7 روش برای کاهش هزینه‌های خانواده
مدیریت اقتصادی یکی از هنرهای بزرگ افراد در زندگی است که با روش‌هایی ساده می‌توان این کار را عملی کرد. برخی از افراد از توان مدیریت بالایی برخوردارند و به راحتی قادر به پس‌اندازه کردن برای تامین اهداف و آرزوهای خود هستند اما برای گروهی دیگر، سعی در تامین هزینه خوراک و پوشاک ماهانه یکی از تلاش‌های بزرگ زندگی محسوب می‌شود و این افراد نمی‌توانند به راحتی هزینه‌ای را پس‌انداز کنند. اقتصاددان‌ها و مشاورها راهنمایی‌هایی را برای رسیدن به اهداف مالی، بدون تغییر در شیوه زندگی افراد، ارائه کرده‌اند که عبارتند از:

برای پس انداز کردن هزینه‌های ضروری را تعیین کنید.
اولین قدم در ایجاد بودجه، تعیین هزینه‌های ضروری یا ثابت از قبیل اجاره، قسط ماشین، قبض آب و برق است. شما می‌توانید هزینه‌های مواد غذایی و گاز را نیز در این دسته قرار دهید. این هزینه را با هم جمع کنید و از درآمد ماهانه خود کم کنید، مقدار باقی‌مانده پولی است که برای هزینه‌های اختیاری مانند تفریح، خرید، مسافرت، رستوران و ... قابل خرج کردن است.
استفاده از برنامه‌ها جهت پس‌انداز کردن دومین روش برای کاهش هزینه‌های زندگی است.
برنامه‌های تلفن‌ همراه و کامپیوتر بسیاری برای بررسی خرج‌های مالی و بودجه‌بندی‌ها در دسترس است. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه‌ها به‌صورت مداوم هزینه‌های خود را بررسی کرده و تصمیم‌های مالی هوشمندانه‌تری بگیرید. این را به خاطر داشته باشید که بودجه‌بندی امری انعطاف‌پذیر است و می‌توان اولویت‌ها را تغییر داد. می‌توان در هزینه برخی از خواسته‌ها صرفه‌جویی کرد یا خرید آنها را به ماه بعد موکول کرد.

جهت پس انداز یک صندوق اضطراری داشته‌ باشید.
تعیین زمان خراب‌شدن خودرو یا هزینه‌های منزل یا بیماری‌ها قابل پیش‌بینی نیست. این ضروری است که بودجه‌ای را برای حوادث غیرمنتظره زندگی کنار گذاشت و یک صندوق اضطراری را تهیه کرد. اگر شما بتوانید به‌طورتدریجی، سه تا شش ماه از هزینه‌های خود را ذخیره کنید، می‌توانید از قرض گرفتن در امان بمانید. اگر شما این صندوق را ندارید، از همین امروز شروع کنید.

برای پس‌انداز کردن همواره مواظب تغذیه خود باشید.
غذا خوردن یکی از واجبات زندگی همه افراد است. راه‌های زیادی برای داشتن تفکر هوشمندانه‌تری درباره هزینه غذا وجود دارد. بیرون غذا خوردن در اکثر موارد بیشتر از پخت‌وپز در خانه هزینه دارد، بنابراین حتی اگر از غذا پختن متنفر هستید، غذاهای سریع را برای پختن انتخاب کنید و از بیرون غذا خوردن اجتناب کنید. برای کاهش هزینه‌ها، شیوه مصرف مواد غذایی در خانواده باید اصلاح شود.

این پرسش را از خودتان بپرسید و به آن صادقانه پاسخ بدهید: چند درصد از مواد غذایی که می‌خرید و آنها را به خانه می‌آورید، نخورده باقی می‌ماند و دور ریخته می‌شود؟ بنابراین اگر می‌خواهید هزینه‌ها کاهش یابد و مواد غذایی دور ریخته نشود، خوب است هنگام خرید کمی بیشتر دقت کنید و روش خریدتان را تغییر دهید. بر همین اساس، توصیه می‌شود به جای اینکه فهرستی طولانی از مواد غذایی مختلف آماده کنید و به کمک آن خریدتان را انجام دهید، در طول هفته، مواد غذایی مورد نیاز برای وعده‌های اصلی و میان وعده‌های هفته بعد را یادداشت کنید و مقدار نیازتان را هم بنویسید تا هنگام خرید فقط براساس آنها مواد مورد نیاز را انتخاب کنید.

در مقابل می‌توانید سرگرمی‌های ارزان‌تر پیدا کنید. به جای رفتن به تئاتر به برنامه‌های عصرانه بروید یا فیلم کرایه کنید، سعی کنید به جای پرداخت هزینه اشتراک از ویدئو کلوب محل خود ویدئو و دی‌وی‌دی قرض بگیرید. آیا وقتی که می‌توانید دی‌وی‌دی برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان را اجاره کنید، واقعا لازم است که تلویزیون کابلی داشته باشید؟ همچنین می‌توانید در یافتن راه‌های کاهش هزینه و پر کردن وقت خانواده خلاقیت به خرج دهید، به جای بیرون رفتن، بازی‌های شبانه با خانواده خود ترتیب دهید یا برای کاهش هزینه هدایا سعی کنید کادوهای دسته‌جمعی تهیه کنید.
جهت پس‌انداز کردن هزینه مسکن خود را ارزیابی کنید.

سعی کنید اگر از خانه‌های مجردی استفاده می‌کنید با پیدا کردن یک همخانه خوب این هزینه را کاهش دهید. به جای تعویض مبلمان و وسایل منزل نیز سعی کنید آنها را تمیز نگاه داشته یا بازسازی کنید. شما می‌توانید بسیاری از مشکلات منزل را بدون دعوت از یک تعمیرکار به راحتی خودتان انجام دهید و در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. به‌عنوان مثال شارژر‌ها و آداپتور‌ها اگر همیشه به برق باشند بسیار پر مصرف خواهند بود در حالی که در حالت معمول تنها ۷ تا ۱۰وات برق مصرف می‌کنند. برای اینکه مد روز باشید از پرده‌های بسیار ضخیم و چند لایه استفاده نکنید که مجبور شوید برای روشنایی خانه حتی روز‌ها هم چراغ روشن کنید. فکر نکنید بستن درز‌ها و جلوگیری از هدر رفتن هوای داخل خانه فقط در فصل زمستان فایده دارد، بلکه در تابستان زمانی که هوای بیرون گرم است، نفوذ هوای گرم بیرون به داخل باعث می‌شود نیاز بیشتری به کولر داشته باشید. یخچال یک پنجم هزینه برق را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین استفاده مناسب از یخچال بهترین راه کاهش هزینه برق محسوب می‌شود. مثلا سعی کنید در یخچال و فریزر را بی‌مورد باز و بسته نکنید. برای قرار‌دادن باقی مانده غذا‌ها در یخچال صبر کنید تا کاملا در هوای بیرون خنک شوند. هرگز غذاهای داغ را در یخچال قرار ندهید. یخچال و فریزر را با فواصل کوتاه تمیز کنید. هنگام خرید به بر چسب انرژی روی یخچال دقت کنید.

علاوه بر این باید بدانید که وسیله پر مصرف دیگر در خانه‌ها ماشین لباسشویی است. سعی کنید در زمان و با اندازه مناسب از آن استفاده کنید. زمان اوج مصرف برق یعنی وقت غروب آفتاب مصرف برق بیش از زمان‌های دیگر است، بنابراین درصورت امکان در این زمان‌ها از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. اگر شاغل هستید و زمان زیادی را در منزل نیستید می‌توانید ماشین لباسشویی را به اندازه حجمش از لباس پر‌کرده و آخر شب هنگام خواب آن را روشن کرده یا صبح ۲‌ ساعت قبل از خروج از خانه آن را روشن کنید. مجبور نیستید برای اینکه زود‌تر لباس‌ها خشک شوند چندین دور از خشک‌کن استفاده کنید. لباس‌ها با کمی قرار گرفتن در برابر هوای آزاد خشک می‌شوند. همینطور دقت کنید هنگام خرید، ماشینی را انتخاب کنید که ۲ خروجی آب گرم و سرد داشته باشد. این کار کمک می‌کند در مصرف انرژی ماشین بیشترین صرفه‌جویی صورت بگیرد. برخی از انواع ماشین‌ها مجهز به برنامه‌های شست‌وشوی اقتصادی هستند. در زمان خرید دقت کنید متناسب با جمعیت خانواده ماشین لباسشویی موردنظرتان را بخرید. یک خانواده ۴‌ نفره نیازی به ماشین لباسشویی ۸‌ کیلویی ندارد بلکه یک ماشین ۵ یا ۶ کیلویی کفایت می‌کند.نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که از لوازم فانتزی برقی استفاده نکنید. برخی از لوازم به ظاهر کوچک مصرف برقشان بیش‌ از یخچال و ماشین‌لباسشویی است. مثلا قاب عکس‌های دیجیتالی برقی، دو برابر یک یخچال معمولی برق مصرف می‌کنند.

در فصل گرما نیز می‌توانید روی کولرهای آبی را سایبان خنک بگذارید و پوشال آنها را هر سال تعویض کنید. در کولر‌های گازی هم سالی یک بار فیلتر‌ها را بازبینی کنید. لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های کم‌مصرف تعویض کنید. مصرف برق در این نوع لامپ‌ها بسیار کمتر از لامپ‌های رشته‌ای است. لامپ‌های مهتابی هم مصرف برق کمتری دارند. لامپ‌های LED هم انتخاب بهینه‌ای هستند که هم مصرف کمتری دارند و هم تاخیر در روشن شدن و چشمک زدن ندارند.هنگام خرید مانیتور و تلویزیون هم این نکته را در نظر بگیرید که انواع LED و LCD بهترین نوع از نظر مصرف انرژی هستند و تلویزیون‌های پلاسما بیشترین مصرف انرژی را دارند. اگر در خانه از رنگ‌های روشن استفاده کنید، باعث می‌شود در مصرف برق صرفه‌جویی شود چون دیر‌تر به روشن‌کردن لامپ نیاز خواهید داشت. اصلا ضرورتی ندارد که تمام طول شب راهروهای آپارتمان شما روشن باشند. برای کنترل این حالت می‌توان از حسگرهای تشخیص حضور افراد استفاده کنید و حتی از این امکان می‌توان در اتاق کودکان هم که مرتب لامپ‌هایش روشن می‌ماند استفاده کرد. استفاده از این‌نوع امکانات، هزینه اولیه چندانی نخواهد داشت و با کمی همکاری اهالی ساختمان می‌توان با کمترین هزینه این‌گونه سیستم‌ها را در منازل مسکونی و آپارتمان‌ها نصب کرد.اگر در حال ساخت خانه هستید حتما از عایق کاری دیوار‌ها و سیستم‌های هوشمند نظیر « BMS » استفاده کنید. سیستم‌های جدید به سادگی و بدون نیاز به سیم‌کشی می‌توانند روی کامپیوترهای خانگی نصب شوند. در این سیستم‌ها می‌توان با در نظر گرفتن میزان لازم روشنایی و گرما در روز مصرف انرژی را بسیار محدود‌تر کرد.

در راه پس انداز کردن معقول باشید.
این را به خاطر داشته‌ باشید که شما هرگز نمی‌توانید صد در صد بودجه‌بندی خود را رعایت و پس انداز کنید. بودجه‌بندی نیز مانند رژیم غذایی یا برنامه ورزشی به تمامی انجام پذیر نیست و باید واقع بین بود. سعی کنید با شروع تنظیم اهداف کوچک و عملی کردن آن، اراده خود را برای دستیابی به خواسته‌های بزرگ تقویت کنید. بودجه‌بندی نوعی ماراتن است و دو سرعت نیست.
ارزان‌ترین‌ها همیشه بهترین نیستند.

خیلی وقت‌ها تصمیم می‌گیریم کالاهای ارزان‌تر را انتخاب کنیم و به اشتباه فکر می‌کنیم این کار به نفع‌مان است. در صورتی که خرید ارزان‌ترین اجناس همیشه بهترین انتخاب نخواهد بود. به‌عنوان مثال، وقتی که می‌خواهید هزینه‌های زندگی را کاهش دهید و برای همین یک جفت کفش ارزان را انتخاب می‌کنید چه فایده‌ای برای شما خواهد داشت اگر کفش پس از چند روز یا چند هفته و چند ماه پاره شود و دیگر قابل استفاده نباشد؟ مسلما در چنین شرایطی ناچار می‌شوید دوباره مبلغی از درآمدتان را برای خرید کفش جدا کنید و با این کار مجبورید هزینه بیشتری بپردازید. پس منطقی است کالاهایی را بخریم که جنس بهتری دارد و حتی اگر گران‌تر است و زمان بیشتری برای ما کار می‌کند.نام‌های تجاری معروف می‌تواند هزینه‌های شما را افزایش دهد.

کم نیستند کسانی که فقط به دنبال نام تجاری خاصی هستند و می‌خواهند کالاهایی معروف و مشهور را بخرند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید، خوب است یک بار به کالاهای مشابه دیگر هم توجه کنید. در بسیاری از موارد، کالاها چندان تفاوتی با هم ندارد، اما یکی از آنها با نام تجاری خاصی گران‌تر از بقیه است و می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. پس بهتر است برای خرید کالاهای مورد نیازتان بیشتر از اینکه به نام تجاری آنها توجه داشته باشید، به کیفیت و مواد اولیه آن فکر کنید. البته این موضوع در مورد بیشتر کالاها هم صدق می‌کند؛ مواد غذایی، پوشاک، شوینده‌ها و... خیلی فرقی ندارد و فقط باید یادتان باشد وقتی کالای خاصی را با نام مشخص و گران‌تر از اجناس مشابه آن می‌خرید، در بیشتر موارد تنها پول نامش را پرداخته‌اید و نه خود محصول را.

نکته کلیدی مهمی که می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش هزینه‌های زندگی داشته باشد پرسیدن چند سوال قدرتمند می‌تواند ذهن ما را باز نگه داشته تا تصمیمات بهتری بگیریم. به‌عنوان مثال هنگام گشت و گذار در خیابان‌های واقعی یا مجازی (فروشگاه‌های پر زرق و برق اینترنتی) یکی از مواردی که توجه را به شدت جلب می‌کند گوشی‌های جدید موبایل با امکانات جدید و رنگ و لعاب‌های ظاهری و باطنی است که هوش از سر همه می‌برد. در این زمان می‌توان سوالات زیر را پرسید و صادقانه جواب داد و احساسات را کنترل کرد (نقطه‌ عطفی که تولیدکنندگان هوشیار، سعی به تحریک آن دارند)

آیا من به آن نیاز دارم؟ اگر بله حداقل یک هفته دلایل نیاز خود را حلاجی کنید. انواع مدل‌ها را بررسی کنید. قابلیت‌ها و قیمت‌ها را در کنار هم بگذارید و در صورت امکان انتظارات خود را از آن کالا بنویسید.
آیا می‌توانم آن را بدون قرض و وام تهیه کنم؟
اولویت بندی مالی زندگی من چیست؟ پس انداز، خرید خانه، مسافرت، سرمایه‌گذاری ….
آیا برای این خرید از قبل برنامه‌ریزی کرده‌ام؟ پولی را برای خریدهای این چنینی پس‌انداز کرده‌ام؟

این پرسش‌ها را می‌توانید برای خرید‌هایی که به بودجه بیش از ۱۰۰ هزار تومان نیاز دارد به کار ببرید. تمام خریدهای بالای ۱۰۰ هزار تومان خود را حداقل با یک هفته تاخیر انجام داده و در این زمان به پرسش‌هایی مانند بالا فکر کنید.
اگر پس از تمام پرسش‌ها و بررسی‌ها اقناع شدید که کالا یا خدمتی را نیاز دارید، آن را خریداری کنید و از داشتن آن لذت ببرید؛ اکنون احتمال پشیمانی پس از خرید(مساله‌ای که متاسفانه در خریدهای احساسی زیاد اتفاق می‌افتد) برای شما بسیار کم شده است.