ایسنا: کارشناس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه گفت: در دنیا بحث مطالعات عکس موضوع جدیدی است اما در ایران بر روی این موضوع خیلی کارهای منسجمی روی نداده است. افسانه کامران اظهار کرد: فرهنگ بصری و مطالعات فرهنگی دیداری یک اتفاق نو در دنیای امروز است و در حال تعریف این مبحث هستند و طبیعی است که در این میان مدیاهایی که برنمایشی شدن تاکید دارند، بر مباحث فرهنگ تصویری تاثیر بسزایی گذاشته‌اند و در این زمینه مردم را به سرعت به سمت تصویری حرکت داده‌اند. وی افزود: امروز رویکرد دنیا به تصاویر عوض شده است ما همواره در حال مصرف تصاویر هستیم و شیوه ادراک و جهان انسان‌ها را تصویرها شکل می دهند و در واقع تصویر یک نقش غالبی در فهم جهان دارد پس ما باید از لحاظ نظری بر موضوع تصویر مسلط باشیم.

این کارشناس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه ادامه داد: امروز تصویر در حال تغییر مناسبات است و موازنه قدرت و فرهنگ را به راحتی تغییر می دهد وقتی این اتفاقات روی می دهد چاره ای نداریم جز اینکه تصاویر را بفهمیم و جایگاه تصویر را در جایگاه مدرن و پسا مدرن بشناسیم و بدانیم که هر تصویر کجا چه نقشی بازی می کند. کامران با بیان اینکه امروز تصویر در شبکه های اجتماعی نقش بسزایی بازی می کند، افزود: بحث های اشتراک گذاری و حتی سایت‌ها و کانال‌های خوب وقتی انتخاب هوشمندانه‌ای از عکس دارند انسان‌ها را به سمت متن‌ها هم می‌کشاند. این برجسته سازی تصویر و نظام دیداری باعث می‌شود که پژوهش‌های جدی‌تری در مطالعات تصویری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه اکثر کسانی که در حوزه مطالعات فرهنگی هستند به مطالعات تصویری علاقه دارند اما کار منسجمی در این موضوع نشده است، افزود: امروز جریانی در حوزه تصویر وجود ندارد که بگوییم در زمینه مطالعات فرهنگی تصویری موضوع را بررسی کرده اند و فقط کارهای جسته و گریخته انجام می گیرد و جا دارد که جدی بدان بپردازیم. این کارشناس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما به جای اینکه رویکردهای تاریخی را گسترش دهیم متاسفانه در سطح می مانیم، گفت: در دنیا بحث مطالعات عکس موضوع جدیدی است اما در ایران بر روی این موضوع خیلی کارهای منسجمی روی نداده است.

کامران با تاکید بر اینکه رویکرد دنیا نشان می دهد که حواس دیداری بر حواس دیگر قالب است و در عین حال با توام حواس ارتباط دارد، گفت: غلبه حواس ما با حواس دیداری است برای مثال یک عکس در اینستاگرام با حواس دیداری شما ارتباط بر قرار می‌کند یا زمانی که با گوشی هوشمند کار می کنید درست است دیداری است ولی روی لمس نیز تاثیر گذاشته و حس لامسه را نیز تحریک می کند. وی اظهار کرد: آنچه امروز در دنیا رخ می‌دهد، نمی گذارد بگوییم که آینده تصویر چه می شود اما موضوع و نکته مهم این است ما امروز عجیب در بند تکنولوژی هستیم و تکنولوژی در ادراک ما تاثیر گذاشته است. این کارشناس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه گفت: تصویر پرخاشگرتر از نوشتار است و خیلی صریح صحبت می‌کند. در حالی که نوشته نیازمند توضیح است و عکس مفهوم نوشتار را هم می رساند و عمیق کار می کند. در گذشته عکس ها نوشتار را تکمیل می کردند اما امروز نوشتارهای یا کپشن های کوچکی هستند که یک عکس را توضیح می دهند.