدیگر یادآوری کنیم.»
سردبیر روزنامه، جذب همزمان مخاطب‌های تخصصی و مخاطب‎های عمومی را نیز یکی از دستاوردهای روزنامه عنوان کرد. به گفته میرزاخانی شاید یک نشریه به راحتی بتواند گروهی مخاطب تخصصی را جذب کند یا فقط در جذب مخاطب عمومی موفق باشد، اما «دنیای اقتصاد» هر دو دسته این مخاطب‏ها را دارد و یکی از افتخاراتش این است که همه صاحب‌نظران برجسته اقتصادی، فعالان و کارآفرینان اقتصادی و تصمیم‌سازان خوشنام و دلسوز اقتصادی، مرجعیت فکری و مکتب بودن «دنیای اقتصاد» را قبول دارند.
او ادامه داد: علت تیراژ گسترده دنیای‌اقتصاد جذب همزمان این دو گروه مخاطب است.
سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» در بررسی دلایل موفقیت این روزنامه در جذب مخاطب خاص و عمومی گفت: «تحریریه نخبه و منحصربه‌فرد «دنیای اقتصاد» توانسته مطالب تخصصی را به زبانی که برای عموم مردم قابل درک و فهم است، ارائه کند و پیام‌های اقتصادی را به زبان عمومی ترجمه کند که چنین دستاوردی یکی از سخت‌ترین کارها است؛ یعنی در دنیا یک تخصص است؛ ولی بازخوردهای ما از استادان و صاحب‌نظران نشان می‌دهد که این موفقیت بزرگ در «دنیای اقتصاد» تحقق عینی یافته است.»
میرزاخانی «استقلال حرفه‌ای» را نیز از دیگر موفقیت‎های «دنیای اقتصاد» عنوان کرد و ادامه داد: «دنیای اقتصاد» هیچ وقت به یک جناح سیاسی یا به گروه‎هایی که درجهت منافع خاص، صنفی و سیاسی کار می‌کنند، وابستگی نداشته است و به جای شخصی کردن مباحث روی موضوعات تمرکز خبری و تحلیلی داشته است.»
سردبیر «دنیای اقتصاد» در ادامه به این مساله اشاره کرد که این روزنامه هیچ‌گاه در پی آن نبوده است که یک نفر را تخریب و یک نفر دیگر را به عرش ببرد و پیگیری منافع ملی را چراغ راهنمای خود تعیین کرده است.
میرزاخانی در پایان با تاکید بر موضوعی که در دهمین سالگرد انتشار روزنامه بیان کرده بود مبنی بر اینکه اغلب سازمان‎ها در 10 سالگی‎شان از اوج به سراشیبی می‏افتند، گفت اما «دنیای اقتصاد» نه تنها از این معضل مصون ماند بلکه از آن اوج به پرواز آمد و در دو سال اخیر موفقیت‎هایش بیشتر شد.
او افزود: «این سخن ما نیست؛ بلکه سخن کسانی است که از بیرون «دنیای اقتصاد» را ارزیابی و نقد می‌کنند و نظرشان را اعلام می‌کنند و در نظرسنجی اخیری که توسط یکی از صاحب‌نام‌های عرصه مطبوعات انجام شده نیز خود را نشان می‌دهد.
سردبیر روزنامه اقتصادی کشور این موفقیت‏ها را مدیون دو عامل دانست؛ نخست پشتوانه فکری روزنامه از جمله دکتر غنی‌نژاد و دیگر اقتصاددانانی که مجموعه را همراهی می‎کنند و دیگری، آقای بختیاری، مدیر مسوول روزنامه به‌عنوان شخصی که مسوولیت کارآفرینی و مدیریت سازمانی «دنیای اقتصاد» را در این 12 سال بر عهده داشته است.

مبانی دنیای اقتصاد به روایت مدیرمسوول
مدیر مسوول «موسسه مطبوعاتی دنیای اقتصاد» به‌عنوان آخرین سخنران مراسم با اشاره به اینکه هر چه یک سازمان بزرگ‌تر شود، ممکن است رفته رفته سوابق و گذشته آن فراموش شود بر مرور این سوابق تاکید کرد.
علیرضا بختیاری، مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» با تاکید بر آنکه خط‌مشی «دنیای اقتصاد» به‌دور از جریان‌های سلیقه‌ای و رویکرد‌های بخشی است، گفت: 12 سال پیش روزنامه «دنیای اقتصاد» در پاسخ به خلأیی در فضای رسانه‌ای منتشر شد.
وی در توضیح این خلأ گفت: در آن زمان روزنامه‌ای که به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی و در یک چارچوب فکری منسجم به مسائل اقتصاد بپردازد، وجود نداشت.
علیرضا بختیاری افزود: با هدف رفع این خلأ، روزنامه «دنیای اقتصاد» متولد شد و الگوی فکری و عملیاتی خود را تحلیل مسائل بر مبنای علم اقتصاد، حمایت از حرکت به سوی آزاد‌سازی در حوزه اقتصاد و رقابتی شدن فضای کسب‌و‌کار بنا نهاد.
مدیرمسوول «دنیای اقتصاد» در این بخش از سخنانش با قدردانی از زحمات علی میرزاخانی سردبیر روزنامه گفت: کسی که از همان شروع به کار روزنامه، ماموریت اجرای این خط‌مشی را بر عهده گرفت آقای میرزاخانی بود که البته دکتر غنی‌نژاد در این زمینه نقش اثرگذاری داشتند. اگرچه ما از همه دوستان اقتصاددان از جمله آقایان دکتر طبیبیان، مسعود نیلی، بهکیش و سایر عزیزان استفاده فراوان برده‌ایم و آنها در پیاده شدن این الگو به ما کمک کرده‌اند که باید از همه آنها تشکر کنم.
بختیاری افزود: سیاست‌گذاری کلان روزنامه در صفحه اول و صفحات داخلی از همان ابتدا از سوی آقای میرزاخانی انجام شد و ایشان در بنیان‌گذاری این الگوی فکری در روزنامه «دنیای اقتصاد» سهم غیرقابل‌انکاری دارد.
وی ادامه داد: آقای فرهت فردنیا نیز که از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و با سابقه کشور هستند نظارت بر حسن انجام کار در صفحات داخلی را بر عهده داشتند و بحق در این زمینه زحمت زیادی کشیده‌اند.
بختیاری گفت: در کنار آقایان میرزاخانی و فردنیا که به‌صورت تمام وقت از همان ابتدا در روزنامه نقش‌آفرینی کردند دوستان دیگر از جمله آقایان محمود صدری و محمد‌صادق جنان‌صفت نیز در صفحات داخلی به مجموعه «دنیای اقتصاد» کمک کردند.
مدیر مسوول «دنیای اقتصاد» با ابراز ارادت به تمامی کسانی که در رشد و توسعه «دنیای اقتصاد» نقش داشتند، گفت: امروز «دنیای اقتصاد» تبدیل به یک نهاد شده است و این نهاد را نمی‌توان به یک شخص یا جریان محدود کرد.
بختیاری مبنای فعالیت روزنامه «دنیای اقتصاد» را «توسعه» عنوان کرد و گفت که در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی هم باید اتفاق بیفتد. به گفته بختیاری هم‌اکنون 053 نفر به‌صورت مستقیم در گروه نشریات دنیای اقتصاد مشغول به کار هستند که یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینی‌ها در صنعت مطبوعات است.
او از انتشار هفته‌نامه «تجارت فردا» به‌عنوان یکی از محورهای توسعه مجموعه «دنیای اقتصاد» نام برد و گفت: «تجارت فردا حضور جدی و تاثیرگذاری دارد و وقتی در همین مشی و در این چارچوب باشد، قطعا می‎تواند برای «دنیای اقتصاد» هم‌افزایی ایجاد کند.»
مدیر مسوول «دنیای اقتصاد» به انتشار روزنامه انگلیسی زبان (financial tribune) هم در همین راستا اشاره کرد و افزود: «در اقتصاد کشور به زبان انگلیسی هیچ مرجعی برای خارجی‌ها وجود نداشت، ولی اکنون این روزنامه برای کسانی که مسائل اقتصادی ایران را دنبال می‌کنند می‌تواند منبع خوبی باشد.»
او فعالیت سایت اقتصاد نیوز در فضای مجازی را نیز در همین مسیر و چارچوب دانست و گفت: «عنایت ویژه به موضوع تحقیق و پژوهش هم به‌عنوان یکی از محورهای اصلی است که ما در اینجا بر آن تاکید داریم و همه دوستان هم می‌دانند حرف‎هایی که در «دنیای اقتصاد» زده می‌شود مبنای کارشناسی دارد.»
مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» به بخش انتشارات این مجموعه با مسوولیت محمود صدری نیز اشاره کرد و توضیح داد که در حال حاضر بیش از 70 عنوان کتاب در دراین بخش منتشر شده است که تا پایان سال به صد عنوان خواهد رسید.
بختیاری در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه رسانه، عمده‌ترین سرمایه، نیروی انسانی است، افزود: «اگر کم و کاستی در این زمینه وجود داشته باشد باید سازوکارجبرانش فراهم شود تا به سمتی برویم که به این بخش اهمیت ویژه‎ای داده شود.» او در ادامه به نظرسنجی‌ای‎ که برای بررسی جایگاه «دنیای اقتصاد» انجام شد، پرداخت. به گفته مدیر مسوول روزنامه، در این نظرسنجی با یک جامعه آماری ۱۲۰۰ نفری متشکل از ۴۰۰ نفر از مشترکین و ۸۰۰ نفر از مخاطبان کیوسکی روزنامه مصاحبه شده است، افزود: «طبق نظرسنجی انجام شده به‌طور میانگین هر نسخه کاغذی روزنامه را ۳/۴ نفر می‌بینند و این میزان غیر از سایت روزنامه است.»
بختیاری در مورد تحصیلات پاسخ گویندگان و مخاطبان نیز گفت: «34 درصد فوق‌لیسانس و بالاتر هستند، 57 درصد لیسانس و فوق‌دیپلم هستند و فقط 8/8 درصد دیپلم یا پایین‌تر از دیپلم هستند.»
او در ادامه به موقعیت شغلی این مخاطبان پرداخت و افزود: «در این جامعه آماری، ۲/۲۲ درصد جزو مدیران ارشد کشور، ۶/۳۵ درصد مدیران میانی، ۱۰ درصد کارشناس ارشد، ۲/۱۵ کارشناس و ۱۷ درصد کارمند هستند.»
این پرسش که روزنامه «دنیای اقتصاد» تاچه حد در پایبندی به برخی اصول و راهبردها موفق بوده است نیز از دیگر سوالاتی بود که مخاطبان به آن پاسخ دادند. مدیر مسوول «دنیای اقتصاد» توضیح داد یکی از سوالات این بود که روزنامه ما چقدر ادب و متانت حرفه‎ای به همراه اتکا به منطق علمی را رعایت می‎کند که به گفته او 87 درصد پاسخشان خیلی زیاد و نسبتا زیاد بوده است که عددی فراتر از قابل ‌قبول محسوب می شود.
بختیاری در ادامه سخنانش در مراسم دوازدهمین سالگرد انتشار روزنامه «دنیای اقتصاد» به برخی دیگر از پرسش‎ها و پاسخ‎های مخاطبان نیز اشاره کرد که در زیر می‎آید.
به گفته بختیاری این سوال از جمعیت آماری پرسیده شده که «دنیای اقتصاد» در تبدیل شدن به مهم‌ترین محل تعامل فکری تصمیم‌سازان، اقتصادگردانان و صاحب‌نظران با دیدگاه‎های مختلف چقدر موفق بوده است» که به گفته او 71 درصد به پاسخ «زیاد» و «خیلی زیاد» معتقد هستند.
همچنین مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت که ۷۰ درصد مخاطبان به این سوال که روزنامه در جلب اعتماد مخاطبان با رعایت اصول حرفه‎ای و علمی در روزنامه تاچه اندازه موفق بوده است پاسخ زیاد و خیلی زیاد داده‌اند.
به گفته مدیر مسوول «دنیای اقتصاد»، 68 درصد مخاطبان «دنیای اقتصاد» معتقدند که روزنامه همواره در مسیر صعودی و رشد حرکت کرده است و فقط 8/1 درصد معتقد به افت کیفیت روزنامه هستند.
مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» در ادامه گفت: «هدفم از ارائه این آمار این است که بگویم در واقع این سازمان و سیستمی که اکنون در آن کار می‌کنیم یک امانت در دست همه ما است؛ یعنی متعلق به یک فرد نیست.اعتقاد دارم این مجموعه یک نهاد ملی شده است و می‌تواند مرجع منطقه‎ای و بین‎المللی شود.»
در پایان نیز مدیر مسوول مجموعه «دنیای اقتصاد» ضمن تقدیر و تشکر از تمامی همکاران از آنها خواست که حس سازمانی داشته، و به مجموعه فکر کنند تا به تمامی اهداف مدنظر نائل آیند.