استارت جان‌سخت‌ها!

یکی از جذاب‌ترین مسابقات اتومبیلرانی رشته دودیفرانسیل یا آفرود است که در ایران هم به دلیل شرایط مناسب جغرافیایی کشور طرفداران پر و پا قرصی در همه جا دارد. سال‌ها است که مسابقات قهرمانی کشور در این رشته برگزار می‌شود و همیشه با هیجان، جذابیت، حاشیه و زیبایی‌هایی همراه بوده که طرفدارانش را از خانه‌های گرم و نرم به بیابان و جنگل کشانده است.

مسابقات در سال ۹۵ در حالی آغاز شد که قوانین فنی، ایمنی و در کل مبنای کلاس بندی مسابقات کاملا تغییر کرده است. هر چند این تغییرات با نظرات مخالف بعضی از شرکت‌کنندگان و متخصصان همراه بود اما، آنچه مشخص است در دراز مدت قوانین جدید می‌تواند به پیشرفت مسابقات کمک کند. در هر حال استان قزوین اولین ایستگاهی بود که آفرودسواران در آن توقف کردند. اولین مرحله از سری مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی این استان برگزار شد. مسابقه‌ای که از نظر کیفیت و نظم جزو بهترین مسابقات برگزارشده در سال‌های اخیر بود. هیات‌ موتورسواری و اتومبیلرانی و کمیته دودیفرانسیل استان قزوین حالا بعد از برگزاری چند مسابقه داخلی و بین‌المللی به گفته چند تن از شرکت‌کنندگان، از میزبانان خوب مسابقات دودیفرانسیل به شمار می‌روند.

در این رویداد حدود ۱۲۰ شرکت‌کننده از ۱۶ استان کشور حضور داشتند. شرکت‌کنندگان منتخبی که در ۵ کلاس با حجم موتورهای تا ۲۵۰۰ سی سی، از ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سی‌سی، از ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ و کلاس بیش از ۴۵۰۰ سی سی و کلاس اختصاصی بانوان با هم به رقابت پرداختند. محلی که مسابقات در آن برگزار می‌شد، منطقه باراجین در استاق قزوین است. این منطقه با داشتن تپه‌های متعدد و البته رودخانه فصلی، برای برگزاری مسابقه آفرود بسیار مناسب است. زیرا طراحان مسیر می‌توانند به راحتی با استفاده از ماشین‌آلات سنگین، تغییرات مختلفی در پیست ایجاد کنند. در این مسابقه هم بخش اصلی مسیر تقریبا مانند مسابقات گذشته بود. هر چند تعداد موانع مسیر کمتر شده بود و چاله‌های آب بیشتری در مسیر وجود داشت. از این رو باید گفت این مسابقه بیشتر سرعتی بود تا قدرتی.

هر چند آن دست از خودروهایی که سیستم جرقه‌زنی پیشرانه و در کل موتور خودرو را در مقابل نفوذ آب بهتر کاور کرده بودند، توانستند راندمان بهتری داشته باشند. این مسابقه از جهاتی دارای چند نکته بود. اول اینکه کلاس بانوان به‌صورت اختصاصی برگزار شد. دوم جابه‌جایی رانندگان در کلاس‌های مختلف بود. به‌طوری که پرویز شه بخش مدعی همیشگی کلاس هایلوکس یا ۴ انژکتور در گذشته، حالا با هایلوکس ۸ سیلندر در کلاس آزاد حضور داشت. ضمنا آرین زرجو پس از چند سال دوری از مسابقات دوباره به مسابقات بازگشته بود تا به قول خودش برای آینده آماده شود. از طرفی خودروهای شرکت‌کننده و عملکرد سیستم‌های فنی آنها به خصوص دربخش سیستم فنربندی نشان داد دیگر دوره استفاده از ابزارها و روش‌های سنتی گذشته است.

در کلاس ۸ سیلندر و در حالی که پوریا حسین، پرویز شه بخش و چند شرکت‌کننده دیگر حضور داشتند، بابک فقیه نصیری توانست سوار بر نیسان سافاری مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر GM به مقام اول دست پیدا کند. او در گفت‌وگویی کوتاه با دنیای ماشین گفت: مسابقه بسیار خوبی بود و من به خاطر میهمان‌نوازی و زحمات دوستان در استان قزوین از آنان تشکر می‌کنم. وی ادامه داد: مسیر مسابقه بیش از اینکه دارای موانع باشد سرعتی بود و این باعث می‌شد خودروها کمتر در مسیر گیر بیفتند. هر چند همان چند خودرویی هم که در مسیر ماندند به دلیل تدارکات و امداد به موقع مانعی در برگزاری مسابقه نشدند. اما اگر امکان تایم‌گیری با دستگاه در آینده مثل مسابقات سرعت میسر شود، بسیار بهتر خواهد بود و در واقع قدمی رو به جلو در مسابقات آفرود است.

فقیه نصیری توانست در این پیکار با ثبت زمان
5 دقیقه و 45 صدم ثانیه بهترین تایم کلاس بیش از 4500 سی‌سی یا آزاد و دومین تایم پیست را به نام خودش به ثبت برساند. در این کلاس پوریا حسین و پرویز شه بخش دوم و سوم شدند. در کلاس 3500 تا 4500 سی‌سی هم صابر خسروی از کرمانشاه با خودروی تویوتا FJ کروزر تیونینگ شده به مقام اول دست پیدا کرد. او بهترین تایم کل پیست را با 5 دقیقه و 44 صدم ثانیه به ثبت رساند. شیرزاد خضری و حسن بلوچیان هم دوم و سوم شدند. در کلاس 2500 تا 3500 سی سی حسین کوهکن، امیر صفاری و حامد سلیمی به ترتیب بر سکوهای اول تا سوم تکیه زدند. در کلاس تا 2500 سی‌سی هم اشکان زارع رفیع با تویوتا هایلوکس، مسعود مرادی و احمد قدمگاهی اول تا سوم شدند. راند دوم مسابقات 18 تیر ماه در استان البرز برگزار خواهد شد.

استارت جان‌سخت‌ها!

استارت جان‌سخت‌ها!