صنعتی سازی به ساخت و ساز پایدار می انجامد
تقریبا تمامی متخصصان و دست اندرکاران ساخت و ساز در کشور اذعان دارند که صنعتی سازی در کشور ما سهم قابل توجهی در ساخت وساز ندارد و این در حالی است که هرچه صنعتی سازی گسترش یابد، دوام وبقای ساختمان بیشتر می‌شود و دسترسی به توسعه پایدار محقق می گردد. اما موانع و مشکلات صنعتی سازی در ایران چیست که این امر را با تاخیر روبرو ساخته است؟ دکتر شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با دنیای اقتصاد به موانع و مشکلات پیش روی صنعتی سازی در کشور اشاره می کند.
آقای دکتر، الزامات و مشکلات صنعتی‌سازی چیست و این موضوع چقدر در کشور رعایت می‌شود؟
اصولا سهم ساخت و ساز در صنعتی سازی در کشور پایین است. خصوصا در بحث اجرا، صنعتی‌سازی کم رعایت می‌شود و قاعدتا با مزایایی که در صنعتی سازی وجود دارد هرچه صنعتی سازی را رواج دهیم به ساخت و ساز پایدار دست پیدا کرده و به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها کمک می‌کنیم.
ما در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی یک وظیفه حاکمیتی داریم و براساس قانون بودجه ۸۶ و ۸۸ باید صنعتی سازی را گسترش دهیم و فناوری‌های جدید را که به عنوان صنعتی سازی مطرح می‌شود تایید ‌کنیم. در این زمینه اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله اینکه اخیرا یک کمیته صنعتی سازی را در مرکز بنیان‌گذاری کرده ایم که ارکان آن عمدتا بخش خصوصی - انجمن‌های حرفه‌ای، سازندگان و شرکت‌های تولیدکننده صنعتی‌سازی و دانشگاهیان - است که موانع را بررسی می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند.
یکی از مشکلات صنعتی سازی این است که نیروی کار ماهر که بتواند مقوله صنعتی سازی را در کشور محقق کند نداریم.
در همین راستا برای تربیت نیروهای متخصص در مراکز آموزشی که در اختیار مرکز تحقیقات راه و شهرسازی است، برنامه‌هایی را برای دوره‌های کاردانی صنعتی‌سازی تدوین کرده‌ایم تا بتوانیم نیروی ماهر صنعتی ساز داشته باشیم.
علاوه براین، برای ساخت تجهیزات موردنیاز صنعتی سازی هم باید از صنایعی که این تجهیزات را تولید می‌کنند، حمایت لازم صورت گیرد.
یکی از موضوعاتی که مورد توجه ویژه وزیر محترم راه و شهرسازی است، موضوع افزایش سهم صنعتی سازی است. زیرا در شرایط فعلی حجم انبوه‌سازی که در کشور وجود دارد، با روش‌های ساخت سنتی توجیه ندارد.
لطفا در مورد اهداف تشکیل کمیته صنعتی‌سازی بیشتر توضیح دهید.
یکی از اهداف کمیته صنعتی سازی این است که طرح جامع صنعتی سازی را که پیش‌نویس آن نیز آماده است در معرض دید نقادانه ارکان مختلفی که درگیر این موضوع هستند اعم از دانشگاهیان، فعالان صنعت و انجمن‌های حرفه‌ای و علمی قرار دهد و در نهایت بتوانیم یک سند ملی برای صنعتی سازی تنظیم کنیم؛ سندی که در آن الزامات، وظایف و اختیارات حوزه‌های مختلف مشخص شده باشد.
در بحث فرهنگ‌سازی یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بخش قابل توجهی از مردم، ساختمان‌های صنعتی و پیش ساخته را نمی‌پذیرند و فرهنگ عمومی نسبت به این مسئله واکنش هایی نشان می‌دهد که خود یکی از موانع مهم صنعتی‌سازی است. مثلا اگر ساختمان به سرعت ساخته شود مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. این وظیفه متخصصان است که نشان دهند ساختمانی که به شیوه صنعتی‌سازی و سریع ساخته می‌شود، دارای دوام، زیبایی و انعطاف‌پذیری لازم و کافی است.