مهاجرت از بنزین  به برق!

در طول تاریخ صنعت خودرو‌سازی هیچ گاه تا این حدود نقش فناوری در محصولات تولیدی پر‌رنگ نبوده است. در محصولاتی که خودرو‌سازان در ۵ سال گذشته از آن رونمایی کرده‌اند تغییرات در امکانات خودروها با شیب تند به‌صورت صعودی بوده است. پیشرفت و ورود بسیاری از فناوری‌ها از سایر بخش‌های صنایع به خودرو‌سازی باعث شده در بخش خودروهای برقی با تحولی بزرگ در افزایش کارآیی و سرعت و قدرت مواجه شویم. خودرو‌های برقی مجهز به پیشرانه‌های متعددی هستند که در کنار هم می‌توانند قدرت‌های باورنکردنی را تولید کنند. در کنار ساخت خودروهای برقی از سوی شرکت‌های بزرگ و پیشرو که توانسته‌اند محصولاتی با کیفیت و رقابتی را تولید کنند برای خودروهای معمولی نیز چاره‌اندیشی شده است. تصور کنید از نظر مالی امکان تهیه یک خودروی تمام برقی را ندارید یا اینکه این خودروها در دسترس شما نیستند و راه‌ها برای داشتن خودرویی برقی برای شما فراهم نیست. در این حالت ناامید شدن یا انتظار برای فراهم شدن شرایط راه مناسبی نخواهد بود.

پیش از اینکه وارد موضوع تغییر موتور و شرایط خودرو شویم لازم است از خودمان بپرسیم که یک خودروی برقی با خودروی بنزینی چه تفاوت‌هایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ نیاز است به ساختمان داخلی یک خودروی برقی بپردازیم. در خودروهای برقی امروزی دو بخش مهم وجود دارد که عبارتند؛ موتورهای الکتریکی و باتری‌های مخصوص این کار که وزن و فضای مخصوص به خود را نیاز دارند. در خودروهای بنزینی از موتورهای بزرگ‌تری در مقایسه با خودروهای برقی استفاده می‌شود و آنها به فضای بیشتری نیاز دارند تا در دل خودرو قرار بگیرند. موضوع دیگری که اهمیت زیادی دارد هزینه این تغییرات و جابه‌جا‌یی به سمت برقی شدن است. اگر بخواهیم همان موتورها و اتصالات و ماژول‌های رابط که در خودروی برقی تسلا مدل S استفاده شده است به کار گرفته شود، هزینه‌ها بسیار بالا خواهد رفت، چرا‌که خودرو نیاز به تغییرات اساسی دیگری نیز دارد. در این میان شرکت EPC Corporation کیت‌هایی را طراحی کرده که با قیمتی مناسب شما را از ایجاد تغییرات غیر‌حرفه‌ای در خودرو بی‌نیاز می‌کند. اما این هزینه‌ها شامل چه مواردی می‌شود که جزو موارد اولیه و ضروری است. ماژول کنترل‌کننده باتری‌ها در شرکت تسلا ۹۴۹ دلار قیمت دارد که ۵۶ دلار هزینه حمل هم به آن اضافه می‌شود. موتورها، باتری‌ها و کابل‌های خاص آنها و مبدل‌ها و بسیاری موارد دیگر لازم است تهیه شوند و در صورت تهیه آنها از شرکت تسلا قیمت آنها ۸۸۹۲ دلار خواهد بود. اما همان‌طور که گفته شد خودرو شما نیاز به تغییرات دیگری در شاسی و فضای داخلی موتور و جعبه دنده دارد که خودتان باید آنها را مناسب‌سازی کنید که ممکن است دانش این کار را در اختیار نداشته باشید یا برای شما بسیار پرهزینه باشد چرا‌که باید با آزمون و خطا و حتی تغییراتی که ممکن است فنی نباشند یا خطراتی را به همراه داشته باشد، مواجه شوید. در نظر بگیرید یک موتور برقی می‌تواند تا ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند که برخی از خودروهای معمولی نمی‌توانند این گشتاور بالا را تحمل کنند که این مساله خود به تنهایی چالشی بزرگ است.

راه‌حلی که شرکت ‌ای‌پی‌سی در نظر گرفته بسیار ساده و کارآمد است و در حال حاضر در سایت eBay برای فروش قرار داده شده است. این کیت ۸۲۵ دلار قیمت دارد و کمک می‌کند حتی فولکس‌های هوا خنک قدیمی یا خودروهای جدید را هم بتوان با نیروی برق حرکت داد و سایر ملزومات نیز با قیمت ۹۷۱۷ دلار همراه با این کیت معجزه‌گر ارائه می‌شود. شرکت‌ ای‌پی‌سی به‌عنوان شرکتی کانادایی و پیشرو در زمینه مدیریت انرژی و فناوری‌های مربوط به انرژی‌های پاک فعالیت می‌کند که توانسته با ایجاد یک کیت فوق‌العاده به نیازهای آینده بسیاری از خودروهای قدیمی برای قرار گرفتن در لیست خودروهای سبز پاسخی قاطع بدهد. تبدیل خودروهای قدیمی به خودروهای برقی به‌صورت محدود تا به حال انجام شده است و اگر ادعاهای شرکت سازنده درست باشد می‌توان انتظار داشت خودروهای بیشتری در زمان کوتاهی از سوخت فسیلی به سمت الکتریسته مهاجرت کنند. اما باید پیش از هر اقدامی به چند سوال پاسخ داده شود و آن هم این است که آیا خودتان قرار است این کار را انجام دهید یا از یک متخصص می‌خواهید به شما کمک کند؟ قصد تغییر چه نوع خودرویی را دارید؟ خودروهای سنگین‌تر به موتورهای برقی قوی‌تری نیاز دارند و خودروی شما باید فضای کافی برای موتور بزرگ‌تر داشته باشد. ترمز‌ها با تغییر موتور تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این موضوع حتما باید مد‌نظر قرار بگیرد. با وجود تمام چالش‌های پیش‌رو به‌نظر می‌رسد به زودی خودروهای قدیمی به کمک نیروی برق حیاتی دوباره خواهند یافت.

مهاجرت از بنزین به برق!

مهاجرت از بنزین به برق!