پنبه‌زنی بستر اقتصادی
شهرام شهیدی
Shahraam_shahidi@yahoo.com
فقط بخت و اقبال ما نیست که بالا و پایین می‌شود. قیمت سهام بورس در ایران هم در سال گذشته مدام بالا و پایین شد. البته پژوهشگران تاکنون نتوانسته‌اند درخصوص بالا رفتن نرخ سهام دلایل واضح و مشخصی کشف و یا اختراع کنند، اما در مورد علل سقوط سهام در بورس تا دلتان بخواهد دلیل متقن وجود دارد. ما سعی کردیم برخی پارامترها و فاکتورهای مهم تاثیرگذاری بر نرخ سهام بورس در کشور را رصد کنیم. یعنی بررسی کنیم چه کرده‌ایم که این شده و چه کنیم که این نشود:
1- وقتی یک آقازاده بچه کف بازار شود و بیفتد تو تجارت، کلی کشته مرده پیدا می‌کند و چون نرخ دیه افزایش پیدا کرده تامین هزینه دیه این همه کشته مرده به صرفه نیست و آقازاده مذکور بعد از مدتی بی خیال تجارت می‌شود و سهام سقوط می‌کند.

2- عدم افزایش نرخ بنزین منجر به علاقه شدید فعالان حوزه اقتصاد به ترک تجارت و انتخاب مسافرکشی به‌عنوان پرسودترین شغل کشور شده؛ بنابراین با افزایش نرخ بنزین می‌توان از بار ترافیک کاست و ترافیک را به سوی سازمان بورس هدایت کرد تا فعالیت بورس افزایش یابد.

3- افزایش آمار خانه‌های خالی در شهرهای بزرگ (احتمالا به علت کوچ معکوس شهرنشینان به روستاها به‌ویژه روستاهای مرزی) و میل شدید فعالان حوزه اقتصاد به حضور مستمر در خانه‌های خالی باعث دور شدن آنها از نبض بازار می‌شود؛ بنابراین باید در خانه‌های خالی دوربین‌های کنترل ترافیک نصب شود.

4- عدم انتخاب دکتر ولایتی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته باعث شده قاره جدیدی کشف نشده و امکان عقد قراردادهای جدید با کشورهای زیر پونزی جدید مهیا نشود.

5- عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در راس دولت هم یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سقوط ارزش سهام در بورس است. وقتی او بود فارغ از اتفاقات سیاسی اقتصادی و تحرکات جهانی چنان آماری ارائه می‌کرد که من با این چندرغاز حق التحریر هوس می‌کردم صبح بلند شوم خاویار بخورم. نمودارهای امیدوار‌کننده احمدی‌نژاد یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های افزایش امید به زندگی و به همین ترتیب از دلایل رونق کسب‌و‌کار بود. آدم با آمارهای او جهانی را می‌دید که در خواب هم ساختنش سخت بود.

6- عدم خودکفایی کشور در تولید بستر مناسب اعم از پر قو یا طبی باعث شده بسترسازی ما از سرعت پیشرفت عقب بماند و نتوانیم نه بستر مناسب برای اقتصادمان تهیه کنیم و نه بتوانیم بستر فعلی را با پنبه‌زنی موقتا اصلاح و آماده استفاده کنیم.