ترفند فروش وارداتی
خرید یک خودروی وارداتی معمولا با حساسیت‌های زیادی همراه است. این حساسیت از آنجایی ناشی می‌شود که برای خرید یک خودروی خارجی باید هزینه زیادی پرداخت شود ضمن اینکه خریدار چنین خودرویی باید از قانونی بودن مرجع خرید و همچنین بی نقص بودن آن مطمئن باشد. از آنجایی که قیمت خودروهای خارجی در نمایندگی‌های فروش یا بازار آزاد تا حدود زیادی مشخص است، مهم‌ترین بخشی که در خرید یک خودروی وارداتی باقی می‌ماند اطمینان از انجام یک خرید قانونی و معتبر است. مشکلاتی که هنگام خرید یک خودروی وارداتی مشتری‌ها را سردرگم می‌کند، در برخی موارد به قدری پیچیده می‌شوند که در دست داشتن اطلاعاتی پیش از خرید می‌تواند مسیر معامله این دست خودروها را روشن‌تر کند. بر همین اساس با توجه به رشد آگهی‌های فروش ویژه و اقساطی خودروهای وارداتی که این روزها در برندهای مختلف مشاهده می‌شود، نظر یک کارشناس حوزه واردات را در رابطه با نکات ضروری که هنگام خرید یک خودروی وارداتی باید به آنها توجه شود جویا شدیم تا چنانچه قصد خرید یک خودروی خارجی را دارید با تکیه بر این اطلاعات خرید مطمئن‌تری را انجام دهید.
به شرکتی بودن آپشن‌ها دقت کنید
فربد زاوه کارشناس حوزه واردات خودرو به عنوان نخستین نکته، توصیه می‌کند به آپشن‌های خودرویی که قصد خرید آن را دارید توجه ویژه داشته باشید. آپشن‌های خودروهای وارداتی در مدل‌های مختلف به قدری متنوع هستند که به اشتباه انداختن مشتری از سوی فروشنده‌های سودجو در رابطه با آنها آسان‌ترین کار ممکن در یک معامله است.از جمله نکاتی که در رابطه با آپشن وارداتی‌ها توجه به آن ضروری است، این است که به شرکتی بودن این آپشن‌ها دقت کنید. به گفته زاوه این روزها بسیاری از خودروهای خارجی در مبدایی مانند دوبی به صورت غیرشرکتی به انواع آپشن‌ها مانند چراغ زنون، مانیتور، دوربین عقب، گرم‌کن صندلی و مانند اینها تجهیز می‌شوند. نصب آپشن‌هایی از این دست به دلیل غیراستاندارد بودن می‌تواند باعث کم شدن عمر خودرو یا بروز خطراتی مانند آتش‌سوزی در خودرو شود.
از سال تولید خودرو مطمئن شوید
دیگر توصیه به خریداران خودروهای وارداتی این است که از ادعای سال ساخت خودروی مورد نظر خود مطمئن شوند. برای به دست آوردن این اطمینان حتما سال تولید خودرو را با تاریخی که در شاسی خودرو حک شده است مطابقت دهید.
خودروی صفر بخرید
با توجه به اینکه تخلفی مانند دستکاری کردن کیلومترشمار خودروها این روزها بسیار رایج شده است، زاوه پیشنهاد می‌کند از صفر کیلومتر بودن خودرویی که تحویل می‌گیرید مطمئن شوید. در برخی موارد مشاهده شده است که خودروهای کارکرده بعد از صفر شدن کیلومترشمار، با نام خودروی صفر به مشتری‌ها تحویل داده می‌شود.
قراردادهایی محکم تنظیم کنید
این کارشناس توصیه می‌کند چنانچه از نمایندگی‌های رسمی خرید نمی‌کنید، هنگام عقد قرارداد شماره موتور خودرو یا آپشن‌هایی را که فروشنده وجود آنها در خودرو را مدعی شده است ذکر کنید تا در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری آن وجود داشته باشد. زاوه پیشنهاد می‌کند برای حصول اطمینان از آپشن‌هایی که فروشنده می‌گوید در خودرو وجود دارد، بهتر است خودروی مورد نظر خود را با آپشن نمونه‌هایی از خودرو که در سایت رسمی شرکت تولیدکننده وجود دارد مطابقت دهید. برای این کار کافی است به سایت رسمی شرکت سازنده مراجعه کنید تا از آپشن‌های موجود در هر مدل باخبر شوید. انجام این کار از آنجایی توصیه می‌شود که این روزها اصطلاح «فول آپشن» توسط فروشندگان بازار بسیار به کار برده می‌شود بدون اینکه تعریف درستی از امکانات فول آپشن وجود داشته باشد.
از مراجع معتبر خرید کنید
با توجه به اینکه واردات خودرو به کشور در حجمی انبوه و توسط افراد بسیاری با انگیزه کسب سود در حال انجام است؛ زاوه توصیه می‌کند از مراجعی خرید کنید که معتبر باشند. در این زمینه علاوه بر نمایندگی‌های رسمی فروش، می‌توانید از شرکت‌ها و دفاتر فروش معتبر و خوش‌نام که ثبت رسمی شده‌اند نیز خرید کنید.
از صحت کارت گارانتی مطمئن شوید
در بسیاری از مواقع کارت گارانتی خودروهای وارداتی باطل شده است یا از اعتبار رسمی برخوردار نیست. برای مثال ممکن است خودرویی که می‌خرید کارت گارانتی داشته باشد اما به دلیل گذشتن تاریخ آن، باطل شده باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از شماره‌گذاری خودرو، از سوی نمایندگی رسمی برندی که قصد خرید آن را دارید، از صحت کارت گارانتی و اعتبار آن مطمئن شوید.
پول را فقط به حساب رسمی شرکت واردکننده واریز کنید
آخرین نکته‌ای که زاوه بر آن تاکید دارد این است که مشتریان خودروهای خارجی، هزینه خرید خودروی مورد نظر خود را حتما به حسابی که شرکت واردکننده آن را اعلام کرده است واریز کنند. به گفته این کارشناس حوزه واردات خودرو، چنانچه برای خرید خودرو چک صادر می‌کنید «حواله‌کرد» چک را خط بزنید و آن را به نام شرکت واردکننده صادر کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید با «پشت‌نویسی» چک بار دیگر بر نام شرکت واردکننده تاکید کنید. تجربه نشان داده است که بیشترین تخلف روی داده از سوی نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی، دریافت پول یا چک از مشتری به نام یک شخص حقیقی است در حالی‌که هزینه خرید خودرو باید به حسابی حقوقی که شرکت واردکننده اعلام کرده است واریز شود. دقت داشته باشید که حساب‌های معتبر برای واریز هزینه خرید خودرو در سایت‌های رسمی شرکت‌های واردکننده خودرو ذکر می‌شود و شرکت‌‌ها تنها در قبال هزینه‌ای که به حساب رسمی شرکت واریز شده است قبول مسوولیت می‌کنند. در نهایت هنگام خرید از نمایندگی‌های واردکنندگان، تنها به تابلوهای این نمایندگی‌ها اکتفا نکنید و واقعی بودن آنها را در سایت‌های نمایندگان برندهای خارجی در کشور تطابق دهید.