حراج فراری کمیاب

این روزها به نظر می‌رسد خودروهای تاریخ‌سازی که در دهه‌های گذشته به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در کانون توجه بوده‌اند، یکی یکی حراج می‌شوند و با قیمت‌های نجومی به‌فروش می‌رسند.

بسیاری از این خودروها در تعداد محدود و با ویژگی‌های خاصی تولید شده‌اند و به همین جهت مورد توجه مجموعه دارها قرار گرفته‌اند. اخیرا مجموعه داری پس از ۴ دهه نگهداری از فراری ساخته شده در سال ۱۹۶۷ مدل ۲۷۵ GTB/ ۴ این روزها درصدد است تا در یک حراجی آن را به‌فروش برساند. فراری مدل ۲۷۵ یکی از شگفتی‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی بوده است که با کاپوت کشیده و چراغ‌هایی گرد و بزرگ ظاهری اسپرت داشته است و موتوری ۳/ ۳ لیتری و ۱۲ سیلندر را در زیر این کاپوت کشیده خود پنهان کرده است.

این فراری مانند موشکی کشیده و دو در و کوپه است که موتور با عظمتش قادر بوده است بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. بدنه این خودرو توسط طراح معروف، پینین فارینا طراحی شده است و در نسخه‌های متعدد و با ویژگی‌های خاصی به‌صورت محدود عرضه شده است. در برخی مدل‌ها بدنه خودرو به جای استیل از آلومینیوم ساخته شده است. برای اولین بار مدل ۲۷۵ GTB/ ۴ در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و نسبت به مدل‌های پیش از خود تغییراتی در موتورش ایجاد شد تا عملکرد بهتری داشته باشد و با ۶ کاربراتور برای سوپر اسپرت بودن چیزی کم نداشت.

از این مدل فراری تنها ۳۳۱ عدد ساخته شده است و این یکی به خاطر رسیدگی خوب صاحبش در سلامت کامل به سر می‌برد. مجموعه داری که در طول این ۴۰ سال از این خودروی آیکونیک نگهداری کرده است گویا از همان ابتدا با آینده نگری که داشته است در حفظ و نگهداری آن تلاش زیادی کرده است و این روزها قصد دارد با فروش این گنج چهل ساله سود زیادی به جیب بزند. تو‌دوزی این خودرو از چرم مشکی و با کیفیت بالا است و در سال ۱۹۶۷ در ایتالیا ساخته شده است.

این فراری در طول زندگی‌اش چهار بار خرید و فروش شده است و در آخرین فروش خود تا مدت‌ها در دست یک نفر نگهداری می‌شده است و او مجدد این خودروی رویایی را به رنگ سبز متفاوتی نسبت به رنگ اولیه رنگ کرده است.

در طول این سال‌ها مالک این فراری زیبا، بارها خودرویش را مورد تعمیر و باز‌سازی قرار داده است و در مرحله‌ای تا ۳۰ هزار دلار برای سالم ماندنش خرج کرده است. این خودرو هفته آینده در گرینویچ به حراج گذاشته خواهد شد. پیش بینی می‌شود این خودرو با قیمتی معادل با ۳ میلیون دلار به‌فروش برسد.

در حال حاضر خودروهای کلاسیک فراری رکوردهای مختلفی را در زمینه قیمت در اختیار دارند. دلیل اصلی آن سختگیری‌های انزو فراری در زمان ساخت این خودروها است که آنها را به یک اثر هنری تبدیل کرده و البته تیراژ تولید پایین این خودروها نیز مزید بر علت شده است.