نیسان زیر تیغ هکرها

نفوذ فناوری دیجیتال به خودروهای هوشمند جدید امکان ارتباط آنها با شبکه‌های بی سیم و موبایلی را فراهم می‌کند. امروزه می‌توان جلوی تلویزیون نشست و دمای داخلی خودرو و میزان شارژ باتری‌هایش را کنترل کرد یا به تاریخچه آخرین سفر خود مراجعه کرده و مسیرهای احتمالی دیگر برای انجامش را بررسی کرد. اما همین ارتباط بین تلفن همراه و خودرو راه ورود سارقان نیز به‌حساب می‌آید. سارقانی که به فناوری‌های روز تسلط دارند با هک کردن خودروهای جدید و پیشرفته می‌توانند بدون کلید تنها با شکستن کد‌های ارتباطی خودرو وارد آن شوند و در کمال خونسردی آنها را بدزدند.

نرم‌افزار ارتباطی نیسان با نام NissanConnected EV app از جمله نرم‌افزارهایی است که می‌تواند عملکرد خودرو را از راه دور کنترل کند و برای این ارتباط نیاز نیست تا در نزدیک خودرو باشید تنها کافی است به اینترنت وصل باشید. با ایجاد ارتباط بین این نرم‌افزار و محصولات نیسان دمای داخل ماشین، میزان شارژ و مسافت‌های طی شده و مسیرها در دسترس قرار می‌گیرد. ایجاد برخی اشکالات فنی در ارتباط این نرم‌افزار با خودرو می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. اخیرا مشخص شده است که وجود یک باگ کدنویسی در این نرم افزار ۲۰۰ هزار خودروی نیسان لیف را تهدید می‌کند. برای حل این مساله نیسان در تلاش است تا به سرعت با ارائه یک به‌روز‌رسانی از ایجاد مشکلات ناشی از این راه نفوذ جلوگیری کند. به‌دست آوردن کد ارتباطی نرم‌افزار با خودرو می‌تواند راه ورود هک‌ها را هموار کند. شماره VIN برای هر خودرو اختصاصی است که از راه‌های مختلف می‌توان به آن دست پیدا کرد. در خودروهای معمولی این شماره روی پلاکی حک شده ودر داخل بدنه نصب می‌شود و امکان هک شدن ندارد اما وجود شماره دیجیتالی VIN در واقع شاه کلید نفوذ به خودروهای هوشمند است.

در دنیای خودروهای هوشمند و مبتنی بر ارتباط‌های بی‌سیم دیگر خبری از کلید‌های سنتی نیست و خودروها با نزدیک شدن مالک قفل‌ها را باز می‌کنند و حتی در برخی مدل‌ها درهای خودرو هم باز می‌شود تا نهایت رفاه فراهم شود. هکرها با استفاده از باگی که در نیسان لیف وجود دارد می‌توانند از راه دور دمای خودرو را به دلخواه خود تغییر دهند یا مسیرهای طی شده را مرور کنند و بیشتر از این امکان دخالت در خودرو را ندارد. اما همین میزان هم برای مشتریان نیسان قابل قبول نیست. در نظر بگیرید در یک روز گرم تابستانی در حال مسافرت هستید که ناگهان بخاری خودرو در بیشترین حالت ممکن شروع به گرم کردن فضای داخلی می‌کند و جهنمی را برای شما ایجاد می‌کند. در حال حاضر این سرویس توسط نیسان بسته شده است تا راه نفوذ هکرها گرفته شود و بعد از رفع مشکل در دسترس قرار خواهد گرفت. خودرو‌سازان دیگر هم با پیشنهاد جایزه برای هک کردن خودروها تلاش می‌کنند تا قبل از افزایش فروش به سیستم‌های ایمن ارتباطی دست پیدا کنند. موضوع زمانی خطرناک می‌شود که خودروهای خودران در سطح خیابان‌ها افزایش پیدا کنند و می‌تواند تصور کرد به جای بمب‌گذاری‌های آینده حملات تروریستی توسط در دست گرفتن کنترل خودران‌ها و حمل‌و‌نقل عمومی خودران صورت می‌گیرد.

رشد راه‌های مقابله با باگ‌های خودران‌ها و خودرو‌های برقی و یا نرم‌افزارهای کنترل‌کننده خودرو می‌تواند از بروز فاجعه‌های بزرگ در این دنیای خودروهای هوشمند جلوگیری کند اما طراحان این سامانه‌های هوشمند نیاز به زمان بیشتری دارند تا با کشف راه‌های نفوذ هکرها از هزینه‌های بعدی جلوگیری شود. فراخوان خودروها به دلیل مسائل فنی همواره باعث خرج‌تراشی زیادی برای خودروها می‌شود اما اگر موارد این چنینی هم اضافه شود خودرو‌سازان با چالش‌های جدیدی روبه‌رو‌ خواهند شد. مانند سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌های سازنده در تلاشند تا از خود هکرها برای مقابله با راه‌های نفوذی استفاده کنند. در گذشته سیستم‌های هوشمندی که در خودرو‌ها استفاده شده بودند در حد ترمز گرفتن خودکار یا در موارد ساده‌تر سنسور دنده عقب بوده است یا خاموش کردن سیلندرهایی که نیاز به نیروی آنها وجود نداشته است. اما امروزه خودروها فراتر از این امکانات را به درون اتاق خود راه داده‌اند و می‌توان به سامانه‌های هدایت خودکار آنها اعتماد نسبی کرد. در گذشته مواردی از سرقت خودرو‌ها با استفاده از لپ‌تاپ هم گزارش شده است اما این افراد با استفاده از نرم‌افزارهای ریست کردن کد‌های دیجیتال خودرو که در اختیار نمایندگی‌ها قرار داشته است، اقدام به چنین سرقتی کرده بودند که بر اساس نرم‌افزارهای ارائه شده توسط کارخانه نفوذ غیر‌مجاز صورت گرفته است. این نرم‌افزارها برای مواردی است که کلید ورود به خودرو از بین رفته باشد یا درست عمل نکند، در چنین مواقعی خودرو‌سازان راه‌های نفوذ به خودرو برای خودشان درنظر گرفته‌اند که گاهی مورد سوءاستفاده افراد قرار می‌گیرد.

نیسان زیر تیغ هکرها

نیسان زیر تیغ هکرها