نمونه یک ژورنالیسم تخصصی موفق
افشین داورپناه (انسان‌شناس و عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر) شما با یک روزنامه «باری به هر جهت» با «رویکردهای عوامفریبانه و شلخته سیاسی حزبی» یا «پوپولیستی» مواجه نیستید! و در فضای مطبوعاتی سیاست‌زده و زرد ایران فقط همین عامل کافی است تا روزنامه‌ای را به نمونه‌ای قابل قبول تبدیل کند. «تقویت یک گفتمان اقتصادی با رویکرد لیبرال ـ دموکراتیک و مبتنی بر اوضاع سیاسی ـ اقتصادی ایران»؛ این رویکردی است که می‌توان از خلال دوازده سال فعالیت روزنامه دنیای اقتصاد برای آن متصور شد؛ کار آسانی نیست در شرایط مطبوعات ایران دوازده سال فعالیت مستمر، بدون وابستگی دولتی و در عین حال رقابت با روزنامه‌ها و نشریاتی که از صفر تا صد به پشتوانه حمایت‌های مادی و معنوی دولتی و شبه دولتی فعالیت می‌کنند! در تمام این سال‌ها، تلاش برای مواجهه علمی و در عین حال واقع‌بینانه با موضوعات اقتصادی (به ویژه موضوعات کلان و خرد اقتصاد ایران)، ویژگی متمایز و درخشان کارنامه دوازده ساله دنیای اقتصاد است. تلاشی که در طول آن، همه متخصصان حامی چنین رویکردی را گردهم آورده است.
کسانی که اقتصاد را با توجه به سایر مقولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار می‌دهند. از این رو بیهوده نیست که این روزنامه به پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی کشور تبدیل شده‌ و توانسته است در فضای «کم مخاطب بودن» روزنامه‌ها در ایران، مخاطبان خود را جذب کند؛ نمونه‌ای از یک ژورنالیسم تخصصی با جامعه هدف
مشخص.
اگر چه با همه این اوصاف، شاید توجه بیشتر به ابعاد فرهنگی و انسان‌شناختی اقتصاد و مباحث اقتصادی، می‌تواند در تداوم و تکمیل این مسیر و در تقویت این گفتمان، به‌طور چشمگیر، تاثیری مثبت و جریان‌ساز داشته باشد! در واقع نگاه به اقتصاد و مقولات اقتصادی می‌تواند بیش از این، از دریچه فرهنگ (مسائل فرهنگی و هنر) و همچنین مقولات اجتماعی (مسائل و مشکلات اجتماعی) و با رویکردی انسان‌شناختی مورد توجه قرار گیرد.
در این مسیر، البته تلاش برای جذب گسترده مخاطبان عام، تهدیدی است که می‌تواند رویه مناسب و متناسب کنونی را با چالش مواجه کند.