لزوم حمایت از تولیدکنندگان با حذف موانع
دنیای اقتصاد-گروه صنعت-نایب رییس اول و دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور در شهرک صنعتی توس از بزرگ‌ترین واحد تولید و بسته‌بندی چای در شرق کشور بازدید کردند. در این بازدید که با حضور مدیران گروه تولیدی شاهسوند انجام شد، هیاتی از اتاق بازرگانی ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف و خطوط تولید و بسته‌بندی این واحد صنعتی، به گفتگو و تبادل نظر با دست اندرکاران مجموعه پرداختند.
نایب رییس اول اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این بازدید با تاکید بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان به عنوان موتورهای محرک اقتصاد کشور گفت: امروز از مجموعه‌ای بازدید کردیم که به‌صورت سنتی در چند نسل در واردات، بسته‌بندی و توزیع چای فعالیت داشته‌اند و نسل اخیر توانسته با یک توسعه سریع و همه جانبه، به نوعی زحمات بیش از یکصد ساله خانواده خودش را در این حوزه متبلور کند و به‌صورت یک برند معتبر در جامعه مطرح شوند.
محمد سیادت با بیان اینکه متاسفانه رتبه ما در فضای کسب و کار رتبه پایینی است، ادامه داد:علی‌رغم توجه مدیران ارشد استان به توسعه کارآفرینی و حذف موانع پیش‌روی آن، متاسفانه برخی از مسئولان هنوز بدون توجه به واقعیت‌های اقتصاد و اجتماع ما، به گونه‌ای اعمال مدیریت می‌کنند که به‌ جای کمک به توسعه اشتغال و اقتصاد استان، باعث ایجاد یاس و مانع می‌شوند. وی افزود: هدف ما توسعه بیشتر این مجموعه از طریق رفع موانعی است که پیش پای این واحدها قرار دارد. مجموعه گروه شاهسوند از گروه‌های صنعتی تجاری ارزشمند استان است که از چند دهه گذشته روند خوبی را طی کرده و در یک دهه گذشته هم آقای سعید فیصل و برادرانشان در توسعه این مجموعه بسیار موفق بوده‌اند.
نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه با تحسین شیوه کار این گروه تولیدی در توجه ویژه به مبانی و اصول کار حرفه‌ای آن هم در شرایط نامساعد اقتصادی، گفت:در برندسازی، ایجاد سبد محصول و بسته‌بندی بسیار موفق عمل کرده‌اند و امروز این گروه صنعتی را به عنوان یک مجموعه موفق در داخل و خارج از کشور می‌شناسند. وی افزود: در واقع چنین مجموعه‌هایی که در این شرایط دشوار توانسته‌اند به این موفقیت‌ها دست پیدا کنند، اگر در شرایط مساعد قرار گیرند، می‌توانند تبدیل به برندهای معتبر جهانی شوند.
سیادت ادامه داد:امیدواریم با حمایت مسئولان استان و حذف قوانین باز دارنده و کاهش اختیارات بعضی دستگاه‌ها برای جلوگیری از تخریب روند فعالیت‌های واحدهای صنعتی و اقتصادی، شاهد بهبود شرایط کسب و کار و بهبود وضعیت این واحدها باشیم. وی ادامه داد: امیدواریم که با کاهش موانع تولید و نگرانی‌های فعالان اقتصادی، شاهد حضور بیشتر تجار و بازرگانان و ورود بیشتر سرمایه‌های بازار به سمت فعالیت‌های اقتصادی اشتغال‌آفرین تولیدی و صادراتی باشیم.
نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پایان گفت: امروز علاوه بر بازدیدی که داشتیم و مشکلاتی که مطرح شد، حامل این پیام برای مجموعه گروه شاهسوند بودیم که قدردان فعالیت‌ها و تلاش‌هایشان در کار آفرینی، ایجاد اشتغال و الگو شدن در بستری از رویکردهای بازاریابی نوین هستیم.


نقش برند در توسعه صادرات کشورها
دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در این این بازدید با اشاره به نقش برند در توسعه صادرات کشورها گفت: نقش برند در توسعه صادرات کشورها نقش بی بدیلی است، اما نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود، این است که هرچه ما بتوانیم حضورمان را در بازارهای جهانی پررنگ‌تر کنیم به برندسازی و تقویت و حمایت برند می‌انجامد.
علی کبیر گفت: اگر به بررسی‌های کارشناسی نگاهی بیندازیم، متوسط ماندگاری صادرات ما به کشورهای آسیای میانه دو ونیم سال است و در این میان واحدهایی داریم که 15 تا 20 سال حضور دارند و واحدهایی هم داریم که یک بار مصرفند. یعنی یک بار فرصت حضور را پیدا کرده‌اند و دیگر نتوانستند بازارهای صادراتی‌شان را حفظ کنند. وی ادامه داد: واحدهایی که برای نقش برند اهمیت قایل شدند، توانسته‌اند این ماندگاری را افزایش دهند و شرایطی را ایجاد کنند که رضایت مشتری را حفظ کنند. چون ما بعد از رضایت مشتری، وفاداری مشتری را مد نظر داریم. یعنی مشتری‌ها خودشان تبلیغ کننده آن کالا و برند می‌شوند.
دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وظایف تشکل‌های اقتصادی در حمایت از برندهای داخلی، گفت:یکی از وظایف ما به عنوان تشکل‌های اقتصادی، حمایت از برندهای قوی است چراکه باید بتوانیم بازارهای خود را حفظ کنیم و توسعه دهیم. در توسعه بازارها یک موضوع محوری وجود دارد. ما باید به بعضی از بازارها نفوذ و آن‌ها را حفظ کنیم و در استراتژی گروه شاهسوند این موضوع را شاهد هستیم که با حفظ بازارهای موجود، به دنبال رسوخ و گسترش بازارهای جدید است.
کبیر ادامه داد:اگر به آمار صادرات توجه کارشناسانه داشته باشیم، می‌بینیم که براساس آمارها 10 قلم اول صادراتی ما نزدیک به 90 درصد حجم صادرات را پوشش می‌دهد. یعنی اینکه اگر به دنبال گسترش صادراتمان هستیم، این10 قلم کالای استراتژیک استان، صنایع بسته‌بندی، چای و زعفران، از صنایع استراتژیک ما هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند و حمایتشان کنیم.


صادرات کالاهای خراسان
به 105 کشور جهان
دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به برنامه‌های راهبردی توسعه استان گفت: در راهبرد توسعه خراسان رضوی که بررسی کارشناسی آن انجام شده است، ما به حدود ۱۰۵ کشور جهان از استان کالا صادر می‌کنیم. اما ۱۰ کشور از این تعداد حدود ۸۰ درصد صادرات ما را به خود اختصاص داده‌اند.
کبیر افزود:اتاق باید به دنبال تقویت این‌ها برای حفظ بازارها باشد و نیز اقدام به شناسایی بازارهای جدید کند. یکی از بحث‌ها در اتاق بسترسازی است، یعنی هماهنگی با نهادهای خدمات در حوزه تولید، ایجاد بسترهای فعالیت موجود استان و بهبود فضای کسب و کار برای تولید و صادرات. وی در پایان گفت:هفته گذشته اولین قدم را در این زمینه در استان برداشته‌ایم و با مجموعه مدیران یکی از سازمان‌ها برای فراهم آوردن فضای مناسب کسب و کار در زیرمجموعه این سازمان، جلساتی داشته‌ایم که در آینده نزدیک در مورد جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
ایجاد اشتغال ۱۲۵۰ نفری
در ادامه این بازدید رییس هیات مدیره گروه صنعتی شاهسوند به بیان دستاوردهای این گروه در حوزه اشتغال و کارآفرینی پرداخت و با بیان اینکه با انگیزه طراحی و بسته‌بندی وارد این کار شده است، گفت: امروز 1250 نفر در گروه شاهسوند که متشکل از 7 شرکت تولیدی، بسته‌بندی، تحقیقاتی و دانش‌بنیان است مشغول به کار هستند که 850 نفر از این تعداد در 30 شعبه پخش و 450 نفر در استان مشغول فعالیت به صورت دائم هستند.
محمد سعید فیصل با بیان اینکه این واحد تولیدی اولین واحد بسته‌بندی صنعتی چای کشور است که در فضایی بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع فعالیت می‌کند، گفت:۳۴۸ کد محصول داریم که چای، ادویه، حبوبات، زعفران، کافی میکس، شکلات داغ، رب و کنسرو از جمله کالاهای اصلی تولیدی در این گروه است. انتخاب این واحد به عنوان واحد نمونه سازمان غذا و دارو در سال ۹۰ و همچنین واحد نمونه اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی در سال های ۸۴ و ۹۰ در کنار عناوین متعدد دیگر کشوری، شاهدی بر کیفیت مطلوب محصولات ماست.وی در ادامه با بیان اینکه بسته‌بندی و صادرات چای خالص ایرانی را با هدف فرهنگ‌سازی استفاده از چای ایرانی در جهان دنبال می‌کنیم، گفت: با صادرات به ۵ قاره جهان در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و در همین راستا در سال‌های ۸۷ و ۹۰ موفق به کسب عنوان صادرکننده نمونه شده‌ایم. امسال هم پیش‌بینی کرده‌ایم که تا پایان سال ۳ میلیون دلار صادرات به کشورهای مختلف جهان داشته باشیم.
فیصل ادامه داد:کشورهای هدف صادراتی ما افغانستان، عراق، قرقیزستان و تاجیکستان هستند و هدف ما صادرات با تکیه بر چای تولید داخل و به صورت بسته‌بندی و فرآوری شده با ایجاد ارزش افزوده مناسب و جلوگیری از خام فروشی است.رییس هیات مدیره گروه شاهسوند در پایان با انتقاد از وضعیت نقدینگی کشور خواستار توجه ویژه مسئولان به این موضوع و حمایت از تولید شد و گفت: جریان نقدینگی در اقتصاد دچار مشکل شده است به‌طوریکه در سال 90 معادل 3سال قبل از آن چک برگشتی داشته‌ایم.