خبرگزاری «آذر نیوز» در گزارشی به آینده صنعت گردشگری ایران در پساتحریم می‌پردازد و می‌نویسد، به‌نظر می‌رسد که توافق اخیر برای صنعت گردشگری ایران فرصت‌های بسیاری را پیش‌روی ایران قرار خواهد داد. با رفع تحریم‌های ایران راه برای عادی شدن روابط ایران و کشور‌های خارجی هموار خواهد شد. این امید در بخش گردشگری ایران وجود دارد که می‌تواند میلیارد‌ها دلار درآمد به ایران بیفزاید. ایران با پیشینه تاریخی، تنوع فرهنگی و آب و هوا و طبیعت زیبا باعث می‌شود که صنعت گردشگری این کشور جذاب به‌نظر برسد. در چارچوب توافق صورت گرفته برای گسترش صنعت توریسم، هفت کشور برای ورود به ایران نیازی به اخذ روادید ندارند. طبق اخبار منتشر شده از رسانه‌های ایرانی، شهروندان کشور‌های ترکیه، لبنان، آذربایجان، گرجستان، بولیوی، مصر و سوریه می‌توانند از 15 تا 90 روز در ایران بدون ویزا اقامت کنند. هم‌اکنون مقامات ایرانی در حال بررسی لغو روادید 60 کشور خارجی هستند تا بتوانند بدون اخذ روادید به ایران رفت‌و‌آمد کنند. ایران یکی از مقاصد مناسب برای گردشگری است و انتظار می‌رود که این بخش در سال‌های آتی با رشدبسیاری همراه باشد. رئیس‌جمهور ایران امیدوار است که ایران هر ساله 10 میلیون گردشگر بین‌المللی جذب کند. مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص گفت: «بخش گردشگری بیش از باقی بخش‌ها از دستاورد توافق هسته‌ای بهره خواهد برد. خبر لغو احتمالی تحریم‌ها صنعت گردشگری ایران را به ذوق آورده است.»

کشور‌های غربی اکنون تمایل دارند ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند. برخی از کشور‌های غربی در حال حاضر محدودیت‌های خود را برای ورود به کشور‌های اسلامی کاهش می‌دهند .به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بریتانیا مراحل ادارای خود را برای صدور روادید برای ورود گردشگران این کشور به ایران تسهیل کرده است. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در این خصوص گفت: «با روی کار آمدن دولت روحانی خصومت بین دو کشور کم شده است.»
در گزارشی دیگر روزنامه دیلی تلگراف انگلیس در گزارشی به رشد چشمگیر علاقه گردشگران انگلیسی به ایران پرداخته است. این گزارش براساس مصاحبه‌های انجام شده با مدیران چند آژانس مسافرتی در لندن تنظیم شده است. مدیر یکی از این آژانس‌ها می‌گوید: «ظرفیت قبلی برنامه‌ریزی شده این آژانس برای سفر به ایران پر شده و مشغول برنامه‌ریزی جدید هستند.» مدیر آژانس دیگری نیز با اشاره به بهبود چشمگیر شرایط در ایران در ماه‌های اخیر و افزایش تمایل سفر گردشگران انگلیسی به ایران می‌گوید: «در سال ۲۰۱۳ تنها ۲۴ گردشگر توسط آژانس من به ایران سفر کردند؛ درحالی‌که تنها در سه ماه نخست سال جدید میلادی ۵۰ گردشگر به ایران فرستاده‌ام و روند رو به رشد تقاضا برای سفر به ایران همچنان ادامه دارد.»

pic۱



مدیر یک آژانس مسافرتی دیگر در لندن نیز با اشاره به بهبود چشمگیر روابط ایران با غرب و کاهش تنش‌ها بر سر مساله هسته‌ای در ماه‌های اخیر با روی کار آمدن حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری در ایران می‌گوید: به‌نظر من ایران دارد به جایگاه واقعی خود به‌عنوان یک مقصد گردشگری نزدیک می‌شود.
وی همچنین با اشاره به رشد چشمگیر گردشگران میانمار پس از تغییرات در فضای سیاسی این کشور در سال‌های گذشته پیش‌بینی کرد که ایران نیز در آینده نزدیک همانند میانمار رشد چشمگیر گردشگرانش را تجربه کند.
البته در ماه‌های اخیر دولت انگلیس شرایط سفر گردشگرانش را به ایران تسهیل کرده و با حذف اخطارها برای سفر به ایران در سایت وزارت خارجه این کشور، تنها مناطقی در نزدیکی مرز ایران با افغانستان و عراق را برای گردشگران ناامن اعلام شده است. این خبرگزاری در ماه ژانویه نیز پیش‌بینی کرده بود که ایران با بهره بردن از تاریخ چند هزار ساله، فرهنگ غنی و میهمان‌نوازی مردمانش در سال ۲۰۱۴ به یکی از ۲۰ مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل شود.

مدیر آژانس مسافرتی «ان نون» نیز می گوید: ایران کشوری امن برای گردشگری است و روابط دیپلماتیک در حال بهبود است، ما پیش بینی می‌کنیم که بسیاری از مردم از فرصت به دست آمده استقاده و از بناهای تاریخی و مردم میهمان‌نواز ایران بازدید کنند. شورای جهانی مسافرت و گردشگری پیش‌بینی کرد که صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۶/ ۶ درصد رشد خواهد داشت.
در این گزارش آمده است که میزان درآمد صنعت گردشگری ایران در سال 2014 میزان 8/ 7 میلیارد دلار بوده است. به گفته مقامات ایرانی، این کشور قصد دارد تا سال 2025، بالغ بر20 میلیون گردشگر جذب کند که درآمدی معادل با 30 میلیارد دلار برای ایران خواهد داشت. شورای جهانی مسافرت و گردشگری ارزش صنعت گردشگری ایران در سال 2014 را 7/ 23 هزار میلیارد تومان اعلام و پیش‌بینی کرد این صنعت در سال‌جاری میلادی رشد 6/ 6 درصدی را تجربه کند. در ادامه این گزارش به عملکرد صنعت گردشگری ایران در سال 2014 اشاره شده که سهم مستقیم این صنعت در تولید ناخالص داخلی ایران طی این سال را 7/ 23 هزار میلیارد تومان و سهم غیرمستقیم این صنعت را 1/ 65 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. بر این اساس صنعت گردشگری ایران در سال 2014 سهم مستقیم 3/ 2 درصدی و سهم غیرمستقیم 3/ 6 درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران طی این سال داشته است.

شورای جهانی مسافرت و گردشگری پیش‌بینی کرده است صنعت گردشگری ایران در سال 2015 با رشد و رونق مواجه شود و تولید ناخالص داخلی مستقیم این صنعت در سال 2015 با رشد 6/ 6 درصدی نسبت به سال قبل به 2/ 25 هزار میلیارد تومان و تولید ناخالص داخلی غیرمستقیم این صنعت با رشد 1/ 6 درصدی به 69 هزار میلیارد تومان برسد.
همچنین براساس این گزارش صنعت مسافرت و گردشگری ایران در سال ۲۰۱۴ به‌طور مستقیم برای ۴۱۳ هزار نفر و به‌طور غیرمستقیم برای یک‌میلیون و ۲۲۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد. سهم این صنعت از کل اشتغال ایجاد شده در ایران در سال ۲۰۱۴ به‌طور مستقیم ۸/ ۱ درصد و به‌طور غیرمستقیم ۳/ ۵ درصد بوده است.

این سازمان پیش‌بینی کرده است که اشتغال مستقیم ایجاد شده توسط صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۵ با رشد ۴/ ۴ درصدی به ۴۳۱ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم با رشد ۱/ ۵ درصدی به یک‌میلیون و ۲۸۵ هزار نفر برسد.
براساس این گزارش ایران در سال 2014 از محل صادرات از طریق صنعت گردشگری 2490 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. این رقم معادل 1/ 1 درصد کل صادرات ایران بوده است و پیش‌بینی شده است صادرات ایران از محل صنعت گردشگری در سال 2015 رشد 2/ 3 درصدی را تجربه کند و به 2569 میلیارد تومان برسد.
میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت گردشگری ایران در سال میلادی گذشته نیز ۸۳۶۰ میلیارد تومان اعلام شده که این رقم معادل ۳ درصد کل سرمایه‌گذاری انجام شده در اقتصاد ایران بوده است. براساس پیش‌بینی شورای جهانی مسافرت و گردشگری سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت گردشگری ایران در سال‌جاری میلادی رشد ۳/ ۴ درصدی نسبت به سال قبل خواهد داشت و به ۸۷۱۹ میلیارد تومان خواهد رسید. این گزارش رتبه صنعت گردشگری ایران را از نظر بزرگی در سال ۲۰۱۴ میان ۱۸۴ کشور جهان ۴۰ و از نظر سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور ۱۳۷ اعلام کرده است. پیش‌بینی شده است صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه ۲۱ جهان را از نظر رشد به دست بیاورد.