تولید تحلیل‌های منطقی
سیدجمال ساداتیان - تهیه‌کننده سینما تا جایی که دنیای اقتصاد را دنبال کرده‌ام به نظرم جایگاه خوبی را در میان رسانه‌های کشور کسب کرده است و این مساله ناشی از دادن اطلاعات و تحلیل‌های منطقی در حوزه اقتصاد برای مخاطبان است. درست است که جنس حوزه فرهنگ با حوزه‌های اقتصادی متفاوت است، اما به لحاظ صنعتی ابزار هر دو پول است که تعیین‌کننده است. تا پول در عرصه فرهنگ و هنر نباشد، یک فعال اقتصادی در این حوزه نمی‌تواند منویات ذهنی‌اش را بدون سرمایه تبدیل به اثر هنری کند.
نوشتن مقاله‌هایی برای باز کردن فضای بحث و گفت‌وگو بین فعالان اقتصادی و هنرمندان می‌تواند فهم مساله را برای فعالان هر دو حوزه راحت‌تر کند. اینکه یک فعال اقتصادی تاثیر فرهنگ، مثلا یک فیلم سینمایی را در کاری که انجام می‌دهد بفهمد، نیاز به مطالعه مقالاتی از جنس مطالب روزنامه دنیای اقتصاد دارد. یک فعال اقتصادی باید متوجه باشد که جنس کارهای هنری در بلوک غرب و شرق با هم متفاوت است. باید درک کند که در بلوک شرق همه فضاها توسط دولت اداره می‌شود، اما در بلوک غرب بخش خصوصی بسیار بالنده است. باید در این مقالات از بلاتکلیفی بخش خصوصی و دولتی در سینمای ایران گفته شود.
از طرفی نظارت‌ها و حاکمیت دولتی بر کارها وجود دارد، از طرف دیگر دولت سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند برای سرمایه‌گذاری. این تعارض در بحث سرمایه‌گذاری وجود دارد.شما نمی‌توانید پولتان را مدیریت کنید. این ضعف در این کشور وجود دارد. مقالات دنیای اقتصاد باید به این مساله بپردازد که ضعف بنیه اقتصادی آثار ما تحت تاثیر چه رفتاری است که به شدت نحیف شده است و نمی‌تواند روی پای خودش بایستد.
به همین دلیل مثل کمیته امداد(ره) برایش مدام بنگاه‌های اقتصادی تعریف می‌شود تا عصای زیر بغلش باشد. آسیب‌شناسی این نکته که کجای کار می‌لنگد، به شدت نیاز به نوشتن مقاله‌هایی دارد که بر مدیران دولتی و حاکمیتی اثر بگذارد و عرصه اقتصاد به‌خصوص اقتصاد فرهنگ، هنر و سینما را از بلاتکلیفی نجات دهد. شما می‌توانید در ستون‌هایی که به این حوزه اختصاص می‌دهید، از متخصصان حوزه اقتصاد برای باز کردن بحث‌های ریشه‌ای در این عرصه کمک بگیرید.